De schoolspecifieke aanpak is gericht op scholen die aan een aantal criteria voldoen en wordt, volgens de opzet uit de nota, in uitvoering genomen in drie etappes: allereerst in de vier grote steden, vervolgens in de gemeenten uit de kring van de G21/100.000+ gemeenten en tenslotte in de andere gemeenten die betrokken zijn bij het GOA-beleid. De algemene maatregelen richten zich op thema's (die overigens in het beleid al langer de aandacht genieten) die van belang zijn voor alle scholen met veel achter standsleerlingen. Het gaat daarbij om de volgende thema's: voor- en vroegschoolse educatie voorkomen en bestrijden van voortijdig schoolverlaten taalbeleid versterking ICT-ontwikkeling versterking sociale competentie van leerlingen verbetering overgang primair - voortgezet onderwijs specifieke thema's in het vmbo verbetering doorstroming naar hogere onderwijsvormen De discussie met de G21/100.000+ gemeenten over de aanpak, de voorwaarden en de consequenties van het Onderwijs kansenplan heeft maanden geduurd. Uiteindelijk zijn tussen het Ministerie en de individuele gemeenten in mei 2001 convenanten gesloten waarin de wederzijdse rechten en zijn vastgelegd. Het convenant (zie bijlage 1) vormt de basis voor de uitwerking op lokaal niveau. 2.2. Enkele aandachtspunten. Een paar punten springen er in de ontwikkelingen op landelijk niveau uit, te weten: van een centrale (landelijke) aanpak van het onderwijs achterstandenbeleid ontwikkelt het beleid zich naar een decentrale schoolspecieke (en in mindere mate gemeente lijke) aanpak; er komt een steeds sterkere nadruk te liggen op (het meten van) prestaties van scholen en leerlingen en op het toetsen en evalueren van de effecten van allerlei maatregelen; doelstellingen en verwachte resultaten moeten meetbaar worden geformuleerd om controle mogelijk te maken; de resultaten van alle (financiële) inspanningen, of het uitblijven van resultaten, moeten zichtbaar worden gemaakt er komt een sterk accent op te liggen op activiteiten in de voorschoolse situatie, o.a. via de regeling voor- en vroegschoolse educatie; zowel binnen de we, als binnen het primair en voortgezet (speciaal) onderwijs wordt het belang van (Nederlandse) taalontwikkeling steeds sterker benadrukt;

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 178