Te denken valt o.a. aan GOA-middelen, middelen voor school begeleiding en VSV-middelen. Dat kan na 2002 het geval zijn, als het OK-plan opgenomen wordt in het nieuwe GOA- plan en er bovendien sprake is van de integratie van GOA-, OKP- en WE-budgetten. Duidelijk is dat in de bestaande (formeel bestuurlijke) verantwoordelijkheden geen verandering komt. Schoolbesturen zijn en blijven verantwoordelijk voor het functioneren van hun scholen, voor hun personeel, voor het aangaan van (financiële) verplichtingen en voor het behalen van de gestelde doelen etc. Zoals hierboven al is opgemerkt valt het OKP in twee delen uiteen, het schoolspecifieke deel en het algemene deel. In de organisatie-opzet wordt met deze splitsing rekening gehouden. Voor het behalen van de gestelde doelen t.a.v. het schoolspecifieke deel zijn drie partijen verant woordelijk: de gemeente, de besturen en de scholen. Deze partijen hebben zich middels convenanten aan een aantal verplichtingen verbonden. Deze convenanten zijn de basis voor de uitvoering van het OKP. Voorgesteld wordt om ten behoeve van de bewaking van het proces en voor de resultaatmeting t.a.v. het schoolspecieke deel te werken met een projectgroep. Hierin zijn de direct betrokken/ /verantwoordelijke besturen/scholen vertegenwoordigd. Deze projectgroep wordt belast met de dagelijkse leiding en staat onder voorzitterschap van de projectleider. De taken van deze projectgroep zijn de volgende adviseren van de schoolbesturen en het gemeentebestuur over het OKP-beleid, zowel t.a.v. de schoolontwikke lingsplannen als ten aanzien van de algemene aspecten van het OKP; het vaststellen van (concept)tussen- en eindrapportages en het uitbrengen van adviezen aan het College hierover; het informeren van alle direct en indirect betrokkenen; het fungeren als klankbord voor de projectleider. Voorgesteld wordt het voorzitterschap van de projectgroep te laten vervullen door een van de bestuursleden. De administratieve ondersteuning dient gefinancierd te worden uit de middelen voor de coördinatie (zie paragraaf 8, financiën) Het bovenstaande betekent een projectgroep voor het schoolspecieke deel van het OKP met de volgende samenstelling de twee betrokken schoolbesturen de drie betrokken scholen de projectleider(s) de inspectie (waarnemer/adviseur?) de gemeente (waarnemer) In het schoolspecifieke deel is een belangrijke taak weggelegd voor de projectleider. Deze functionaris heeft als belangrijkste taken: de aansturing en coördinatie van de schoolspecifieke ontwikkelingen; voorzitter projectgroep; ondersteunen en adviseren van de deelnemende scholen; het voeren van overleg met de onderwijsinspectie over de voortgang van het project; het (laten) opstellen van de tussen- en eindrapportages van de scholen; het (laten) opstellen van de financiële verantwoordingen door de scholen; het verschaffen van informatie aan belanghebbenden, w.o. rijk, gemeente, inspectie, schoolbesturen etc.; De projectleider wordt voor een nog nader te bepalen periode "ingehuurd" door de gemeente en gefinancierd uit de daarvoor de het rijk beschikbaar gestelde middelen, zo nodig aangevuld met gemeentelijke middelen. Het bovenstaande leidt tot het volgende schema: Rijk Schoolbesturen Gemeente(raad) Scholen (directies) College Convenanten project-groep coördinator(en) De coördinatie van het algemene deel van het OKP, en daarmee van de afstemming van het OKP-beleid met het GOA- beleid in ruimere zin en verwante beleidsterreinen blijft bij de sector Onderwijs berusten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 185