Het Handboek wordt in 2002 herzien en geactualiseerd. Waar nodig worden beschreven onderdelen en brieven gewijzigd of geheel vervangen. Informatie en informatiesystemen Om goede en betrouwbare rapportages te kunnen leveren is en voor een effectieve wijze van werken is het noodzakelijk de gegevenshuishouding op peil te hebben. Deze "huishouding" kan worden onderscheiden in drie elementen: Gegevens registreren in een geautomatiseerd systeem Aanvullende gegevens in feitelijke dossier Financiële gegevens. In beperkte mate zijn er bij de Gemeente Leeuwarden systemen operationeel, die de mogelijkheid hebben zaakgegevens snel en correct te genereren. Er zijn diverse systemen in gebruik bij de individuele sectoren en het gebruik m.b.t. handhavingzaken is zeer beperkt. De systemen worden gebruikt ter ondersteuning van het primaire proces van handhaving. Ook termijnbewaking is hierbij een onderdeel, terwijl procesbegeleiding, en registreren van outputgegevens ook onderdelen zijn die hierbij horen. Deze systemen zijn niet toepasbaar voor integrale analyse en gegevensuitwisseling. Opgemerkt dient te worden dat in de jaarverslagen in geringe mate verslag inzake handhaving wordt gegeven en dat voor milieu het wettelijk verplichte milieujaarverslag wordt gemaakt. In het feitelijke dossier dienen alle brieven, foto's, processen-verbaal en interne memo's opgenomen te zijn, volgens een vaste volgorde. Het dossier en het geautomatiseerde systeem zorgen gezamenlijk voor het totaal van de beschikbare gegevens. De financiële gegevens hebben betrekking op ureninzet, opgelegde dwangsommen e.d. en zijn vastgelegd in het financiële informatiesysteem. Voor het periodiek in kennis stellen van het bestuur van de bevindingen uit het toezicht is. met uitzondering voor milieu, nog geen vaste werkwijze ontwikkeld. Incidenteel en afhankelijk van de "grootte" van de overtreding is wel sprake van ad hoe informatievoorziening. Dit dient echter beter te worden gestructureerd. Zoals vermeld wordt er gestreefd om twee per jaar een tussenrapportage handhaving te maken waarin het college wordt geïnformeerd over handhaving binnen de gemeente. Daarnaast is op een gedetailleerder niveau managementinformatie nodig. Indien gewenst kunnen vakwethouders regelmatig - bijvoorbeeld 1 x in de 2 maanden - een rapportage ontvangen met gegevens over hun beleidsveld. Wij zullen de gewenste management- en bestuursinformatie vaststellen in overleg met het bestuur en op basis hiervan onderzoek doen naar de mogelijkheden om dit in een geautomatiseerd systeem op een snelle en eenvoudige wijze te kunnen genereren. Hierbij dient voorkomen te worden dat zaken 2 keer in een systeem moeten worden ingevoerd. De informatie uit dit systeem dient zo mogelijk toegankelijk te zijn voor al het personeel dat betrokken is bij handhaving Organisatie-audit. De kwaliteit van de gekozen werkwijze moet gewaarborgd zijn. Het bestuur moet erop aan kunnen dat de gekozen werkwijze op de juiste wijze geschiedt maar ook op het juiste kwaliteitsniveau. We willen actief werken aan de bewaking en bevordering van de kwaliteit van de organisatie door zelfanalyse en door externe toetsing en vergelijking met andere gemeenten. Hiervoor maken we gebruik van benchmarking (daar waar mogelijk) of collegiale visitatie. Binnen de Gemeente Leeuwarden wordt gewerkt aan een introductie van het IN K-kwaliteitssysteem (Instituut Nederlandse Kwaliteit). Handhaving zal daarin opgenomen worden 12

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 119