9 Bij komende nieuwe gemeentelijke regelgeving zal steeds de handhaafbaarheid ervan een speciaal item zijn. Bij wijzigingen van regelgeving zal dit eveneens aan de orde komen. Hiermee kan worden bewerkstelligd, dat handhaving effectiever plaats kan vinden. De stelling hierbij is, dat indien nieuwe regelgeving niet gehandhaafd kan worden, de regelgeving in beginsel ook niet vastgesteld moet worden. In voorstellen aan het bestuur moet in de toelichtende nota aangegeven worden op welke wijze de aangeboden regelgeving ook daadwerkelijk gehandhaafd kan worden Dit geldt overigens ook voor de vergunningverlening. Vergunningen moeten goed handhaafbaar zijn. Op het gebied van de vergunningverlening dient het bestuur de eisen vast te stellen waaraan de vergunningverlening en het toezicht dient te voldoen - het kwaliteitsniveau -. Uit de handhavingspraktijk kunnen lessen worden gehaald voor de vergunningverlening of het beleid. Een zwak functionerende vergunningpraktijk heeft risico's voor de naleving van de wet- en regelgeving die niet kunnen worden gerepareerd door een goede handhavingspraktijk. Werkwijze individuele zaken en mandatering Binnen het mandaatstatuut Gemeente Leeuwarden en de daarop gebaseerde bijlagen heeft het college de toepassing van bestuursdwang of het opleggen van een dwangsom gemandateerd aan de directeur van de betreffende gemeentelijke dienst en deze heeft een tweede (doorgemandateerd) mandaatbesluit genomen, zodat in de dagelijkse praktijk het sectorhoofd bevoegd is deze bevoegdheid uit te oefenen. Afhankelijk van de politieke gevoeligheid van zaken wordt vooraf overleg met de betrokken portefeuillehouder gevoerd, dan wel wordt toch het besluit tot het toepassing van bestuursdwang of het opleggen van dwangsommen aan het college van burgemeester en wethouders voorgelegd. Het werken met uitvoeringsprogramma's biedt de mogelijkheid om tevens de mandatering van handhaving nader in beschouwing te nemen en mogelijk bij te stellen. Van de thans meer bestaande ad hoe situaties zal gekomen moeten worden tot structuur. Via de mandatering kan in het uitvoeringsprogramma worden vastgelegd op welke wijze en in welke situaties het college vooraf in kennis gesteld wil worden in concrete handhavingsituaties. Ook is het mogelijk werkafspraken met portefeuillehouders te maken, waarbij de collegiale verantwoordelijkheid van het college voor handhaving wel steeds duidelijk in beeld moet blijven. De opzet van de mandatering en de daarbij behorende randvoorwaarden alsmede de werkafspraken zijn bedoeld om inhoud te kunnen geven aan die collegiale bestuursverantwoordelijkheid. Hiermee wordt voorkomen dat het college onwetend is van ingrijpende handhavingskwesties, doch bovendien kan op deze wijze een totale afweging van alle relevante beleidskaders binnen het college worden gemaakt. Tenslotte Speciale aandacht voor de bestuurlijke verantwoordelijkheid. Voor de diverse beleidsvelden geldt de verantwoordelijkheid van de portefeuillehouder voor het betreffende onderdeel. Handhavingsacties kunnen betrekking hebben op meerdere beleidsvelden en op die wijze kunnen hier meerdere portefeuillehouders bij worden betrokken. Binnen de Gemeente Leeuwarden is reeds de werkwijze, dat indien zich een dergelijk geval voordoet, er door het college een coördinerend wethouder wordt aangewezen voor de betreffende zaak die de coördinatie afstemming binnen het college verzorgt en contactpersoon is voor de coördinator vanuit de ambtelijke organisatie. Uiteraard is er sprake van collegiale verantwoordelijkheid als het gaat om handhaving. Voor de coördinatie van de ontwikkeling het handhavingsbeleid in het algemeen is binnen het college iemand aangewezen als coördinerend wethouder.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 116