- verbetering van de aansluiting tussen het primair en voortgezet onderwijs, met name op het terrein van de leerstof en de didactische aanpak (vanaf 2000) Het gaat om ontwikkelingen en thema's die, soms onder een wat andere benaming, ook in de recente nota's over het OKP terug zijn te vinden waar het gaat om de niet school specifieke aanpak. De conclusie is dan ook dat aan het merendeel van de thema's uit het Onderwijskansenplan in Leeuwarden al aandacht wordt besteed. In aansluiting en ter aanvulling op het in onze gemeente gevoerde beleid verdienen twee thema's wel meer aandacht, te weten de versterking van het vmbo, en de ontwikkeling van het taalbeleid en het versterken van sociale competenties. De inbedding van het OKP in het GOA-beleid voor de periode 2002 - 2006 zal wat dat betreft geen problemen op leveren. 5. De OKP-aanpak in Leeuwarden. 5.1. Vooraf. In deze paragraaf wordt aangegeven op welke wijze het OKP-beleid in Leeuwarden vormt krijgt. Allereerst wordt ingegaan op de schoolspecifieke aanpak. Aan de orde komen vragen als: hoe kunnen scholen hun ontwikkelingsplannen opstellen, aan welke eisen moet zo'n plan voldoen, wie moeten er bij het opstellen van zo'n plan betrokken worden etc. Vervolgens wordt ingegaan op het algemene gedeelte. Daarbij zal worden aangegeven aan welke thema's er de komende jaren aandacht zal worden geschonken, op welke wijze dat gaat gebeuren en welke resultaten er mee beoogd worden 5.2. De schoolspecifieke aanpak. Centraal in de schoolspecifieke aanpak staan de school ontwikkelingsplannen. Hierin moet staan beschreven op basis van welke overwegingen de school welke acties gaat ondernemen om tot verbetering van het onderwijs en de leerprestaties te komen. Uitgangspunt voor het opstellen van het schoolontwik kelingsplan is met name de rapportage van de onderwijs inspectie. In de 1ST- of RST-rapportage (Integraal SchoolToezicht of Regulier SchoolToezicht) geeft de inspectie aan de hand van een aantal items een oordeel over (de kwaliteit van) het onderwijs aan de desbetreffende school. Naast de rapportage van de inspectie kan de school ook gebruik maken van andere informatiebronnen om tot een goede analyse van de situatie van de school te komen. In de rapportages besteedt de inspectie in het algemeen aandacht aan de volgende thema's: a) het onderwijsleerproces, te weten: het leerstofaanbod de leertijd het pedagogisch klimaat het didactisch handelen de leerlingenzorg b) de opbrengsten van het onderwijs de inspectie doet in de meeste rapportages van de scholen in Leeuwarden overigens geen uitspraak over de opbrengsten, omdat in een te geringe mate sprake ia van het gebruik van methode-onafhankelijke toetsen; een en ander heeft te maken met de keuze van de meeste scholen voor het gebruik van toetsen van het GCOfryslan. Zie hiervoor paragraaf (evaluatie en monitoring)

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 181