Gemeente leeuwarden 9. Conclusies. Het Plan van Aanpak Onderwijskansenplan 2001 - 2005 geeft de hoofdlijnen aan van de aanpak die Leeuwarden voor ogen heeft voor het Onderwijskansenbeleid. Het is ook een plan in ontwikkeling dat regelmatig bijgesteld kan worden. In de komende periode zal met name belangrijk zijn het tot stand brengen en vervolgens bewaken van de samenhang van alle ontwikkelingen op het terrein van het voorkomen en bestrijden van onderwijsachterstanden. Samenhang zowel inhoudelijk als financieel. Daarnaast zal ook belangrijk zijn het verkrijgen van voldoende inzicht in de effecten van het beleid. Dat inzicht moet ook lokaal antwoord geven op de vraag: wat werk waar en onder welke omstandigheden. Als dat antwoord na afloop van de beleidsperiode voor een belangrijk gegeven kan worden kan het OKBeleid als geslaagd worden beschouwd. Oldehoofsterkerkhof 2 Postbus 21000 8900 JA Leeuwarden Telefoon 058 233 88 33 Contracten in het kader van Lokaal Sociaal Beleid Bijlage nr. 151 Aan de gemeenteraad. 1Inleiding In het najaar van 2000 hebben wij na de behandeling van het voorstel Lokaal Sociaal Beleid in de gemeenteraad het overleg geopend met de verschillende instellingen die betrokken zijn bij de uitvoering van het Welzijnsbeleid. Het betreft dan met name die instellingen met wie wij een contractuele en/of een subsidieverstrekkende relatie onderhouden. Vooral voor deze laatste groep instellingen heeft de introductie van het LSB ingrijpende gevolgen voor wat betreft de manier waarop wij de subsidieovereenkomsten in de toekomst gestalte willen geven. De kern van deze verandering is dat in het LSB gesproken wordt over resultaat gerichte en op outcome/output gebaseerde contracten. In tegenstelling tot de tot dan toe gehanteerde overeenkomsten die veel meer op het in stand houden van de voorziening c.q. het voortbestaan van de instelling gericht waren Voorbeeld: de vroegere subsidie overeenkomsten met de bibliotheek repten van het "in stand houden van de bibliotheekvoorziening"In de overeenkomsten die op grond van de uitgangspunten zoals in het LSB zijn aangegeven zal dit vervangen moeten worden door overeenkomsten die aangeven welke diensten/producten de bibliotheek dient te leveren, hoe de toegankelijkheid en bereikbaarheid is geregeld en mogelijk hoe de gebruikers zich verhouden tot de totale bevolkingssamenstelling. Een tweede verandering betreft het gegeven dat in het LSB gesproken wordt over basisvoorzieningen en achterstandsbestrijding. De eerste categorie is relatief eenvoudig in kaart te brengen als het gaat om de instellingen c.q. de producten/diensten die in dit kader geleverd moeten worden. Lastiger wordt het al als we van deze producten/diensten het aantal te leveren 'eenheden' willen bepalen en daarbij ook nog willen aangeven welke kwaliteitseisen er gesteld worden en op welke wijze een brede toegankelijkheid gegarandeerd kan worden. Om vervolgens deze uitkomsten ook nog te vertalen in een prijs per product/dienst is een opgave die voor veel instellingen qua bedrijfsvoering nu nog 'een brug te ver is' ij achterstandsbestrijding gaan we volgens het LSB uit van individuele maatwerk trajecten. Deze trajecten worden onder verantwoordelijkheid van de hoofdaannemer opgesteld. Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rünom bart - It aide spegelet him yn wat de takomst hat - Piter Terpstra 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 188