Blad 4 Vanaf 2000 is de verplichte winkelnering bij Arbeidsvoor ziening voor inkoop van reïntegratietrajecten niet meer aan de orde. Hierdoor werd het mogelijk om met meerdere uitvoerders op de reïntegratiemarkt te gaan werken. Om de marktwerking te verkennen en een vergelijking te kunnen maken tussen de aanbiedingscondities van meerdere bedrijven werd voor het eerst een openbare aanbestedings procedure gevolgd. Daaruit kwam de Alexander Calder groep naar voren als de partij met de meest aantrekkelijke aanbieding. Al eerder kwam dat reïntegratiebedrijf in beeld als overnameprijs van de activiteiten van de Stichting De Opstap. Deze overname werd eveneens in het verslagjaar beklonken 24 Aandachtsgebieden Voor de allermoeilijkst bemiddelbare groep cliënten (verslaafden, daklozen, zwerfjongeren, personen in de crisisopvang en in het Blijf van m'n lijf huis) is het project Kansentrajecten in voorbereiding. In oktober 2000 is een onderzoek afgerond naar de omvang en problematiek van deze doelgroep. Op basis hiervan worden integrale trajecten voorbereid gericht op zorg, opvang, hulpver lening, activering en participatie. De verwachting is dat in 2001 de eerste 15 Kansentrajecten zullen starten. De reïntegratie van arbeidsgehandicapten, uitgevoerd door een tweetal gespecialiseerde bedrijven, kan succesvol worden genoemd. Er werden meer trajecten in uitvoering genomen dan eerder was geraamd. In mindere mate werd gebruik gemaakt van de plaatsingssubsidies aan werkgevers voor het in dienst nemen van gehandicapten. Om de bekend heid met de regeling te vergroten werd een informatiefolder ontwikkeld en verspreid. In het jaar 2000 werd het incentivebeleid herzien. Werd voorheen het volgen van een scholing of het vinden van een baan beloond met een premie, nu wordt stipejild" ter beschikking gesteld aan bijstandsgerechtigden die een reïntegratietrajeet volgen. Het geld is bedoeld om onkosten te dekken die zich tijdens het traject voordoen. Wat de ontwikkeling van het gesubsidieerd werk betreft, kan worden vermeld dat het aantal WIW-dienstbetrekkingen na een daling in de afgelopen jaren zich blijkt te hebben gestabi liseerd (rond de 400 dienstbetrekkingen)Datzelfde geldt voor de Instroom- en Doorstroombanen die rond de 480 blijven hangen. Nieuwe I/D-banen komen nog maar nauwelijks tot stand. Blad 5 Om de restcapaciteit van ruim 100 I/D-banen zo goed mogelijk te benutten is een beleidswijziging doorgevoerd, waarbij de doelgroep breder is getrokken (ook mensen met WW/WAO- of geen uitkering) en naast de Stichting Werkwijzer een tweede uitvoerder is aangewezen. In 2001 zal het in 1998 vastgestelde gemeentelijk beleidskader WIW worden herzien. Tenslotte kan worden vermeld dat in het jaar 2000 de werkgelegenheidsovereenkomst (WGO) tot stand is gekomen. In de WGO werken de provincie Fryslan, Arbeidsvoorziening Noord Nederland en de gemeente met elkaar samen om de werkgelegenheid te bevorderen, de aansluiting tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt te verbeteren, de werkloosheid te verminderen en de economische structuur van Leeuwarden te versterken. De periode waarop de WGO betrekking heeft is 6 jaar (2000/2005)In 2000 werd een begin gemaakt met een scholingsprogramma voor werkenden, een actieprogramma voor werklozen en een arbeidsmarktmonitor. Er wordt samengewerkt met de Leeuwarder bedrijvenvereniging. 3HANDHAVING 31 Inlichtingen Bureau Vanaf begin 2000 doet de sector Sociale Zaken mee aan een landelijk pilot project met 15 andere gemeenten voor de invoering van het Inlichtingen Bureau (IB)Via dit IB kunnen gegevens van uitkeringsgerechtigden vergeleken worden met gegevens van andere instanties en kan eerder en efficiënter fraude worden opgespoord. De resultaten van de pilot zijn zodanig dat de minister besloten heeft vanaf najaar 2001 deze werkwijze met het IB landelijk in te voeren 3.2 LAT-project Daarnaast bracht de ervaring met onder meer het IB de gemeenten Leeuwarden, Apeldoorn en Tilburg er toe een projectaanvraag (het 'LAT-project', naar de samenwerkende gemeenten) bij het ministerie in te dienen tot verhoging van de klantvriendelijkheid en verbetering van de hand having. Op basis van de constatering dat de kwaliteit van de huidige handhaving aanmerkelijk verbeterd kan worden, beoogt het project: vroegtijdige en betere voorlichting en informatie verstrekking; vergroting van de acceptatie van de regelgeving door klantvriendelijker handelen; vroegtijdig opsporen en afhandelen van fraude; direct een daadwerkelijk sanctioneren bij geconstateerde fraude

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 13