Inhoud
1. Inleiding
2. Het Onderwijskansenbeleid
2.1. Landelijke beleidsontwikkelingen
2.2. Enkele aandachtspunten
2.3. Randvoorwaarden bij de uitvoering
3 De selectie van de OKP-scholen in Leeuwarden
4. Het onderwijsachterstandenbeleid in Leeuwarden
5. De OKP-aanpak in Leeuwarden
5.1. Vooraf
5.2. De schoolspecifieke aanpak
5.3. De algemene aanpak
5.4. De relatie met het LSB
6. Planning, organisatie en communicatie
6.1. Algemeen
6.2. Planning
6.3. Organisatie
6.4. Communicatie
7. Monitoring en evaluatie
8Financiering
Bij lagen
1. Inleiding.
De bestrijding van onderwijsachterstanden is al zo'n
veertig jaar een van de belangrijkste thema's in het
onderwijsbeleid. Na het stimuleringsbeleid (jaren '70), het
onderwijsvoorrangsbeleid (jaren '80), het onderwijsachter
standenbeleid (jaren '90) gaat het in het nieuwe millennium
om het onderwijskansenbeleid
In de eerste helft van 2000 publiceerde de staatssecretaris
van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen twee notities over
een vernieuwende aanpak van het onderwijsachterstanden
beleid. De eerste notitie, 'Onderwijskansen. Ruimte voor
kwaliteit bij de aanpak van onderwijsachterstanden'werd
in februari 2000 naar de Tweede Kamer gezonden. Hoewel de
Kamer in grote lijnen instemde met de notitie, bleven er
ook veel vragen en onduidelijkheden bestaan. Dat leidde tot
een tweede notitie, de notitie 'Aan de slag met onderwijs
kansen' die in juni 2000 verscheen.
Met beide notities beoogt de staatssecretaris een impuls
aan het onderwijsachterstandenbeleid te geven. In de
notitie uit juni 2000 wordt geschetst langs welke lijnen
die impuls gegeven wordt. Enerzijds door te kiezen voor een
schoolspecifieke strategie en anderzijds door maatregelen
te treffen voor alle scholen met veel 'achterstandsleer
lingen'
Het uitvoeren van de plannen van de staatssecretaris is in
2000 van start gegaan in de vier grote steden. Vervolgens
is overleg gevoerd met de G21/100.000+ gemeenten en is in
die gemeenten in de loop van 2001 met de uitvoering
begonnen
In dit plan van aanpak is aangegeven op welke wijze in de
gemeente Leeuwarden uitvoering wordt gegeven aan het
Onderwijskansenplan. Ingegaan wordt op de landelijke
ontwikkelingen, op het gemeentelijk onderwijsachterstanden
beleid en op de wijze waarop in Leeuwarden aan het OKP vorm
zal worden gegeven. Het plan is besproken in het Lokaal
Onderwijsoverleg Leeuwarden van (het zogenoemde 'op
overeenstemming gerichte overleg'en is vervolgens
vastgesteld in de Collegevergadering van 2001.
De concept-versie van het plan van aanpak is medio
september opgestuurd naar het Ministerie van OcenW. Dit met
het oog op de bepalingen van de subsidiebeschikking voor
het OKP. Daarin is bepaald dat het plan van aanpak voor
15 september 2001 naar het Ministerie moet zijn opgezonden.