Blad 2 2. Schepenbuurt en Achter de hoven (verbetering bedieningsniveau) 3. Nieuweburen en Noorderweg (veranderde verkeerssituatie); 4. veranderde Hoofdingang MCL (tijdelijk voor 3 jaar); 5. zorgcentra Aldlanstate en Nijlanstate. 1. Knelpunten Binnenstad Na de reconstructie van de Duco Martenapijp en de Vischmarktpijp zijn de pijpen versterkt met een betonnen constructie waardoor de hellingen en tonrondte zijn vergroot. De nieuwe lage vloerbussen van het servicenet, die een vrije ruimte van 26 cm hebben, kunnen deze hellingen niet meer zonder schade berijden. Voorgesteld wordt om de route door de St. Jacobsstraat Eewal, Wortelhaven te vervangen door Peperstraat, Over de Kelders, Brol, en Voorstreek. Nadeel is dat de bus niet meer langs het Stadhouderlijk hof en de Eewal rijdt. Voordelen zijn: dat bij de draai St. Jacobsstraat/Eewal nu niet meer een forse boom en 2 parkeerplaatsen moeten verdwijnen; dat de bus in de StJacobsstraat niet vast komt te staan door laden/lossen van tegemoetkomend (vrachtverkeerIn deze smalle straat is geen ontwijkingsruimte, met daarbij een vrij groot aantal fietsers in beide richtingen geeft dit onveilige situaties de Peperstraat is korter en heeft bredere trottoirs, waar eventueel kan worden geladen; de route over de Kelders en Voorstreek is eenrichtings verkeer en daardoor veiliger voor fietsers. De route over de Duco Martenapijp is ook niet mogelijk. Het voorstel is om vanaf het Schavernek - Nieuwestad (z.z.) te rijden. Nadeel is dat de halte voor het Stadskantoor verplaatst moet worden naar de Nieuwestad (z.z.). 2. Schepenbuurt en Achter de Hoven (verbetering bedienings niveau) De servicelijn 31/32 heeft als eind-/beginpunt Greunshiem. Hierdoor is de reistijd van en naar de Schepenbuurt via Aldlan-oost met het Servicenet erg lang. Dit kan worden verbeterd door deze lijn via de Achter de Hoven door te trekken naar het centrum. Tevens wordt de Servicelijn 37/38 met eindhalte MCL via de Aldlansdyk en Oostelijke rondweg naar de Achter de Hoven doorgetrokken. Hierdoor wordt ook deze stedelijke vernieuwingswijk door de Servicebus aangedaan. De frequentie en reistijd wordt voor reizigers uit de Schepenbuurt, Aldlan-Oost en Achter de Hoven verbeterd. Sternetbus 11/12 Zuiderburen rijdt niet meer langs Achter de Hoven maar via Drachtsterweg naar de Oostergoweg. Nu is het mogelijk de busbaan te benutten voor Blad 3 een snelle verbinding van Zuiderburen naar het centrum. In feite is deze wijziging voortgekomen uit voortschrijdend inzicht 3. Nieuweburen en Noorderweg, veranderde verkeerssituatie Ten tijde van de ontwikkeling van het servicenet was de situatie rond het Hoeksterend wezenlijk anders. Om vertraging te voorkomen is de route via Nieuweburen gekozen, ondanks de mogelijkheid van vertraging op het laatste stuk Nieuweburen en wachttijd bij het opdraaien van de Groeneweg. Met de aanleg van de rotondes Hoeksterend en Noorderweg/Groeneweg is de route via de Noorderweg sneller en minder vertragingsgevoelig, zodat voorgesteld wordt de route naar de Noorderweg te verleggen. 4Veranderde hoofdingang MCL Bij de concessie verlening was de verandering van de hoofdingang door bouwactiviteiten bij MCL bekend. Hoe de route over het eigen terrein naar de nieuwe hoofdingang (tijdelijk voor 3 jaar) zou gaan lopen was niet bekend. Uit het overleg met MCL is geen goede oplossing voor het openbaar vervoer gekomen. De bus zou een rijtijd verlies hebben van 4 a 5 minuten waarbij eventuele vertraging op het MCL-terrein nog niet is meegenomen. Voor het servicenet is het ziekenhuis één van de belangrijkste bestemmingen. Wanneer de servicebus niet kan halteren vlakbij de (tijdelijke)hoofdingang van het MCL kan het servicenet één van haar doelstellingen niet meer waarmaken, waardoor een goed functioneren bij de start van het nieuwe OV-systeem gedoemd was te mislukken. Gezien het spoedeisende karakter is, tijdelijk voor 3 jaar, een doorsteek in de Oostergoweg gemaakt zodat de bus snel op het MCL-terrein kan komen en terug via de busbaan Oostergoweg naar de Borniastraat 5. Zorgcentra Aldlanstate en Nijlanstate De Zorgcentra Aldlanstate en Nijlanstate zien helaas af van een halte op eigen terrein. De reden die hiervoor wordt gegeven is dat men vreest voor verzakkingen van het wegdek en overlast op het eigen terrein (Zie bijgevoegde brieven) Aangezien de lijnen 34/35 en 33/36 nu geen eindpunt meer hebben en waarschijnlijk minder passagiers, is er gezocht naar een andere oplossing. Door de lijn door te trekken naar het van Harinxmaplein met een route langs de -van Harinxmaflat, Linthorst Homanflat en Mauritsflat- is er een logische beëindiging van de beide lijnen ontstaan. Communicatie tussen concessiehouders en -verlener en/met gebruikersgroepen Bij de communicatie tussen de vervoerders en de gebruikers c.q. de gemeente horen de dienstregeling, de routes, de WVG-passen en dergelijke. De voorbereidingen hiervoor lopen, maar hier zijn kritische onderdelen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 214