Blad 4
Voor een nadere (overwegend juridische) toelichting op de
CV/BV constructie verwijzen wij u naar de toelichting bij
de intentie-overeenkomst.
Organisatie
Bij de intentie-overeenkomst treft u als bijlage een
organisatieschema aan. Het betreft de projectorganisatie
onder de vigeur van de intentie-overeenkomst. Het schema
spreekt voor zichzelf, echter willen we twee punten eruit
lichten
I. Gezamenlijke stuurgroep
Na de ondertekening van de intentie-overeenkomst zullen de
private partijen nadrukkelijk participeren in het
planvoorbereidingsprocesHet projectbureau zal worden
aangestuurd door een gezamenlijke stuurgroep van private
partijen en gemeente. Dit is vanzelfsprekend, daar de op t
richten GEM geconfronteerd zal worden met de gedurende de
intentie-overeenkomst geproduceerde producten en de daarbi
behorende kosten. De activiteiten van het projectbureau
zullen dan ook vooraf geaccordeerd moeten worden door de
gezamenlijke stuurgroep, inclusief bijbehorende
budgettering
II. Publieke begeleidingsgroep
Daar het projectbureau Leeuwarden-Zuid niet meer
aangestuurd wordt als ware het sec een gemeentelijke
werkorganisatie bestaat de noodzaak om de gemeentelijke ro
expliciet vorm te geven. Dit is gedaan door een publieke
begeleidingsgroep in het leven te roepen. Het betreft een
groep samengesteld uit ambtenaren met een rechtstreeks
mandaat van de directie.
Het is van groot belang om een goed besef te hebben van de
rollen van de gemeente. De gemeente opereert allereerst in
haar (klassieke) publiekrechtelijke rol. Dit houdt in dat
zij beleidsmaker en toetser is. Daarnaast kan de gemeente
fungeren als 'detacheringsbureau'. In deze rol detacheert
zij ambtenaren naar het projectbureau, die expertise in de
werkgroepen leveren en op dat moment onder aansturing van
het hoofd projectbureau Leeuwarden-Zuid (en dus indirect
onder aansturing van de gezamenlijke stuurgroep) fungeren.
In de derde rol is de gemeente privaatrechtelijk
participant in de gezamenlijke werkorganisatie (later de
private entiteit GEM) en behartigt in deze rol de belangen
van de op te richten GEM. Bij de invulling van de
verschillende rollen is het van belang dat er geen sprake
is van een personele unie.
Blad 5
Het instellen van de publieke begeleidingsgroep dient twee
doelen
a. De gemeente stelt heldere randvoorwaarden/richtlijnen (op
basis van bestaand of te formuleren beleid) aan de
producten die de gezamenlijke werkorganisatie dient op te
leveren (na ondertekening van de samenwerkingsovereen
komst de GEM)De publieke begeleidingsgroep dient de
door de gemeente voorgestane kwaliteit te waarborgen.
b. Door het projectbureau geproduceerde producten kunnen het
publiekrechtelijke toetsingstraject snel doorlopen,
aangezien een helder aanspreekpunt bestaat binnen de
gemeentelijke organisatie in de vorm van gemandateerde
leden van de publieke begeleidingsgroep.
Om de (ambtelijke) publiekrechtelijke toetsing op
effectieve en efficiënte wijze te laten verlopen bestaat er
de behoefte om de leden van de publieke begeleidingsgroep
rechtstreeks vanuit de directie te mandateren. Door dit
mandaat zal een duidelijk aanspreekpunt worden gecreëerd en
zal de snelheid van de intern gemeentelijke besluitvorming
toenemen. Ten overvloede wijzen wij u er op dat het
omschreven traject de ambtelijke voorbereiding betreft,
vervolgens zal het bestuurlijke traject op de gebruikelijke
wijze worden doorlopen.
Wij wijzen u er op dat na de totstandkoming van de
samenwerkingsovereenkomst de BV/CV als aparte juridische
entiteit zal functioneren, dus volledig buiten de
gemeentelijke organisatie. Dit impliceert dat de
traditionele gemeentelijke werkwijze zal worden doorbroken.
Met deze intentie-overeenkomst wordt reeds de weg
ingeslagen, waar de gemeente zich met name tot haar
publiekrechtelijke taken zal beperken. Daarbij wijzen wij u
er op dat de (na totstandkoming van de samenwerkings
overeenkomst) op te richten CV/BV een eigen autonome
besluitvormingsstructuur kent en daarbij vertrekt op de
afspraken zoals deze worden vastgelegd in de op te stellen
samenwerkingsovereenkomst
De gemeente behoudt uiteraard te allen tijde de
publiekrechtelijke bevoegdheden die haar bij wet zijn
toegekend.
Financien
Met de ondertekening van de intentie-overeenkomst
verplichten de private partijen zich ieder afzonderlijk tot
het storten van f 1,6 min. (getotaliseerd f 6,4 min.) bij
de gemeente. Dit bedrag wordt aangewend als bijdrage in de
financiering van de reeds gemaakte en nog te maken
planvoorbereidingskostenOp deze wijze is er voor gezorgd
dat de gemeente niet alle reeds gemaakte en nog te maken
kosten vanuit eigen middelen hoeft te financieren.