2 DE PROFESSIONALITEIT VAN DE HANDHAV1NGSORGAN1SATIE. De organisatie dient te zorgen voor het organiseren van de keten van verantwoordelijkheid. Zij creeert de randvoorwaarden voor de politieke besluitvorming op een transparante en planmatige wijze. Kernpunt binnen de ambtelijke organisatie is dat zij zorgdraagt voor adequate programma's, rapportages voor verantwoording en een effectieve afhandeling met kernwoorden in de werkwijze: transparant, planmatig, pro-actief, integraal, samenwerken, discipline in nakomen afspraken, deskundig, resultaatgericht, klantgericht, integer en efficiënt. Bij de professiona!iteit_van de organisatie onderscheiden we 4 aspecten, namelijk: personeel processen informatie( systemen) communicatie Personeel Achtereenvolgens gaan we in op een aantal conclusies vanuit de werkgroep handhaving die geleid hebben tot aanbevelingen op personeel gebied. Het betreft hier: Kennis, vaardigheid en kwaliteiten Samenwerkingsafspraken functiescheiding Kennis, vaardigheden en kwaliteiten Binnen de uitwerkingen van de uitgangspunten is geconstateerd dat de kennis, vaardigheden en kwaliteiten niet overal op het gewenste niveau liggen. Voor de medewerk)stjers van alle betrokken sectoren worden daarom trainingen en workshops georganiseerd. De volgende doelstellingen worden nagestreefd: 1Verbreden van kennis en inzicht van de werkgebieden van andere sectoren op het gebied van vergunningverlening en handhaving 2. Vergroten theoretisch inzicht van bestuursrechtelijke handhavingsinstrumenten en de verhouding tussen strafrechtelijke en bestuursrechtelijke handhaving 3. Vergroten vaardigheden op het gebied van conflicthantering en vergroten persoonlijke effectiviteit in communicatie bij feitelijk handhavingsoptreden 4. Medewerkers van andere teams leren kennen zodat men beter kan samenwerken De uitvoering is in 2001 gestart met de volgende workshops/ trainingen: 1Workshop handhaving en vergunningverlening door de gemeente Leeuwarden 2. Vergroten algemeen juridisch inzicht en specifiek bestuursrechtelijke handhavingsinstrumenten 3. Vergroten vaardigheden op het gebied van conflicthantering en vergroten persoonlijke effectiviteit in communicatie bij feitelijk handhavingsoptreden met als resultaat dat de medewerk(st)er sterker staat en zelfverzekerder is in handhavingsituaties en conflicten kan voorkomen, resp. hanteerbaar maken. Vanaf 2002 worden jaarlijks in het opleidingsplan afspraken gemaakt over individuele trainingen en incompanytrainingen. Basis hiervoor zijn de resultaten uit voortgangsgesprekken en evt. Persoonlijke Ontwikkelingsplannen. Behalve door middel van trainingen kunnen we ook leren van eigen en andermans ervaringen. Het leervermogen van de organisatie zal gestimuleerd worden o.a. door workshops zoals hiervoor genoemd maar ook door gerichte sturing door het management. Dit vraagt een open opstelling en een opbouwend kritische houding ten opzichte van elkaar. Daarnaast is het van belang om kennis over handhaving binnen de organisatie vast te leggen en beschikbaar te stellen voor andere handhavers. 10

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 117