Gemeente Jeeuwarden
Plan van aanpak met betrekking tot de taken 2 en 3.
(Taken 4 en 5: formele uitwerking/afronding van de taken 2 en 3)
Wat betreft de oriëntatie van mogelijkheden consultatiebureau's en de afstemming met alle gemeenten
over de besteding van de middelen is het de bedoeling om per thuiszorgregio twee werkbijeenkomsten
worden te beleggen. Hierbij worden de wensen (m.n.gemeenten) en de mogelijkheden
(m.n.thuiszorginstellingen) geinventariseerd en vervolgens prioriteiten opgesteld.
Resultaat hiervan zal zijn dat er per regio een activiteitenplan opgesteld wordt op grond waarvan de
thuiszorginstellingen de subsidie Trv kunnen aanvragen. De coördinerende gemeente zorgt vervolgens
voor subsidiebeschikking.
De organisatie van de werkbijeenkomsten en de totstandkoming van de activiteitenplannen zal worden
uitbesteed aan een extern bureau. Hiervoor zullen de middelen worden gebruikt die Leeuwarden als
coördinerende gemeente eenmalig mag besteden voor aanloopkosten voor het jaar 2001 (art. 2 lid 4
van de regeling.
Een begeleidingsgroep met daarin een aantal gemeentelijke contactpersonen van de drie
thuiszorgregio's, vertegenwoordigers van de thuiszorg en GGD zal het externe bureau van informatie
voorzien en ondersteunen.
Planning
voor de zomer vakantie: samenstellen begeleidingsgroep
inschakelen extern bureau
eerste werkbijeenkomst
na de zomervakantie: tweede werkbijeenkomst
opstellen activiteitenplannen
subsidieaanvraag thuiszorgorganisaties
afgeven subsidieschikkingen
Trv/leeuwarden/i rz
2
Oldehoofsterkerkhof 2
Postbus 21000
8900 JA Leeuwarden
Telefoon 058 233 88 33
Beleidsverslag Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2000
Bijlage nr. 119
Aan de gemeenteraad.
1. INLEIDING
In de Algemene bijstandswet (Abw) is aan het gemeente
bestuur opgedragen om jaarlijks in een beleidsplan aan te
geven hoe zij vorm en inhoud geeft aan haar verantwoorde
lijkheid voor de uitvoering van deze wet. Hetzelfde geldt
ook voor de Wet inkomensvoorziening arbeidsongeschikte
werkloze werknemers (Ioaw) en de Wet inkomensvoorziening
arbeidsongeschikte zelfstandigen (Ioaz). Het gemeente
bestuur is ook verplicht om jaarlijks een beleidsverslag te
maken, waarin achteraf wordt nagegaan wat er van de voor
nemens is terechtgekomen. Op deze manier kunnen ontwikke
lingen worden gesignaleerd die om verduidelijking of
aanpassing van beleid vragen. Het beleidsplan en -verslag
zijn derhalve belangrijke instrumenten van sturing en
coördinatie
De beleidsplannen Abw hebben in de gemeente Leeuwarden
vanaf de invoering van de nieuwe bijstandswet een
ontwikkeling ondergaan. Het accent lag in het begin met
name op het uitvoeringsbeleid en het voldoen aan de
wettelijke verplichting. Geleidelijk aan zijn doelstel
lingen en voornemens opgenomen in het plan. Verantwoording
over de uitvoering van het beleidsplan is tot en met 1999
vorm gegeven door de opmerkingen over het uitkeringsbeleid
bij de jaarrekeningen. Het beleidsverslag over het planjaar
2000 wordt u nu als afzonderlijk verslagdocument aange
boden. Basis voor de verslaglegging is het Beleidsplan 2000
Uitvoering Abw c.a.
Reden voor de afzonderlijke verslaglegging is het geformu
leerde uitgangspunt bij de vaststelling van het Beleidsplan
Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2001 om beleidsplan en -
verslag meer te benutten voor de regie op en coördinatie
van de taken van de gemeente op het terrein van Werk en
Inkomen
In de volgende paragrafen zal worden ingegaan op de
belangrijkste ontwikkelingen op het terrein van Werk en
Inkomen in 2000 en de in het beleidsplan gestelde doelen.
Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rünom bart - It aide spegelet him yn wat de takomst hat - Piter Terpstra