Gemeente leeuwarden
9. Conclusies.
Het Plan van Aanpak Onderwijskansenplan 2001 - 2005 geeft
de hoofdlijnen aan van de aanpak die Leeuwarden voor ogen
heeft voor het Onderwijskansenbeleid. Het is ook een plan
in ontwikkeling dat regelmatig bijgesteld kan worden.
In de komende periode zal met name belangrijk zijn het tot
stand brengen en vervolgens bewaken van de samenhang van
alle ontwikkelingen op het terrein van het voorkomen en
bestrijden van onderwijsachterstanden. Samenhang zowel
inhoudelijk als financieel. Daarnaast zal ook belangrijk
zijn het verkrijgen van voldoende inzicht in de effecten
van het beleid. Dat inzicht moet ook lokaal antwoord geven
op de vraag: wat werk waar en onder welke omstandigheden.
Als dat antwoord na afloop van de beleidsperiode voor een
belangrijk gegeven kan worden kan het OKBeleid als geslaagd
worden beschouwd.
Oldehoofsterkerkhof 2
Postbus 21000
8900 JA Leeuwarden
Telefoon 058 233 88 33
Contracten in het kader van Lokaal Sociaal Beleid
Bijlage nr. 151
Aan de gemeenteraad.
1Inleiding
In het najaar van 2000 hebben wij na de behandeling van het
voorstel Lokaal Sociaal Beleid in de gemeenteraad het
overleg geopend met de verschillende instellingen die
betrokken zijn bij de uitvoering van het Welzijnsbeleid.
Het betreft dan met name die instellingen met wie wij een
contractuele en/of een subsidieverstrekkende relatie
onderhouden. Vooral voor deze laatste groep instellingen
heeft de introductie van het LSB ingrijpende gevolgen voor
wat betreft de manier waarop wij de subsidieovereenkomsten
in de toekomst gestalte willen geven.
De kern van deze verandering is dat in het LSB gesproken
wordt over resultaat gerichte en op outcome/output
gebaseerde contracten.
In tegenstelling tot de tot dan toe gehanteerde
overeenkomsten die veel meer op het in stand houden van de
voorziening c.q. het voortbestaan van de instelling gericht
waren
Voorbeeld: de vroegere subsidie overeenkomsten met de
bibliotheek repten van het "in stand houden van de
bibliotheekvoorziening"In de overeenkomsten die op grond
van de uitgangspunten zoals in het LSB zijn aangegeven zal
dit vervangen moeten worden door overeenkomsten die
aangeven welke diensten/producten de bibliotheek dient te
leveren, hoe de toegankelijkheid en bereikbaarheid is
geregeld en mogelijk hoe de gebruikers zich verhouden tot
de totale bevolkingssamenstelling.
Een tweede verandering betreft het gegeven dat in het LSB
gesproken wordt over basisvoorzieningen en
achterstandsbestrijding. De eerste categorie is relatief
eenvoudig in kaart te brengen als het gaat om de
instellingen c.q. de producten/diensten die in dit kader
geleverd moeten worden. Lastiger wordt het al als we van
deze producten/diensten het aantal te leveren 'eenheden'
willen bepalen en daarbij ook nog willen aangeven welke
kwaliteitseisen er gesteld worden en op welke wijze een
brede toegankelijkheid gegarandeerd kan worden. Om
vervolgens deze uitkomsten ook nog te vertalen in een prijs
per product/dienst is een opgave die voor veel instellingen
qua bedrijfsvoering nu nog 'een brug te ver is'
ij achterstandsbestrijding gaan we volgens het LSB uit
van individuele maatwerk trajecten. Deze trajecten worden
onder verantwoordelijkheid van de hoofdaannemer opgesteld.
Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rünom bart - It aide spegelet him yn wat de takomst hat - Piter Terpstra
13