8. Financiering. Wat de financiering van het OKP betreft heeft er lange tijd de nodige onduidelijkheid bestaan. Pas medio juli 2001 ontstond de door de betrokken gemeenten geëiste duide lijkheid. Uit de informatie van het ministerie is ten aanzien van de financiering nu het volgende af te leiden (zie ook bijlage 5, brief van OcenW d.d. 5 juli 2001). Het OKP-convenant met het Rijk heeft een looptijd van vier jaar (globaal van augustus 2001 tot augustus 2005)Alleen voor het eerste jaar (het schooljaar 2001 - 2002) wordt een apart bedrag van het ministerie ontvangen (OKP-subsidie) Het gaat om een bedrag van f 634.482,00. Van dit bedrag wordt voor de coördinatie en uitvoering f 84.807,00 beschikbaar gesteld. Voor de volgende drie convenantsjaren geldt dat het OKP-budget deel uitmaakt van het GOA-budget dat de gemeente van het rijk ontvangt. Hetzelfde geldt voor het WE-budget dat de gemeente vanaf 2000 ontvangt. Ook dit aparte budget maakt vanaf 2002 (d.w.z. vanaf de start van de nieuwe beleidsperiode van het GOA-beleid) deel uit van het GOA-budget. GOA-, OKP- en WE-budget worden dus als één budget beschikbaar gesteld. Een probleem hierbij is dat tegelijkertijd met deze integratie van de budgetten vanaf augustus 2002 landelijk de nieuwe verdeelsystematiek ten aanzien van het GOA-budget in werking treedt. Voor een aantal gemeenten, waaronder Leeuwarden, pakt deze nieuwe systematiek ongunstig uit. Dat heeft geleid tot de situatie dat het totaalbedrag van de GOA-, OKP- en WE-budgetten vanaf augustus 2002 lager is dan de som van de afzonderlijke bedragen van voor augustus 2002. Het ministerie heeft in juni 2001 afgesproken dat deze zogenoemde 'nadeelgemeenten' tot en met 2005 het aldus ontstane nadeel gecompenseerd krijgen als het gaat om negatieve herverdeeleffecten OKP en tot augustus 2006 bij negatieve herverdeeleffecten GOA WE. Het totaalbedrag voor GOA, OKP en WE blijft dus globaal gesproken op het niveau van juli 2001. Voorts is uit het in juli door het ministerie gepubliceerde overzicht gebleken dat een deel van het huidige GOA-budget in een specifieke regeling wordt ondergebracht. Het gaat hier om de middelen voor eerste opvang van asielzoekers en verwante geldstromen. De consequenties van deze wijziging is nog niet duidelijk. Een en ander leidt tot het volgende financiële overzicht (bedragen in guldens) 00-01 01-02 02-03 03-04 04-05 05-06 GOA98- 02 1,1 milj - - - OKP**) 634.482 WE***) 278.674 668.817 390.817 GAO 02-06 OKPcomp 166.000 Gem bijdrage 125.000 125.000 125.000 125.000 vanaf 02-03 nieuwe berekeningssystematiek -> GOA 02-06 alleen voor 01 - 02 specifieke bekostiging voor schooljaren 2001-02 en voor 2002-03 besluitvorming Perspectief 2000 - 2001 Onduidelijk is wat het GOA-bedrag voor de schooljaren vanaf 2002 - 2003 is. In ieder geval zal over de inzet van de GOA-middelen via de gebruikelijke procedures een besluit moeten worden genomen. Het bovenstaande betekent dat bij de planning van de verschillende activiteiten (GAO,WE en OKP) vanaf het schooljaar 2002 - 2003 rekening moet worden gehouden met de beschikbaarheid van één budget. De hoogte van het budget is nog niet geheel zeker; de bedragen zijn indicatief. Afgezien van het GOA-, OKP- en WE-budgetten beschikken scholen ook o.a. over de zogenoemde gewichtengeldenBij de beoordeling van de schoolontwikkelingsplannen door inspectie, Rijk en gemeente zal de relatie van de plannen met deze middelen ook een rol spelen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 187