Inhoud 1. Inleiding 2. Het Onderwijskansenbeleid 2.1. Landelijke beleidsontwikkelingen 2.2. Enkele aandachtspunten 2.3. Randvoorwaarden bij de uitvoering 3 De selectie van de OKP-scholen in Leeuwarden 4. Het onderwijsachterstandenbeleid in Leeuwarden 5. De OKP-aanpak in Leeuwarden 5.1. Vooraf 5.2. De schoolspecifieke aanpak 5.3. De algemene aanpak 5.4. De relatie met het LSB 6. Planning, organisatie en communicatie 6.1. Algemeen 6.2. Planning 6.3. Organisatie 6.4. Communicatie 7. Monitoring en evaluatie 8Financiering Bij lagen 1. Inleiding. De bestrijding van onderwijsachterstanden is al zo'n veertig jaar een van de belangrijkste thema's in het onderwijsbeleid. Na het stimuleringsbeleid (jaren '70), het onderwijsvoorrangsbeleid (jaren '80), het onderwijsachter standenbeleid (jaren '90) gaat het in het nieuwe millennium om het onderwijskansenbeleid In de eerste helft van 2000 publiceerde de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen twee notities over een vernieuwende aanpak van het onderwijsachterstanden beleid. De eerste notitie, 'Onderwijskansen. Ruimte voor kwaliteit bij de aanpak van onderwijsachterstanden'werd in februari 2000 naar de Tweede Kamer gezonden. Hoewel de Kamer in grote lijnen instemde met de notitie, bleven er ook veel vragen en onduidelijkheden bestaan. Dat leidde tot een tweede notitie, de notitie 'Aan de slag met onderwijs kansen' die in juni 2000 verscheen. Met beide notities beoogt de staatssecretaris een impuls aan het onderwijsachterstandenbeleid te geven. In de notitie uit juni 2000 wordt geschetst langs welke lijnen die impuls gegeven wordt. Enerzijds door te kiezen voor een schoolspecifieke strategie en anderzijds door maatregelen te treffen voor alle scholen met veel 'achterstandsleer lingen' Het uitvoeren van de plannen van de staatssecretaris is in 2000 van start gegaan in de vier grote steden. Vervolgens is overleg gevoerd met de G21/100.000+ gemeenten en is in die gemeenten in de loop van 2001 met de uitvoering begonnen In dit plan van aanpak is aangegeven op welke wijze in de gemeente Leeuwarden uitvoering wordt gegeven aan het Onderwijskansenplan. Ingegaan wordt op de landelijke ontwikkelingen, op het gemeentelijk onderwijsachterstanden beleid en op de wijze waarop in Leeuwarden aan het OKP vorm zal worden gegeven. Het plan is besproken in het Lokaal Onderwijsoverleg Leeuwarden van (het zogenoemde 'op overeenstemming gerichte overleg'en is vervolgens vastgesteld in de Collegevergadering van 2001. De concept-versie van het plan van aanpak is medio september opgestuurd naar het Ministerie van OcenW. Dit met het oog op de bepalingen van de subsidiebeschikking voor het OKP. Daarin is bepaald dat het plan van aanpak voor 15 september 2001 naar het Ministerie moet zijn opgezonden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 177