Blad 8
Het kabinet heeft in 2000 reeds ingestemd met het voorstel
van de minister om door middel van een meerjarenaanpak de
armoedeval substantieel te verminderen zonder dat het
nadelige gevolgen heeft voor de koopkracht van degenen die
gebruikmaken van de inkomensafhankelijke regelingen. In dit
kader zijn vorig jaar ook al de eerste stappen gezet. Een
belangrijke aanzet is gegeven door de invoering belasting
herziening 2001 en de mogelijkheid voor gemeenten om per
1 januari 2001 een niet-belaste werkaanvaardingspremie in
te stellen. Beide maatregelen leiden weliswaar niet in
2000 maar per 2001 wel tot een verzachting van de armoede-
valproblematiek
5. BELASTINGHERZIENING
In het najaar 2000 is een omvangrijk project opgestart om
de belastingherziening 2001 in te voeren in de uitkerings
regelingen. Specifiek voor de bijstandsregelingen geldt bij
de belastingherziening dat een deel van de nieuwe heffings
kortingen als inkomen dient te worden aangemerkt en gekort
moet worden op de uitkering. Met andere woorden, een deel
van bijstandsgerechtigden moet een inkomensbestanddeel
aanvragen bij de belastingsdienst en ontvangt vanaf 2001
van twee instanties een inkomen. Daarzonder heeft men een
inkomen beneden het bestaansminimum.
Het personeel is opgeleid in het nieuwe stelsel en aange
paste software werd in gebruik genomen. Er is op verschil
lende manieren uitgebreid voorlichting gegeven aan
uitkeringsgerechtigden van de sector. Met name bijstands
gerechtigden met rechten op heffingskortingen is nadruk
kelijk hulp geboden bij het indienen van een aanvraag bij
de belastingdienst.
Voor bijstandsgerechtigden is het er met de invoering van
dit nieuwe belastingstelsel niet eenvoudiger en gemakke
lijker op geworden. De sector ziet zich gesteld voor hoge
invoerings- en toegenomen uitvoeringskosten. Over
vergoeding daarvan door het rijk wordt nog onderhandeld.
6. CLIËNTENPARTICIPATIE EN VOORLICHTING
61 Cliëntenparticipatie
Al sinds 1985 heeft de gemeente Leeuwarden een vorm van
cliëntenparticipatie. Sinds die tijd wordt met een
frequentie van ongeveer eens per 6 weken overleg gevoerd
met belangenorganisaties van uitkeringsgerechtigden. Tot
eind 2000 geschiedde dit in de vorm van een overleg
platform. In het verslagjaar namen aan het overleg deel:
Het Komitee Vrouwen in de Bijstand, de Stichting BLUT, de
vereniging Platform Eén- en tweepersoonshuishoudens
Leeuwarden, de Arme Kant van Leeuwarden, het CNV, het FNV
en het Coördinatieorgaan Samenwerkende Ouderenorganisaties
Blad 9
In goed overleg is in 2000 besloten te komen tot de
oprichting van een cliëntenraad waarin naast vertegen
woordigende organisaties ook drie rechtstreeks gekozen
individuele cliënten zitting zullen nemen. De raad zal
onder leiding van een onafhankelijk gekozen voorzitter
maandelijks overleg voeren met het management van de
sectoren Additionele Werkgelegenheid en Sociale Zaken.
Tenminste tweemaal per jaar wordt ook overleg gevoerd met
de wethouder van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
In aanvulling op de al jaren verleende materiële facili
teiten in de vorm van o.a. abonnementen en cursussen zullen
de deelnemers aan de overlegvergaderingen een onkosten
vergoeding ontvangen van f 120,- 54,37) per bijgewoonde
vergadering. Naast overleg zal ook op gezette tijden een
tevredenheidsonderzoek onder uitkeringsgerechtigden worden
uitgevoerd. De al jaren bestaande vorm van cliëntenpartici
patie is hiermee voor 2001 en volgende jaren beter gestruc
tureerd en gefaciliteerd
In 2000 zijn 11 overlegvergaderingen gehouden. Naast de
zojuist genoemde verdere vormgeving van de cliënten
participatie is onder meer advies gevraagd over het beleid
aangaande armoedebestrijding en de armoedeval, de CWI-
vorming en het beleidsplan 2001. Van de besproken zaken
omtrent de uitvoering van wet- en regelgeving komt de
invoering van de belastingherziening wel heel pregnant in
beeld. Dit onderwerp was in de tweede helft van 2000 vast
agendapunt van de overlegvergaderingen en de voorlichting
aan en ondersteuning van cliënten zijn in nauw overleg met
de belangenorganisaties opgezet.
6.2 Voorlichting
De sector Soza heeft 1,5 fte publieksvoorlichting in de
formatie opgenomen. Deze functionarissen hebben tot taak de
uitvoerende medewerkers in hun individuele voorlichtende
taak te ondersteunen, het ontwerpen en onderhouden van
foldermateriaal, het uitvoeren van voorlichtingscampagnes
over specifieke onderwerpen, het verzorgen van de weke
lijkse rubriek 'Verstand van Bijstand' in het huis aan huis
blad en het geven van voorlichting aan doelgroepen. Naast
het reguliere voorlichtende werk zijn in 2000 onder meer
speciale voorlichtingscampagnes gehouden over de declara
tieregeling, de regeling categoriale bijstand, wijzigingen
in de organisatie in het kader van het organisatie
ontwikkelingstraject en in zeer intensieve vorm over de
belastingherziening