11
Succesvolle werkwijzen en ervaringen kunnen op die manier toegankelijk worden gemaakt voor
andere medewerk(st)ers.
Samen werkingsafspraken
Binnen de gemeente zijn afspraken gemaakt om beter integraal te werken. Eind vorig jaar is hier een
start mee gemaakt en inmiddels is er een vaste structuur ontstaan waarin alle 'handhavingsectoren'
vertegenwoordigd zijn. Er functioneert een stuurgroep - op het niveau van sectorhoofden en
commandant van de brandweer - met als doelstellingen: creëren van randvoorwaarden voor integraal
werken, oplossen van knelpunten en sturen op en stimuleren van de gewenste werkwijze.
Daarnaast is er een coördinatieteam dat meer operationeel is gericht, dit team functioneert op
teamleiderniveau. Hier worden concrete afspraken gemaakt over de wijze van samenwerken, aanpak
van gezamenlijke thema's, uitwisselen van informatie over handhavingzaken etc. Doelstelling van dit
team is: afstemming van sectoroverstijgende vergunningverlening en handhavingszaken en een
eenduidige, effectieve en integrale aanpak van handhaving.
Onderzocht worden in hoeverre in de vergunningverlening integraler gewerkt kan worden. Als
voorbeeld noemen we het opnemen van brandveiligheidsvoorschriften (gebruiksvergunning) in de
horecavergunning.
Uiteindelijk is het de bedoeling dat coördinatoren van de teams zelf het coördinatieteam gaan vormen
en de teamleiders de stuurgroep.
In verband met het feit dat er nog veel verbeteringen moeten worden doorgevoerd handhaven we
voorlopig tot 2003 de huidige samenstellingen.
Voor de samenwerking met OM, politie, waterschappen etc. sluiten wij aan bij bestaande structuren
teneinde onnodig vergaderen te voorkomen.
Met de handhavingspartners zullen wij volgend jaar overleg hebben over de effectiviteit van de
huidige overlegvormen en onderzoeken of verbetering mogelijk is in de samenwerkingsafspraken.
Functiescheidinu
Op basis van de aanbevelingen van de werkgroep handhaving is zoveel mogelijk functiescheiding
doorgevoerd bij de diverse sectoren.
In verband met de kwetsbaarheid en/of de geringe formatie is het niet altijd mogelijk of gewenst een
strikte functiescheiding door te voeren op persoonsniveau. Op zaakniveau is de functiescheiding wel
gerealiseerd op een enkele functie na, zoals de havenmeester.
Processen
Op het gebied van de Administratieve Organisatie -AO- en procesbeschrijvingen dient nog veel te
gebeuren. Bij diverse sectoren zijn nog geen procesbeschrijvingen gemaakt voor de taken op het
gebied van de handhaving. Overal zijn wel checklists, protocollen en werkafspraken.
Dit is een aspect dat komend jaar uitgewerkt dient te worden.
Voor de diverse handhavingsprocessen maken wij procesbeschrijvingen waarin duidelijk wordt
aangegeven wat de verschillende stappen zijn in het proces, wie waarvoor verantwoordelijk is, op
welke wijze en wanneer afstemming met anderen plaatsvindt, wanneer afstemming met de
portefeuillehouder dient plaats te vinden etc. etc. In deze beschrijvingen worden ook afspraken
vastgelegd over dossiervorming en registratie, belangrijk als basis voor de rapportages.
De huidige protocollen en checklists zullen in dit traject worden gescreend en zonodig bijgesteld.
In het project handhaving is een belangrijke vooruitgang gemaakt in de standaardisering van een
aantal processen. Er is een Handboek Handhaving opgesteld waarin aandacht wordt besteedt en een
handreiking wordt gegeven aan medewerk(st)ers betreffende handhavingsinstrumenten, integrale
handhaving en gedoogbeleid. In het Handboek is het proces van bestuursrechtelijke handhaving nader
uitgewerkt. Aan dit proces zijn een aantal standaardbrieven 'gehangen' waar de medewer(st)er gebruik
van kan maken. Daarnaast zijn er standaardbrieven opgenomen die betrekking hebben op
spoedeisende en preventieve bestuursdwang en preventieve last onder dwangsom.