Blad 2
kwaliteit van de openbare ruimte. Om die reden wordt de
voorkeur gegeven aan het bijplaatsen van deze fietsparkeer
voorzieningen Het pleinbeeld wordt daarmee het minst
verstoord. De raadsadviescommissie voor stadsontwikkeling
en -beheer, aan wie de herinrichting is gedelegeerd, heeft
in haar vergadering van 20 november deze keuze ondersteund.
Het bijplaatsen van fietsstallingsbeugels is een maatregel
die beoogt het gebruik van de fiets naar de binnenstad
aantrekkelijk te houden en aantrekkelijk te maken. In die
zin valt de maatregel onder het "flankerend mobiliteits
beleid"; beleid dat in dit geval beoogt de autodruk op de
binnenstad te verminderen. De kosten annex met deze
maatregel kunnen overeenkomstig de criteria voor benutting
van de "reserve Parkeren" gedekt worden middels een door u
beschikbaar te stellen krediet ten laste van deze reserve.
Voor het bijplaatsen van de beugels en standaards is een
bedrag geraamd van f 160.000,- 72.605,-).
Wij stellen u voor, voor de onderhavige maatregel een
krediet tot voornoemd bedrag beschikbaar te stellen ten
laste van de reserve Parkeren.
Naast het bijplaatsen van fietsparkeervoorzieningen is aan
de raadsadviescommissie voorgesteld in de bestaande
voorzieningen qua locatie een verandering aan te brengen;
namelijk verplaatsing van de fietsenbeugels aan de
Nieuwestad-zztussen de Duco Martena Pijp en de Lange
Pijp naar de overzijde van de rijbaan tussen de bomen tegen
de flaneerzöne aan. Gelet op het feit dat het hier om een
aanpassing in de openbare ruimte gaat behoren de kosten
hiervan toegerekend te worden aan het project
Binnenstad/Nieuwestad en kunnen worden gedekt uit het
uitvoeringsprogramma 2001 van dit project.
Een maatregel die onder het "flankerend mobiliteitsbeleid"
kan worden gerangschikt, betreft de bewaakte
fietsenstalling in het pand Ruiterskwartier 35 (voormalig
avondwinkel) tegenover de Harmonie. Primair is deze
stalling als proef opgezet vanuit het project leefbaarheid
en veiligheid in de binnenstad. Het pand is in eigendom van
de gemeente en wordt van afdeling Vastgoed gehuurd ten
behoeve van het stallen van fietsen op de uitgaansavonden
en bij evenementen in de binnenstad overdag. Gelet op de
eerste resultaten wordt geopteerd voor een proef van twee
jaar. De kosten worden voor dit jaar hoofdzakelijk gedekt
uit de leefbaarheid- en veiligheidsgeldenMet een bijdrage
uit de begrotingspost Verkeer en een bijdrage van de sector
JVZ is er vanuit gegaan dat het negatieve
exploitatieresultaat kon worden gedekt. Mede gezien de
noodzakelijke aanpassingen van het pand wordt voor dit jaar
toch een tekort geraamd van f 15.000,- 6.807,-).
Blad 3
In het tweede jaar wordt een ongedekt bedrag geraamd van
f 25.000,- 11.345,-), omdat met name de leefbaarheid- en
veiligheidsgelden minder ruimte bieden.
Voor deze fietsenstalling in de proefperiode stellen wij u
voor een krediet beschikbaar te stellen van totaal
f 40.000,- 18.152,-) ten laste van de reserve Parkeren.
Een maatregel die in verband met de herinrichting van de
winkelstraten destijds is genomen, is het aanbieden van
gratis stallen van de fiets (na 10.00 uur)voor het
winkelend publiek in de fietsenkelder Zaailand.
Deze maatregel is verlengd toen bleek dat het doel van een
inpandige fietsenstalling nabij het Waagplein niet
verwezenlijkt zou worden. Door nu alternatieve
stallingvoorzieningen te realiseren wordt het probleem van
de fiets niet goed kunnen stallen voor een belangrijk deel
opgelost. Hiermee is de argumentatie van destijds voor het
gratis stallen van de fiets in de fietsenkelder vervallen.
Daar het stallen in de kelder aantrekkelijk moet blijven om
niet standaard alsnog teveel fietsen in de openbare ruimte
te krijgen gerelateerd aan het aantal fietsstallingsbeugels
en -standaards wordt het niet raadzaam geacht het oude
tarief als uitgangspunt te nemen. Een kleine drempel wordt
gewenst geacht, gelet op de ervaringen met het gratis
stallen waarbij meer toezicht wordt gevraagd.
Voorgesteld wordt voor het voor een gehele dag stallen van
de fiets in de kelder 0,25 te vragen. Gezien het beperkte
bedrag behoeft niet met dagdelentarief en urentarief
gewerkt te worden. Voor de financiële aspecten zij verwezen
naar de onderliggende stukken.
Onder mededeling, dat de Commissie Stadsontwikkeling u in
haar vergadering van 20 november 2001 heeft geadviseerd met
het vorenstaande in te stemmen, stellen wij u voor te
besluiten overeenkomstig bijgevoegd ontwerp-besluit
Leeuwarden, 6 december 2001.
Burgemeester en wethouders van Leeuwarden,
M. de Boer, waarnemend burgemeester,
dr. A.J. Hofman, secretaris.