Intern maken we vanaf september 2001 2-wekelijks een nieuwsbrief over ontwikkelingen op het gebied van handhaving. Overigens verloopt communicatie, terugkoppeling en besluitvorming zoals hiervoor vermeld. In de voorgaande paragrafen is eveneens aangegeven hoe wij samen willen werken en af willen stemmen met handhavingspartners en maatschappelijke organisaties Extern Voor een effectieve handhaving is communicatie van wezenlijk belang. Het is om deze redenen, dat in de eerste helft van 2001 een vijftal grote publicaties via de gemeentelijke pagina in het Huis aan Huisblad hebben gestaan. In deze pagina's is steeds een ander beleidsveld centraal gesteld; het toezicht en de handhaving is daarbij het uitgangspunt geweest. Toch zal er op deze wijze steeds aandacht voor toezicht en handhaving gevraagd moeten worden. Verslapping moet worden voorkomen. Ook kunnen brochures over dit onderwerp een goede bijdrage leveren. Dergelijke brochures kunnen aan aanvragers van diverse vergunningen worden overhandigd; het gaat immers ook over het realiseren van beleid. Voor een aantal deelterreinen zijn inmiddels brochures gemaakt. Voor andere deelterreinen dienen deze nog te worden ontwikkeld, dit zal vooral thema- en vraaggericht zijn. Vast staat dat door middel van deze brochures het beleid is geconcretiseerd en ook voor de burger toegankelijk kan worden gemaakt. De communicatie vindt binnen de gemeente Leeuwarden plaats op meerdere manieren: in de directe contacten met burgers, bedrijven en instellingen in de bijeenkomsten, die jaarlijks in de wijken worden gehouden wijkbijeenkomsten met wijkwethouders) via informerende publicaties in de gemeentelijke pagina in een huis aan huis blad. via brochures over de specifieke handhavingsonderwerpen via de binnen de gemeente bestaande wijkpanels via de gemeentelijk website via een actieve benadering van de pers, waarbij met name gedacht moet worden aan de preventieve werking van dergelijke publicaties, hierin kunnen argumenten worden aangegeven over het waarom van regelingen (niet bedoeld als 'schandpaaleffect' maar als weloverwogen inzet van communicatie om het effect van de acties te optimaliseren). Uiteraard vindt bij contacten met de pers altijd overleg plaats met de betrokken portefeuillehouder. 14

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 121