Blad 4
Vanaf 2000 is de verplichte winkelnering bij Arbeidsvoor
ziening voor inkoop van reïntegratietrajecten niet meer aan
de orde. Hierdoor werd het mogelijk om met meerdere
uitvoerders op de reïntegratiemarkt te gaan werken.
Om de marktwerking te verkennen en een vergelijking te
kunnen maken tussen de aanbiedingscondities van meerdere
bedrijven werd voor het eerst een openbare aanbestedings
procedure gevolgd. Daaruit kwam de Alexander Calder groep
naar voren als de partij met de meest aantrekkelijke
aanbieding. Al eerder kwam dat reïntegratiebedrijf in beeld
als overnameprijs van de activiteiten van de Stichting De
Opstap. Deze overname werd eveneens in het verslagjaar
beklonken
24 Aandachtsgebieden
Voor de allermoeilijkst bemiddelbare groep cliënten
(verslaafden, daklozen, zwerfjongeren, personen in de
crisisopvang en in het Blijf van m'n lijf huis) is het
project Kansentrajecten in voorbereiding. In oktober 2000
is een onderzoek afgerond naar de omvang en problematiek
van deze doelgroep. Op basis hiervan worden integrale
trajecten voorbereid gericht op zorg, opvang, hulpver
lening, activering en participatie. De verwachting is dat
in 2001 de eerste 15 Kansentrajecten zullen starten.
De reïntegratie van arbeidsgehandicapten, uitgevoerd door
een tweetal gespecialiseerde bedrijven, kan succesvol
worden genoemd. Er werden meer trajecten in uitvoering
genomen dan eerder was geraamd. In mindere mate werd
gebruik gemaakt van de plaatsingssubsidies aan werkgevers
voor het in dienst nemen van gehandicapten. Om de bekend
heid met de regeling te vergroten werd een informatiefolder
ontwikkeld en verspreid.
In het jaar 2000 werd het incentivebeleid herzien. Werd
voorheen het volgen van een scholing of het vinden van een
baan beloond met een premie, nu wordt stipejild" ter
beschikking gesteld aan bijstandsgerechtigden die een
reïntegratietrajeet volgen. Het geld is bedoeld om onkosten
te dekken die zich tijdens het traject voordoen.
Wat de ontwikkeling van het gesubsidieerd werk betreft, kan
worden vermeld dat het aantal WIW-dienstbetrekkingen na een
daling in de afgelopen jaren zich blijkt te hebben gestabi
liseerd (rond de 400 dienstbetrekkingen)Datzelfde geldt
voor de Instroom- en Doorstroombanen die rond de 480
blijven hangen. Nieuwe I/D-banen komen nog maar nauwelijks
tot stand.
Blad 5
Om de restcapaciteit van ruim 100 I/D-banen zo goed
mogelijk te benutten is een beleidswijziging doorgevoerd,
waarbij de doelgroep breder is getrokken (ook mensen met
WW/WAO- of geen uitkering) en naast de Stichting Werkwijzer
een tweede uitvoerder is aangewezen.
In 2001 zal het in 1998 vastgestelde gemeentelijk
beleidskader WIW worden herzien.
Tenslotte kan worden vermeld dat in het jaar 2000 de
werkgelegenheidsovereenkomst (WGO) tot stand is gekomen. In
de WGO werken de provincie Fryslan, Arbeidsvoorziening
Noord Nederland en de gemeente met elkaar samen om de
werkgelegenheid te bevorderen, de aansluiting tussen vraag
en aanbod op de arbeidsmarkt te verbeteren, de werkloosheid
te verminderen en de economische structuur van Leeuwarden
te versterken. De periode waarop de WGO betrekking heeft is
6 jaar (2000/2005)In 2000 werd een begin gemaakt met een
scholingsprogramma voor werkenden, een actieprogramma voor
werklozen en een arbeidsmarktmonitor. Er wordt samengewerkt
met de Leeuwarder bedrijvenvereniging.
3HANDHAVING
31 Inlichtingen Bureau
Vanaf begin 2000 doet de sector Sociale Zaken mee aan een
landelijk pilot project met 15 andere gemeenten voor de
invoering van het Inlichtingen Bureau (IB)Via dit IB
kunnen gegevens van uitkeringsgerechtigden vergeleken
worden met gegevens van andere instanties en kan eerder en
efficiënter fraude worden opgespoord. De resultaten van de
pilot zijn zodanig dat de minister besloten heeft vanaf
najaar 2001 deze werkwijze met het IB landelijk in te
voeren
3.2 LAT-project
Daarnaast bracht de ervaring met onder meer het IB de
gemeenten Leeuwarden, Apeldoorn en Tilburg er toe een
projectaanvraag (het 'LAT-project', naar de samenwerkende
gemeenten) bij het ministerie in te dienen tot verhoging
van de klantvriendelijkheid en verbetering van de hand
having. Op basis van de constatering dat de kwaliteit van
de huidige handhaving aanmerkelijk verbeterd kan worden,
beoogt het project:
vroegtijdige en betere voorlichting en informatie
verstrekking;
vergroting van de acceptatie van de regelgeving door
klantvriendelijker handelen;
vroegtijdig opsporen en afhandelen van fraude;
direct een daadwerkelijk sanctioneren bij geconstateerde
fraude