6. Planning en organisatie.
6.1. Algemeen.
De uitvoering van het OKP in Leeuwarden verloopt langs twee
lijnen, te weten de lijn van de schoolspecifieke aanpak en
de lijn van de algemene, gemeentebredeaanpak. Het is
daarbij goed voor ogen te houden dat het OKP niet op
zichzelf staat. Het OKP is geen geïsoleerd project binnen
het achterstandsbeleid. De samenhang met b.v. het bredere
achterstandsbeleid, het jeugdbeleid, ontwikkelingen rond de
schoolbegeleiding en het onderwijs aan zorg- en risicoleer
lingen zijn evident en in voorgaande paragrafen ook al
aangegeven. Die samenhang zal voortdurend bewaakt moeten
worden.
6.2. Planningsschema.
Het convenant over het OKP tussen de staatssecretaris en de
gemeente Leeuwarden is op 16 mei 2001 getekend (zie bij
lage 1)De projectperiode is vier jaar, hetgeen betekent
dat het convenant in 2005 afloopt; de convenantsperiode
loopt van mei 2001 t/m juli 2005.
Rekening houden met de data die door het Rijk bindend zijn
voorgeschreven ziet de planning voor de periode 2001 - 2005
er globaal als volgt uit:
datum/periode
te ondernemen actie
2001
mei
19 juni
15 september
25 september
september/oktober
medio oktober
oktober
15 november
november - december
oktober - december
ondertekening convenant
informatieve bijeenkomst met
GOA-/OKP- en buurtscholen
plan van aanpak bij ministerie
ingediend (in conceptvorm)
overleg schoolbesturen over het
OKP
informatief overleg inspectie
besluitvorming College van B&W
en Raad over OKP en inzenden
definitief plan van aanpak naar
ministerie en besturen;
vaststellen 0-meting scholen
(concept-)schoolontwikkelings-
plannen naar het ministerie
uitwerken schoolontwikkelings-
plannen; vaststellen en defini
tieve plannen naar ministerie;
sluiten convenanten tussen de
gemeente en de schoolbesturen
2002
januari - maart
januari
juli
december
opstellen nieuw GOA-beleidsplan
2002 - 2006 en integratie OKP-
plan in het nieuwe GOA-plan;
informatie over de plannen van
aanpak naar schoolbesturen
eerste tussenrapportage door
de scholen opstellen
(concept-)tussenrapportage
opsturen naar ministerie en
Cie Welzijn
2003
juli
september/oktober
december
tweede tussenrapportage scholen
op basis van 1-meting; IST/RST?
tussenrapportage gemeente
financiële verantwoording en
accountantsverklaring over de
OKP-subsidie naar ministerie en
Cie Welzijn
2004
juli
september/oktober
derde tussenrapportage scholen
tussenrapportage gemeente
informatie Cie Welzijn
2005
september - december opstellen eindrapportage
scholen op basis van 2-meting
IST/RST-rapportage inspectie
overleg met de schoolbesturen
over de eindrapportage
idem Cie Welzijn
2006
januari eindrapportage in College en
Commissie Welzijn
6.3. Organisatie.
Bij de uitvoering van het Plan van Aanpak OKP zijn, naast
de gemeente, de twee schoolbesturen en drie scholen direct
betrokken en verantwoordelijk. Daarnaast is/zijn de
projectleider(s) verantwoordelijk voor de voortgang en
resultaten van het OKP. De gemeente is met name
verantwoordelijk voor de algemene coördinatie, voor het
algemene deel van het OKP en voor de verantwoording aan het
ministerie. De overige besturen en scholen en instellingen
hebben geen directe verantwoordelijkheid voor het OKP. Een
uitzondering moet worden gemaakt voor situaties waarin ten
behoeve van het OKP middelen worden ingezet waarvoor de
bestemming in het Lokaal Onderwijsoverleg worden besproken.