6. Planning en organisatie. 6.1. Algemeen. De uitvoering van het OKP in Leeuwarden verloopt langs twee lijnen, te weten de lijn van de schoolspecifieke aanpak en de lijn van de algemene, gemeentebredeaanpak. Het is daarbij goed voor ogen te houden dat het OKP niet op zichzelf staat. Het OKP is geen geïsoleerd project binnen het achterstandsbeleid. De samenhang met b.v. het bredere achterstandsbeleid, het jeugdbeleid, ontwikkelingen rond de schoolbegeleiding en het onderwijs aan zorg- en risicoleer lingen zijn evident en in voorgaande paragrafen ook al aangegeven. Die samenhang zal voortdurend bewaakt moeten worden. 6.2. Planningsschema. Het convenant over het OKP tussen de staatssecretaris en de gemeente Leeuwarden is op 16 mei 2001 getekend (zie bij lage 1)De projectperiode is vier jaar, hetgeen betekent dat het convenant in 2005 afloopt; de convenantsperiode loopt van mei 2001 t/m juli 2005. Rekening houden met de data die door het Rijk bindend zijn voorgeschreven ziet de planning voor de periode 2001 - 2005 er globaal als volgt uit: datum/periode te ondernemen actie 2001 mei 19 juni 15 september 25 september september/oktober medio oktober oktober 15 november november - december oktober - december ondertekening convenant informatieve bijeenkomst met GOA-/OKP- en buurtscholen plan van aanpak bij ministerie ingediend (in conceptvorm) overleg schoolbesturen over het OKP informatief overleg inspectie besluitvorming College van B&W en Raad over OKP en inzenden definitief plan van aanpak naar ministerie en besturen; vaststellen 0-meting scholen (concept-)schoolontwikkelings- plannen naar het ministerie uitwerken schoolontwikkelings- plannen; vaststellen en defini tieve plannen naar ministerie; sluiten convenanten tussen de gemeente en de schoolbesturen 2002 januari - maart januari juli december opstellen nieuw GOA-beleidsplan 2002 - 2006 en integratie OKP- plan in het nieuwe GOA-plan; informatie over de plannen van aanpak naar schoolbesturen eerste tussenrapportage door de scholen opstellen (concept-)tussenrapportage opsturen naar ministerie en Cie Welzijn 2003 juli september/oktober december tweede tussenrapportage scholen op basis van 1-meting; IST/RST? tussenrapportage gemeente financiële verantwoording en accountantsverklaring over de OKP-subsidie naar ministerie en Cie Welzijn 2004 juli september/oktober derde tussenrapportage scholen tussenrapportage gemeente informatie Cie Welzijn 2005 september - december opstellen eindrapportage scholen op basis van 2-meting IST/RST-rapportage inspectie overleg met de schoolbesturen over de eindrapportage idem Cie Welzijn 2006 januari eindrapportage in College en Commissie Welzijn 6.3. Organisatie. Bij de uitvoering van het Plan van Aanpak OKP zijn, naast de gemeente, de twee schoolbesturen en drie scholen direct betrokken en verantwoordelijk. Daarnaast is/zijn de projectleider(s) verantwoordelijk voor de voortgang en resultaten van het OKP. De gemeente is met name verantwoordelijk voor de algemene coördinatie, voor het algemene deel van het OKP en voor de verantwoording aan het ministerie. De overige besturen en scholen en instellingen hebben geen directe verantwoordelijkheid voor het OKP. Een uitzondering moet worden gemaakt voor situaties waarin ten behoeve van het OKP middelen worden ingezet waarvoor de bestemming in het Lokaal Onderwijsoverleg worden besproken.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 184