11 Succesvolle werkwijzen en ervaringen kunnen op die manier toegankelijk worden gemaakt voor andere medewerk(st)ers. Samen werkingsafspraken Binnen de gemeente zijn afspraken gemaakt om beter integraal te werken. Eind vorig jaar is hier een start mee gemaakt en inmiddels is er een vaste structuur ontstaan waarin alle 'handhavingsectoren' vertegenwoordigd zijn. Er functioneert een stuurgroep - op het niveau van sectorhoofden en commandant van de brandweer - met als doelstellingen: creëren van randvoorwaarden voor integraal werken, oplossen van knelpunten en sturen op en stimuleren van de gewenste werkwijze. Daarnaast is er een coördinatieteam dat meer operationeel is gericht, dit team functioneert op teamleiderniveau. Hier worden concrete afspraken gemaakt over de wijze van samenwerken, aanpak van gezamenlijke thema's, uitwisselen van informatie over handhavingzaken etc. Doelstelling van dit team is: afstemming van sectoroverstijgende vergunningverlening en handhavingszaken en een eenduidige, effectieve en integrale aanpak van handhaving. Onderzocht worden in hoeverre in de vergunningverlening integraler gewerkt kan worden. Als voorbeeld noemen we het opnemen van brandveiligheidsvoorschriften (gebruiksvergunning) in de horecavergunning. Uiteindelijk is het de bedoeling dat coördinatoren van de teams zelf het coördinatieteam gaan vormen en de teamleiders de stuurgroep. In verband met het feit dat er nog veel verbeteringen moeten worden doorgevoerd handhaven we voorlopig tot 2003 de huidige samenstellingen. Voor de samenwerking met OM, politie, waterschappen etc. sluiten wij aan bij bestaande structuren teneinde onnodig vergaderen te voorkomen. Met de handhavingspartners zullen wij volgend jaar overleg hebben over de effectiviteit van de huidige overlegvormen en onderzoeken of verbetering mogelijk is in de samenwerkingsafspraken. Functiescheidinu Op basis van de aanbevelingen van de werkgroep handhaving is zoveel mogelijk functiescheiding doorgevoerd bij de diverse sectoren. In verband met de kwetsbaarheid en/of de geringe formatie is het niet altijd mogelijk of gewenst een strikte functiescheiding door te voeren op persoonsniveau. Op zaakniveau is de functiescheiding wel gerealiseerd op een enkele functie na, zoals de havenmeester. Processen Op het gebied van de Administratieve Organisatie -AO- en procesbeschrijvingen dient nog veel te gebeuren. Bij diverse sectoren zijn nog geen procesbeschrijvingen gemaakt voor de taken op het gebied van de handhaving. Overal zijn wel checklists, protocollen en werkafspraken. Dit is een aspect dat komend jaar uitgewerkt dient te worden. Voor de diverse handhavingsprocessen maken wij procesbeschrijvingen waarin duidelijk wordt aangegeven wat de verschillende stappen zijn in het proces, wie waarvoor verantwoordelijk is, op welke wijze en wanneer afstemming met anderen plaatsvindt, wanneer afstemming met de portefeuillehouder dient plaats te vinden etc. etc. In deze beschrijvingen worden ook afspraken vastgelegd over dossiervorming en registratie, belangrijk als basis voor de rapportages. De huidige protocollen en checklists zullen in dit traject worden gescreend en zonodig bijgesteld. In het project handhaving is een belangrijke vooruitgang gemaakt in de standaardisering van een aantal processen. Er is een Handboek Handhaving opgesteld waarin aandacht wordt besteedt en een handreiking wordt gegeven aan medewerk(st)ers betreffende handhavingsinstrumenten, integrale handhaving en gedoogbeleid. In het Handboek is het proces van bestuursrechtelijke handhaving nader uitgewerkt. Aan dit proces zijn een aantal standaardbrieven 'gehangen' waar de medewer(st)er gebruik van kan maken. Daarnaast zijn er standaardbrieven opgenomen die betrekking hebben op spoedeisende en preventieve bestuursdwang en preventieve last onder dwangsom.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 118