Intern maken we vanaf september 2001 2-wekelijks een nieuwsbrief over ontwikkelingen op het
gebied van handhaving. Overigens verloopt communicatie, terugkoppeling en besluitvorming zoals
hiervoor vermeld.
In de voorgaande paragrafen is eveneens aangegeven hoe wij samen willen werken en af willen
stemmen met handhavingspartners en maatschappelijke organisaties
Extern
Voor een effectieve handhaving is communicatie van wezenlijk belang. Het is om deze redenen, dat in
de eerste helft van 2001 een vijftal grote publicaties via de gemeentelijke pagina in het Huis aan
Huisblad hebben gestaan. In deze pagina's is steeds een ander beleidsveld centraal gesteld; het toezicht
en de handhaving is daarbij het uitgangspunt geweest. Toch zal er op deze wijze steeds aandacht voor
toezicht en handhaving gevraagd moeten worden. Verslapping moet worden voorkomen. Ook kunnen
brochures over dit onderwerp een goede bijdrage leveren. Dergelijke brochures kunnen aan
aanvragers van diverse vergunningen worden overhandigd; het gaat immers ook over het realiseren
van beleid. Voor een aantal deelterreinen zijn inmiddels brochures gemaakt. Voor andere deelterreinen
dienen deze nog te worden ontwikkeld, dit zal vooral thema- en vraaggericht zijn. Vast staat dat door
middel van deze brochures het beleid is geconcretiseerd en ook voor de burger toegankelijk kan
worden gemaakt.
De communicatie vindt binnen de gemeente Leeuwarden plaats op meerdere manieren:
in de directe contacten met burgers, bedrijven en instellingen
in de bijeenkomsten, die jaarlijks in de wijken worden gehouden wijkbijeenkomsten met
wijkwethouders)
via informerende publicaties in de gemeentelijke pagina in een huis aan huis blad.
via brochures over de specifieke handhavingsonderwerpen
via de binnen de gemeente bestaande wijkpanels
via de gemeentelijk website
via een actieve benadering van de pers, waarbij met name gedacht moet worden aan de
preventieve werking van dergelijke publicaties, hierin kunnen argumenten worden aangegeven
over het waarom van regelingen (niet bedoeld als 'schandpaaleffect' maar als weloverwogen inzet
van communicatie om het effect van de acties te optimaliseren).
Uiteraard vindt bij contacten met de pers altijd overleg plaats met de betrokken portefeuillehouder.
14