Te denken valt o.a. aan GOA-middelen, middelen voor school
begeleiding en VSV-middelen. Dat kan na 2002 het geval
zijn, als het OK-plan opgenomen wordt in het nieuwe GOA-
plan en er bovendien sprake is van de integratie van GOA-,
OKP- en WE-budgetten.
Duidelijk is dat in de bestaande (formeel bestuurlijke)
verantwoordelijkheden geen verandering komt. Schoolbesturen
zijn en blijven verantwoordelijk voor het functioneren van
hun scholen, voor hun personeel, voor het aangaan van
(financiële) verplichtingen en voor het behalen van de
gestelde doelen etc.
Zoals hierboven al is opgemerkt valt het OKP in twee delen
uiteen, het schoolspecifieke deel en het algemene deel.
In de organisatie-opzet wordt met deze splitsing rekening
gehouden. Voor het behalen van de gestelde doelen t.a.v.
het schoolspecifieke deel zijn drie partijen verant
woordelijk: de gemeente, de besturen en de scholen. Deze
partijen hebben zich middels convenanten aan een aantal
verplichtingen verbonden. Deze convenanten zijn de basis
voor de uitvoering van het OKP.
Voorgesteld wordt om ten behoeve van de bewaking van het
proces en voor de resultaatmeting t.a.v. het schoolspecieke
deel te werken met een projectgroep. Hierin zijn de direct
betrokken/ /verantwoordelijke besturen/scholen
vertegenwoordigd. Deze projectgroep wordt belast met de
dagelijkse leiding en staat onder voorzitterschap van de
projectleider. De taken van deze projectgroep zijn de
volgende
adviseren van de schoolbesturen en het gemeentebestuur
over het OKP-beleid, zowel t.a.v. de schoolontwikke
lingsplannen als ten aanzien van de algemene aspecten
van het OKP;
het vaststellen van (concept)tussen- en eindrapportages
en het uitbrengen van adviezen aan het College hierover;
het informeren van alle direct en indirect betrokkenen;
het fungeren als klankbord voor de projectleider.
Voorgesteld wordt het voorzitterschap van de projectgroep
te laten vervullen door een van de bestuursleden. De
administratieve ondersteuning dient gefinancierd te worden
uit de middelen voor de coördinatie (zie paragraaf 8,
financiën)
Het bovenstaande betekent een projectgroep voor het
schoolspecieke deel van het OKP met de volgende
samenstelling
de twee betrokken schoolbesturen
de drie betrokken scholen
de projectleider(s)
de inspectie (waarnemer/adviseur?)
de gemeente (waarnemer)
In het schoolspecifieke deel is een belangrijke taak
weggelegd voor de projectleider. Deze functionaris heeft
als belangrijkste taken:
de aansturing en coördinatie van de schoolspecifieke
ontwikkelingen;
voorzitter projectgroep;
ondersteunen en adviseren van de deelnemende scholen;
het voeren van overleg met de onderwijsinspectie over de
voortgang van het project;
het (laten) opstellen van de tussen- en eindrapportages
van de scholen;
het (laten) opstellen van de financiële verantwoordingen
door de scholen;
het verschaffen van informatie aan belanghebbenden, w.o.
rijk, gemeente, inspectie, schoolbesturen etc.;
De projectleider wordt voor een nog nader te bepalen
periode "ingehuurd" door de gemeente en gefinancierd uit de
daarvoor de het rijk beschikbaar gestelde middelen, zo
nodig aangevuld met gemeentelijke middelen.
Het bovenstaande leidt tot het volgende schema:
Rijk Schoolbesturen
Gemeente(raad) Scholen (directies)
College
Convenanten
project-groep
coördinator(en)
De coördinatie van het algemene deel van het OKP, en
daarmee van de afstemming van het OKP-beleid met het GOA-
beleid in ruimere zin en verwante beleidsterreinen blijft
bij de sector Onderwijs berusten.