Blad 2 Prins Mauritsschool, de Potmarge en de locatie Bilgaard van de Vrijheid. Wat betreft het v.o. is een van de locaties van Piter Jelles aangemeld, maar deze locatie voldeed niet aan de voorwaarden van het ministerie. Eind juli jl. werd de subsidiebeschikking voor het OKBeleid ontvangen. In deze beschikking, die ter inzage is gelegd, is aangegeven onder welke voorwaarden de subsidie beschikbaar is gesteld. Gelet op het tijdstip waarop de beschikking is ontvangen heeft het overleg met de schoolbesturen en directies over de diverse voorwaarden pas na de zomervakantie kunnen plaatsvinden. Ook de procedure voor het aantrekken van een coördinator voor het school specifieke gedeelte is pas na de zomervakantie afgerond. In de subsidiebeschikking zijn twee belangrijke data opgenomen, te weten 15 september 2001 (indienen bij het ministerie van het plan van aanpak) en 15 november 2001 (indienen van de schoolontwikkelingsplannen). Wij hebben, gelet op deze data, in onze vergadering van 17 september een concept-versie van het thans voorliggende Plan van Aanpak voorlopig vastgesteld en ter informatie naar het ministerie gezonden. Daarbij is aangegeven dat noch de schoolbesturen, noch uw raad, zich over het plan van aanpak hebben kunnen uitspreken en dat er in dat opzicht het nodige voorbehoud moet worden gemaakt. Overigens gaat het om een plan op hoofdlijnen, waarin met name wordt ingegaan op de procedurele en organisatorische aspecten van het OKBeleid. De inhoudelijke aspecten zullen moeten worden opgenomen in de schoolontwikkelingsplannen en in het nieuwe GAO-beleidsplan 2002 - 2006. 4Samenhang van het OKBeleid en het GOA-beleid Het GOA-beleid berust op twee pijlers, de schoolspecifieke aanpak (overigens ook landelijke voorlopig voor een beperkt aantal scholen) en de algemene aanpak. Deze algemene aanpak richt zich op het treffen van maatregelen op terreinen, die in ieder geval in onze gemeente voor het merendeel al geruime tijd in uitvoering zijn genomen. In die zin is het OKBeleid, zoals al eerder is vastgesteld, een versterking van het bestaande GOA-beleid. Het gaat vooral om het taalbeleid, de introductie van programma's op het terrein van de voor- en vroegschoolse educatie, de overgang van het primair naar het voortgezet onderwijs en de bestrijding van het voortijdig schoolverlaten. Daarnaast moet gewezen worden op recente ontwikkelingen rond de zorg- en risicoleerlingen, de sluitende aanpak - 23-jarigen en de zorgmonitor De huidige GOA periode loopt in juli 2002 af. Een en ander houdt in dat in het schooljaar 2001 - 2002 een beleidskader Blad 3 voor de periode 2002 - 2006 moet worden opgesteld. Boven staande thema's zullen onderdeel uit gaan maken van dat nieuwe kader. Daarnaast zal uiteraard rekening gehouden worden met de landelijke kaders, zoals het nieuwe Landelijk Beleidskader 2002 - 2006 en met de ervaringen die de afgelopen jaren zowel landelijk als lokaal zijn opgedaan. Ook het OKbeleid zal dan geïntegreerd moeten worden met het GOA-beleid. Het nieuwe gemeentelijke kader, dat in overleg en samenwerking met het (onderwijs-) veld zal worden opgesteld, zal in het voorjaar van 2002 aan uw raad ter besluitvorming worden voorgelegd. 5Coördinatie en evaluatie van het OKBeleid Het OKBeleid kent een uitvoeringsperiode van mei 2001 tot augustus 2005, dus een periode van ruim vier schooljaren. Verwezen wordt in dit verband naar het ter inzage gelegde convenant van 16 mei 2001 en de subsidiebeschikking van juli jl. Binnen het door het Rijk beschikbaar gestelde bedrag is in het eerste schooljaar een bedrag van f 84.807,00 38.483,75) beschikbaar voor de coördinatie. Er dient coördinatie op twee niveaus plaats te vinden, te weten op het niveau van de drie deelnemende scholen en op het niveau van het algemene gemeentelijke beleid (waaronder de afstemming met het GOA-beleid en aanpalende beleids terreinen) Wat het schoolniveau betreft gaat het vooral om het stimuleren, ondersteunen en begeleiden van de scholen, en om het afstemmen van de ontwikkelingen bij de scholen onderling (de uitvoering van de schoolontwikkelingsplan nen) We hebben hiervoor via het GCOFryslan tijdelijk twee functionarissen aangetrokken, die worden gefinancierd uit de rijksmiddelen voor het OKBeleid. Deze functionarissen zijn belast met het (mede) opstellen van de schoolontwik kelingsplannen, het ondersteunen van de scholen en voor de procesmatige coördinatie en procesbewaking. De coördinatie van de algemene aspecten van het OKP-beleid zal bij de sector Onderwijs berusten. Bij deze sector berust thans ook de coördinatie voor het GOA-beleid. 6Financiële aspecten Voor de uitvoering en coördinatie van het schoolspecifieke deel van het OKBeleid ontvangt de gemeente in de periode mei 2001 - augustus 2002 een bedrag van f 634.482,00 287.915,38). Wat de voorwaarden betreft waaronder het bedrag beschikbaar is gesteld, verwijzen wij u naar de ter inzage gelegde subsidiebeschikking. Met ingang van augustus 2002 zal dit OKB-budget, samen met het VVE-budget, worden geïntegreerd met het grootste deel van het huidige GOA-budget in een (nieuw) GOA-budgetVoor het GOA-budget zal daarnaast een nieuwe bekostigings systematiek gaan gelden. Het ministerie heeft, zowel mondeling als schriftelijk, toegezegd dat het totaalbedrag

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 174