Blad 4 Voor een nadere (overwegend juridische) toelichting op de CV/BV constructie verwijzen wij u naar de toelichting bij de intentie-overeenkomst. Organisatie Bij de intentie-overeenkomst treft u als bijlage een organisatieschema aan. Het betreft de projectorganisatie onder de vigeur van de intentie-overeenkomst. Het schema spreekt voor zichzelf, echter willen we twee punten eruit lichten I. Gezamenlijke stuurgroep Na de ondertekening van de intentie-overeenkomst zullen de private partijen nadrukkelijk participeren in het planvoorbereidingsprocesHet projectbureau zal worden aangestuurd door een gezamenlijke stuurgroep van private partijen en gemeente. Dit is vanzelfsprekend, daar de op t richten GEM geconfronteerd zal worden met de gedurende de intentie-overeenkomst geproduceerde producten en de daarbi behorende kosten. De activiteiten van het projectbureau zullen dan ook vooraf geaccordeerd moeten worden door de gezamenlijke stuurgroep, inclusief bijbehorende budgettering II. Publieke begeleidingsgroep Daar het projectbureau Leeuwarden-Zuid niet meer aangestuurd wordt als ware het sec een gemeentelijke werkorganisatie bestaat de noodzaak om de gemeentelijke ro expliciet vorm te geven. Dit is gedaan door een publieke begeleidingsgroep in het leven te roepen. Het betreft een groep samengesteld uit ambtenaren met een rechtstreeks mandaat van de directie. Het is van groot belang om een goed besef te hebben van de rollen van de gemeente. De gemeente opereert allereerst in haar (klassieke) publiekrechtelijke rol. Dit houdt in dat zij beleidsmaker en toetser is. Daarnaast kan de gemeente fungeren als 'detacheringsbureau'. In deze rol detacheert zij ambtenaren naar het projectbureau, die expertise in de werkgroepen leveren en op dat moment onder aansturing van het hoofd projectbureau Leeuwarden-Zuid (en dus indirect onder aansturing van de gezamenlijke stuurgroep) fungeren. In de derde rol is de gemeente privaatrechtelijk participant in de gezamenlijke werkorganisatie (later de private entiteit GEM) en behartigt in deze rol de belangen van de op te richten GEM. Bij de invulling van de verschillende rollen is het van belang dat er geen sprake is van een personele unie. Blad 5 Het instellen van de publieke begeleidingsgroep dient twee doelen a. De gemeente stelt heldere randvoorwaarden/richtlijnen (op basis van bestaand of te formuleren beleid) aan de producten die de gezamenlijke werkorganisatie dient op te leveren (na ondertekening van de samenwerkingsovereen komst de GEM)De publieke begeleidingsgroep dient de door de gemeente voorgestane kwaliteit te waarborgen. b. Door het projectbureau geproduceerde producten kunnen het publiekrechtelijke toetsingstraject snel doorlopen, aangezien een helder aanspreekpunt bestaat binnen de gemeentelijke organisatie in de vorm van gemandateerde leden van de publieke begeleidingsgroep. Om de (ambtelijke) publiekrechtelijke toetsing op effectieve en efficiënte wijze te laten verlopen bestaat er de behoefte om de leden van de publieke begeleidingsgroep rechtstreeks vanuit de directie te mandateren. Door dit mandaat zal een duidelijk aanspreekpunt worden gecreëerd en zal de snelheid van de intern gemeentelijke besluitvorming toenemen. Ten overvloede wijzen wij u er op dat het omschreven traject de ambtelijke voorbereiding betreft, vervolgens zal het bestuurlijke traject op de gebruikelijke wijze worden doorlopen. Wij wijzen u er op dat na de totstandkoming van de samenwerkingsovereenkomst de BV/CV als aparte juridische entiteit zal functioneren, dus volledig buiten de gemeentelijke organisatie. Dit impliceert dat de traditionele gemeentelijke werkwijze zal worden doorbroken. Met deze intentie-overeenkomst wordt reeds de weg ingeslagen, waar de gemeente zich met name tot haar publiekrechtelijke taken zal beperken. Daarbij wijzen wij u er op dat de (na totstandkoming van de samenwerkings overeenkomst) op te richten CV/BV een eigen autonome besluitvormingsstructuur kent en daarbij vertrekt op de afspraken zoals deze worden vastgelegd in de op te stellen samenwerkingsovereenkomst De gemeente behoudt uiteraard te allen tijde de publiekrechtelijke bevoegdheden die haar bij wet zijn toegekend. Financien Met de ondertekening van de intentie-overeenkomst verplichten de private partijen zich ieder afzonderlijk tot het storten van f 1,6 min. (getotaliseerd f 6,4 min.) bij de gemeente. Dit bedrag wordt aangewend als bijdrage in de financiering van de reeds gemaakte en nog te maken planvoorbereidingskostenOp deze wijze is er voor gezorgd dat de gemeente niet alle reeds gemaakte en nog te maken kosten vanuit eigen middelen hoeft te financieren.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 208