24 liet niet kunnen voldoen aan wettelijke vereisten betreffende schriftelijke vergunningverlening en juridische handhaving bij Beheer Openbare Ruimte. Een tweede punt is de verschillende wet- en regelgeving die gemeentebreed worden uitgevoerd. Deze regelingen brengen met zich mee dat relaties tussen sectoren en klanten verschillend van duur zijn, dat trajecten daarom om (qua tijdsduur) van elkaar verschillen. Voorbeelden hiervan zijn: de lange duur van de relatie tussen bedrijf en Milieu (enkele jaren); de kortere duur tussen bouwbedrijf en Bouwen en Wonen (soms enkele maanden); de korte duur tussen evenementenorganisatie en Beheer Openbare Ruimte (soms één dag). Hierbij komt ook de problematiek van afstemming tussen de verschillende sectoren kijken wanneer er sprake is van integraliteit. De werkwijze verschilt vaak van sector tot sector evenals de wijze waarop wordt gestuurd. Tot slot kunnen nog een aantal 'losse' punten worden genoemd die behoren tot de handhavingsproblematiek van de Gemeente Leeuwarden: effecten van reorganisatie bezuinigingen wat leidt tot het verdwijnen van kennis en ervaring uit de organisatie; uitwisseling van informatie tussen sectoren onderling, het bestuur en het ambtelijk apparaat en het bestuur; onduidelijke of geen scheiding tussen vergunningverlening, toezichthouden en handhaving; spanningsvelden tussen overheidsinstanties, overheid en burger en bestuur, en; een weinig betrouwbaar overkomende overheid (geen gevolg gevend aan publikaties of vooraanschrijvingen).

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 131