8. Financiering.
Wat de financiering van het OKP betreft heeft er lange tijd
de nodige onduidelijkheid bestaan. Pas medio juli 2001
ontstond de door de betrokken gemeenten geëiste duide
lijkheid. Uit de informatie van het ministerie is ten
aanzien van de financiering nu het volgende af te leiden
(zie ook bijlage 5, brief van OcenW d.d. 5 juli 2001).
Het OKP-convenant met het Rijk heeft een looptijd van vier
jaar (globaal van augustus 2001 tot augustus 2005)Alleen
voor het eerste jaar (het schooljaar 2001 - 2002) wordt een
apart bedrag van het ministerie ontvangen (OKP-subsidie)
Het gaat om een bedrag van f 634.482,00. Van dit bedrag
wordt voor de coördinatie en uitvoering f 84.807,00
beschikbaar gesteld. Voor de volgende drie convenantsjaren
geldt dat het OKP-budget deel uitmaakt van het GOA-budget
dat de gemeente van het rijk ontvangt. Hetzelfde geldt voor
het WE-budget dat de gemeente vanaf 2000 ontvangt. Ook dit
aparte budget maakt vanaf 2002 (d.w.z. vanaf de start van
de nieuwe beleidsperiode van het GOA-beleid) deel uit van
het GOA-budget. GOA-, OKP- en WE-budget worden dus als één
budget beschikbaar gesteld.
Een probleem hierbij is dat tegelijkertijd met deze
integratie van de budgetten vanaf augustus 2002 landelijk
de nieuwe verdeelsystematiek ten aanzien van het GOA-budget
in werking treedt. Voor een aantal gemeenten, waaronder
Leeuwarden, pakt deze nieuwe systematiek ongunstig uit. Dat
heeft geleid tot de situatie dat het totaalbedrag van de
GOA-, OKP- en WE-budgetten vanaf augustus 2002 lager is
dan de som van de afzonderlijke bedragen van voor augustus
2002. Het ministerie heeft in juni 2001 afgesproken dat
deze zogenoemde 'nadeelgemeenten' tot en met 2005 het aldus
ontstane nadeel gecompenseerd krijgen als het gaat om
negatieve herverdeeleffecten OKP en tot augustus 2006 bij
negatieve herverdeeleffecten GOA WE. Het totaalbedrag
voor GOA, OKP en WE blijft dus globaal gesproken op het
niveau van juli 2001.
Voorts is uit het in juli door het ministerie gepubliceerde
overzicht gebleken dat een deel van het huidige GOA-budget
in een specifieke regeling wordt ondergebracht. Het gaat
hier om de middelen voor eerste opvang van asielzoekers en
verwante geldstromen. De consequenties van deze wijziging
is nog niet duidelijk.
Een en ander leidt tot het volgende financiële overzicht
(bedragen in guldens)
00-01 01-02 02-03 03-04 04-05 05-06
GOA98- 02 1,1 milj - - -
OKP**) 634.482
WE***) 278.674 668.817 390.817
GAO 02-06
OKPcomp 166.000
Gem bijdrage 125.000 125.000 125.000 125.000
vanaf 02-03 nieuwe berekeningssystematiek -> GOA 02-06
alleen voor 01 - 02 specifieke bekostiging
voor schooljaren 2001-02 en voor 2002-03
besluitvorming Perspectief 2000 - 2001
Onduidelijk is wat het GOA-bedrag voor de schooljaren vanaf
2002 - 2003 is. In ieder geval zal over de inzet van de
GOA-middelen via de gebruikelijke procedures een besluit
moeten worden genomen.
Het bovenstaande betekent dat bij de planning van de
verschillende activiteiten (GAO,WE en OKP) vanaf het
schooljaar 2002 - 2003 rekening moet worden gehouden met de
beschikbaarheid van één budget. De hoogte van het budget is
nog niet geheel zeker; de bedragen zijn indicatief.
Afgezien van het GOA-, OKP- en WE-budgetten beschikken
scholen ook o.a. over de zogenoemde gewichtengeldenBij de
beoordeling van de schoolontwikkelingsplannen door
inspectie, Rijk en gemeente zal de relatie van de plannen
met deze middelen ook een rol spelen.