Blad 2
2. Schepenbuurt en Achter de hoven (verbetering
bedieningsniveau)
3. Nieuweburen en Noorderweg (veranderde verkeerssituatie);
4. veranderde Hoofdingang MCL (tijdelijk voor 3 jaar);
5. zorgcentra Aldlanstate en Nijlanstate.
1. Knelpunten Binnenstad
Na de reconstructie van de Duco Martenapijp en de
Vischmarktpijp zijn de pijpen versterkt met een betonnen
constructie waardoor de hellingen en tonrondte zijn
vergroot. De nieuwe lage vloerbussen van het servicenet,
die een vrije ruimte van 26 cm hebben, kunnen deze
hellingen niet meer zonder schade berijden.
Voorgesteld wordt om de route door de St. Jacobsstraat
Eewal, Wortelhaven te vervangen door Peperstraat, Over de
Kelders, Brol, en Voorstreek. Nadeel is dat de bus niet
meer langs het Stadhouderlijk hof en de Eewal rijdt.
Voordelen zijn:
dat bij de draai St. Jacobsstraat/Eewal nu niet meer een
forse boom en 2 parkeerplaatsen moeten verdwijnen;
dat de bus in de StJacobsstraat niet vast komt te
staan door laden/lossen van tegemoetkomend
(vrachtverkeerIn deze smalle straat is geen
ontwijkingsruimte, met daarbij een vrij groot aantal
fietsers in beide richtingen geeft dit onveilige
situaties
de Peperstraat is korter en heeft bredere trottoirs,
waar eventueel kan worden geladen;
de route over de Kelders en Voorstreek is eenrichtings
verkeer en daardoor veiliger voor fietsers.
De route over de Duco Martenapijp is ook niet mogelijk. Het
voorstel is om vanaf het Schavernek - Nieuwestad (z.z.) te
rijden. Nadeel is dat de halte voor het Stadskantoor
verplaatst moet worden naar de Nieuwestad (z.z.).
2. Schepenbuurt en Achter de Hoven (verbetering bedienings
niveau)
De servicelijn 31/32 heeft als eind-/beginpunt Greunshiem.
Hierdoor is de reistijd van en naar de Schepenbuurt via
Aldlan-oost met het Servicenet erg lang. Dit kan worden
verbeterd door deze lijn via de Achter de Hoven door te
trekken naar het centrum. Tevens wordt de Servicelijn 37/38
met eindhalte MCL via de Aldlansdyk en Oostelijke rondweg
naar de Achter de Hoven doorgetrokken. Hierdoor wordt ook
deze stedelijke vernieuwingswijk door de Servicebus
aangedaan. De frequentie en reistijd wordt voor reizigers
uit de Schepenbuurt, Aldlan-Oost en Achter de Hoven
verbeterd. Sternetbus 11/12 Zuiderburen rijdt niet meer
langs Achter de Hoven maar via Drachtsterweg naar de
Oostergoweg. Nu is het mogelijk de busbaan te benutten voor
Blad 3
een snelle verbinding van Zuiderburen naar het centrum. In
feite is deze wijziging voortgekomen uit voortschrijdend
inzicht
3. Nieuweburen en Noorderweg, veranderde verkeerssituatie
Ten tijde van de ontwikkeling van het servicenet was de
situatie rond het Hoeksterend wezenlijk anders. Om
vertraging te voorkomen is de route via Nieuweburen
gekozen, ondanks de mogelijkheid van vertraging op het
laatste stuk Nieuweburen en wachttijd bij het opdraaien van
de Groeneweg. Met de aanleg van de rotondes Hoeksterend en
Noorderweg/Groeneweg is de route via de Noorderweg sneller
en minder vertragingsgevoelig, zodat voorgesteld wordt de
route naar de Noorderweg te verleggen.
4Veranderde hoofdingang MCL
Bij de concessie verlening was de verandering van de
hoofdingang door bouwactiviteiten bij MCL bekend. Hoe de
route over het eigen terrein naar de nieuwe hoofdingang
(tijdelijk voor 3 jaar) zou gaan lopen was niet bekend. Uit
het overleg met MCL is geen goede oplossing voor het
openbaar vervoer gekomen. De bus zou een rijtijd verlies
hebben van 4 a 5 minuten waarbij eventuele vertraging op
het MCL-terrein nog niet is meegenomen. Voor het servicenet
is het ziekenhuis één van de belangrijkste bestemmingen.
Wanneer de servicebus niet kan halteren vlakbij de
(tijdelijke)hoofdingang van het MCL kan het servicenet één
van haar doelstellingen niet meer waarmaken, waardoor een
goed functioneren bij de start van het nieuwe OV-systeem
gedoemd was te mislukken. Gezien het spoedeisende karakter
is, tijdelijk voor 3 jaar, een doorsteek in de Oostergoweg
gemaakt zodat de bus snel op het MCL-terrein kan komen en
terug via de busbaan Oostergoweg naar de Borniastraat
5. Zorgcentra Aldlanstate en Nijlanstate
De Zorgcentra Aldlanstate en Nijlanstate zien helaas af van
een halte op eigen terrein. De reden die hiervoor wordt
gegeven is dat men vreest voor verzakkingen van het wegdek
en overlast op het eigen terrein (Zie bijgevoegde brieven)
Aangezien de lijnen 34/35 en 33/36 nu geen eindpunt meer
hebben en waarschijnlijk minder passagiers, is er gezocht
naar een andere oplossing. Door de lijn door te trekken
naar het van Harinxmaplein met een route langs de -van
Harinxmaflat, Linthorst Homanflat en Mauritsflat- is er
een logische beëindiging van de beide lijnen ontstaan.
Communicatie tussen concessiehouders en -verlener en/met
gebruikersgroepen
Bij de communicatie tussen de vervoerders en de gebruikers
c.q. de gemeente horen de dienstregeling, de routes, de
WVG-passen en dergelijke. De voorbereidingen hiervoor
lopen, maar hier zijn kritische onderdelen.