Blad 2 2. ACTIVERINGSBELEID 2.1 Taakstellend Activeringsbeleid In het jaar 2000 werd door de gemeente Leeuwarden verder gewerkt aan de ontwikkeling en uitbreiding van de faciliteiten voor werklozen op het gebied van arbeidsmarkt- toeleiding en reïntegratie in het arbeidsproces. Het was het derde jaar, waarin de uitvoering van het Taakstellend Activeringsbeleid centraal stond. Daarin werden concrete doelen gesteld aan de stimulering van de uitstroom uit de bijstand, het aanbieden van reïntegratietrajecten en het voorkomen van langdurige werkloosheid. Die doelen blijken op driekwart van de rit al voor een belangrijk deel gerealiseerd te zijn. Gesteund door de aantrekkende vraag op de arbeidsmarkt en op weg geholpen door de extra middelen van het rijk in het kader van het Grotesteden- beleid werd het streefdoel van reductie van 1200 bijstands cliënten ten opzichte van 1998 reeds op 1-1-2001 bereikt. In het kader van het Taakstellend Activeringsbeleid heeft de gemeente de doelstelling uitgesproken in het jaar 2000 het aantal bijstandsgerechtigden met 250 te laten afnemen. Dankzij de inzet van een scala aan instrumenten ter activering en de goede sociaal-economische omstandigheden is het aantal bijstandsgerechtigden gedaald met 346 en zijn er ultimo 2000 nog 4.111 cliënten aangewezen op inkomens ondersteuning. Begin 1996 bedroeg dit aantal nog 6.093. Daarmee is in 5 jaar tijd het totale bestand met ruim 32% afgenomen. Er kan derhalve van een zeer gunstige ontwikke ling worden gesproken. Voor het jaar 2001 wordt een geringere afname verwacht mede door de instroom van een aantal VVTV'ers die in 2000 nog onder de vreemdelingenwet vallen De opbouw van het bestand wijzigt sterk door de daling van het aantal uitkeringsgerechtigden. De groep cliënten die is ingedeeld in fase 1 - direct bemiddelbaar naar werk - is sterk gedaald naar 5% van het bestand. Het relatieve aandeel van de groep cliënten dat is ingedeeld in fase 4 - met grote tot zeer grote afstand tot de arbeidsmarkt - neemt daarentegen toe tot bijna 70%. 22 Sluitende aanpak Het accent kwam gaandeweg steeds meer te liggen op een sluitende aanpak, waarbij iedereen die werkloos wordt en niet zelf aan het werk kan komen binnen 12 maanden na instroom een arbeidsmarktgericht aanbod krijgt. Voor de fase 2/3 groep en voor jongeren 23 jr is die sluitende aanpak al zo goed als gerealiseerd. Voor het zittende bestand, dat vooral uit fase 4 cliënten bestaat, zal die aanpak in de komende jaren nog tot stand moeten komen. Blad 3 Deze laatste groep komt wel steeds beter in beeld. Het vernieuwende project "een actieve wijk", dat door het reïntegratiebureau Maatwerk werd uitgevoerd in de wijk Heechterp/Schieringen, heeft veel kennis opgeleverd van de groep bijstandsgerechtigden die weinig uitzicht heeft om toe te treden tot de arbeidsmarkt. Ook is er meer inzicht ontstaan op het gebied van de voorzieningen die nodig zijn om mensen te ondersteunen in het activeringsproces. Het project heeft laten zien dat met individueel maatwerk en persoonlijke begeleiding nog heel veel uitstroomresultaat of anderszins maatschappelijke participatie mogelijk is. Op basis van de ervaringen in het eerste project is er een vervolgproject tot stand gekomen in een groter deel van de stad onder de naam "een actief stadsdeel"Kenmerkend voor de benadering is de integrale, gebiedsgerichte aanpak, een gecoördineerde dienstverlening (hoofdaannemerschap) en een snelle beschikbaarheid van ondersteunende voorzieningen (kinderopvang, maatschappelijk werk). De ervaringen in deze projecten werden ook weer gebruikt om de gedachtevorming in het kader van het Lokaal Sociaal Beleid te voeden en te stimuleren De eerste stap om de sluitende aanpak nog verder uit te breiden naar werklozen met een andere uitkering dan bijstand is inmiddels in alle voorzichtigheid ook gezet. Met het GAK is op experimentele basis een project gestart voor mensen met een gecombineerde bijstands- en WAO- uitkering. Voorts is de wijkgerichte reïntegratie in het project "een actief stadsdeel" toegankelijk gemaakt voor werklozen met een andere uitkering. Op deze manier groeit de samenwerking tussen de cliënteigenaars/uitkerings verstrekkers, die zo uitdrukkelijk beoogd wordt in het SUWI-proces (Structuur Uitvoering Werk en Inkomen)Ook in breder verband is die samenwerking tot ontwikkeling gekomen bij de vorming van het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) Daarvan zullen de Uvi's, Arbeidsbureau Basisdiensten en de gemeente gezamenlijk deel gaan uitmaken. Het CWI in Leeuwarden is in experimentele vorm begin 2001 van start gegaan 23 Marktwerking In het verslagjaar is wederom veel geïnvesteerd in de inhoudelijke ontwikkeling van de contracten die de gemeente met zowel interne als externe uitvoerders van het reïnte- gratiebeleid afsluit. Het contract is het hoofdinstrument voor het wegzetten van reïntegratie-opdrachten en het bepalen van de te leveren kwaliteit. Inhoudelijke afstem ming van de contracten van de diverse uitvoerders is van groot belang, ook om de prestaties onderling te kunnen vergelij ken

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 12