c) de schoolconditieste weten: de kwaliteitszorg de professionalisering de interne communicatie de contacten met de ouders de inzet van de beschikbare middelen de schooladministratie schoolprocedures In de analyse moet de school vervolgens een relatie leggen tussen b.v. de thema's en de beoordeling ervan in de inspectie-rapportage en de kwaliteit van het onderwijs en de schoolprestaties. Doel van het OKP is immers de verbetering van de kwaliteit en het verbeteren van de prestaties van leerlingen. Het geheel geeft een beeld van de school en zijn omgeving. Dit beeld (een soort O-meting) is het uitgangspunt voor het opstellen van het school verbeteringsprogramma/ schoolontwikkelingsprogrammaDe vraag die uiteindelijk door de school beantwoord moet worden luidt: op welke wijze hangen de thema's uit de inspectierapporten samen met de kwaliteit van het onderwijs en de prestaties van de leerlingen. Vervolgens zal de school een keuze moeten maken uit de verschillende thema's. De school zal in het schoolontwik kelingsplan beargumenteerd moeten aangeven aan welke thema's specifieke aandacht zal worden besteed en welke resultaten daarmee worden beoogd. Welke activiteiten m.b.t. de gekozen thema's leiden naar verwachting tot verbetering van de kwaliteit van het onderwijs en tot verbetering van de leerprestaties en hoe wordt dat gemeten? De geformu leerde doelen moeten zijn opgesteld volgens de zogenoemde SMART-principes (zie paragraaf In bijlage 4 is aangegeven welke aspecten er in het schoolontwikkelingsplan in ieder geval moeten zijn opgenomen (zie ook de subsidie beschikking van 25 juli 2001, art. 2, lid 3; bijlage Over het schoolontwikkelingsplan wordt vervolgens advies gevraagd van de inspectie. Dat advies kan leiden tot bijstelling van het plan. Na akkoordverklaring door de inspectie wordt op basis van het plan een convenant gesloten tussen de gemeente en het betrokken schoolbestuur. Het plan wordt voorts ter kennis gebracht van de schoolbesturen (in het Lokaal Onderwijsoverleg) In de convenantsperiode (een periode van ongeveer vier jaar) zal door het schoolbestuur regelmatig gerapporteerd moeten worden over de voortgang (zie paragraaf 6.2., het planningsschema)Uiteindelijk zal na afloop van de convenantsperiode moeten worden nagegaan in hoeverre de gestelde doelen inderdaad zijn bereikt. Globaal verloopt een en ander volgens het volgende schema: Informatiebronnen Analyse en 0-meting Schoolontwikkelingsplan, incl een plan van aanpak Convenant gemeente - bestuur Resultaatmeting Evaluatie 5.3. De algemene aanpak. In de diverse nota's over het Onderwijskansenbeleid, in het concept Landelijk Beleidskader 2002 - 2006 en in het convenant en de subsidiebeschikking heeft het rijk aangegeven aan welke thema's er in zijn visie de komende jaren aandacht moet worden besteed. Geconstateerd is dat het merendeel van die thema's in Leeuwarden al in ontwikkeling is genomen. Geconstateerd is echter ook, o.a. in de tussentijdse evaluatie van het GOA-beleid, dat de uitvoering nog verbeterd kan worden. Dat kan dan ook de leidende gedachte zijn voor het GOA-/OKP-beleid in de komende jaren: liever de bestaande activiteiten verbeteren dan weer nieuwe ontwikkelingen starten. Uiteraard houdt dat niet in dat er geen nieuwe ontwikkelingen geïnitieerd zullen worden. Maar er zal kritisch gekeken worden in of dergelijke ontwikkelingen leiden tot een versterking van het beleid en dus tot verbetering van de onderwijsmogelijk heden van kinderen. Bij de vormgeving van het algemene deel van het OKP worden de volgende uitgangspunten gehanteerd: voorop staat de continuïteit van het GOA-beleid; reeds in gang gezette ontwikkelingen worden voortgezet, tenzij b.v. uit (tussen)evaluaties kan worden afgeleid dat er weinig of geen resultaat mee wordt behaald; het algemene deel van het OKP-beleid zal deel uitmaken van het GOA-beleidsplan 2002 - 2006; het accent in het GOA-en OKP-beleid zal de komende jaren liggen op het (verder) ontwikkelen van de volgende thema's de beheersing van de Nederlandse taal (met een relatie naar de Friese taal en het OALT) de bevordering van de deelname aan programma's voor voor- en vroegschoolse educatie; de overgang van het primair naar het voortgezet onderwij s

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 182