onderwijs, waarvoor andere criteria gelden. Andere lokaties in het vo in Leeuwarden bleken, zelfs bij een ruime interpretatie van het criterium, niet voldoende doelgroepleerlingen te hebben. Een en ander houdt in dat in Leeuwarden geen lokatie voor vo op directe wijze aan het OKP zal deelnemen. Nog nagegaan zal worden of de scholen/lokaties voor vo op een indirecte wijze bij de ontwikkelingen rond het OKP betrokken kunnen worden. De inbedding van het OKP in het GOA-beleid en de uitbouw van dit beleid, en het Platform aansluiting PO - VO bieden daarvoor wellicht mogelijkheden. 4. Het onderwijsachterstandenbeleid in Leeuwarden. Zoals hierboven al is aangegeven gaat het bij het OKP niet om een compleet nieuwe ontwikkeling, maar is er sprake van nieuwe accenten in een beleid, dat al in de zestiger en zeventiger jaren vorm kreeg. Ook in Leeuwarden heeft het voorkomen en bestrijden van onderwijsachterstanden een lange traditie. Al in 1976 werd door de gemeente het initiatief genomen tot het instellen van een werkverband "Onderwijs en Samenleving". Dit werkverband richtte zich het werken aan samenhangende probleemvelden rond school- buurt-gezin. Een thematiek die de afgelopen jaren in een wat andere vorm o.a. binnen de ontwikkeling van de buurtschool de nodige aandacht heeft gekregen. Door de jaren is de gemeente op verschillende manieren bij opzet en uitvoering van het onderwijsachterstandenbeleid betrokken geweest. Sinds 1998 heeft de gemeente op dit terrein een wettelijke taak. Aan die verantwoordelijkheid wordt in nauwe samenwerking met besturen, scholen en organisaties op het brede terrein van het welzijnsbeleid vorm gegeven. Dat heeft geleid tot enerzijds versterking van bestaande (en succesvol gebleken) ontwikkelingen, en anderzijds tot een groot aantal nieuwe ontwikkelingen. Met name het onderwijsveld heeft bij het initiëren van nieuwe ontwikkelingen een actieve rol gespeeld. In de nota "GOAL 1998 - 2002" is door de Raad vastgelegd welke activiteiten er in de periode 1998 - 2002 ontwikkeld moeten worden en welke doelen er daarbij worden nagestreefd. De evaluatie nota "Het GOA-beleid in Leeuwarden in de periode 1998 - 2000" geeft een tussenstand van het beleid aan. De afgelopen jaren zijn in Leeuwarden op deze terreinen tal activiteiten en projecten gestart. Met name kunnen genoemd worden de ontwikkeling van (een aantal) buurtscholen in het primair onderwijs; vanaf 1998; de introductie van we-programma's in het primair onderwijs (o.a. het Kaleidoscoopprogramma) vanaf 2000, mede in relatie tot de landelijke regelingen op dit terrein; de versterking van de RMC-functie en de intensivering van het beleid ten aanzien van het voor- en vroegtijdig schoolverlaten, waaronder allerlei onderliggende voorzieningen als b.v. de sluisgroep; vanaf 1996/1997; - de verbetering van het onderwijs aan zorg- en risicoleerlingen (uitvoering aanbevelingen werkgroepen 'Sturen op Kwaliteit'); vanaf 2000; - de ontwikkeling van een sluitende aanpak voor kinderen en jongeren van 0-23 jaar en met name in het onderwijs); vanaf 1997/1998; - het ontwikkelen van een zorgmonitor (ten behoeve van de optimalisering van het onderwijs aan zorg- en risico leerlingen) vanaf 2000;

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 180