Blad 2 kwaliteit van de openbare ruimte. Om die reden wordt de voorkeur gegeven aan het bijplaatsen van deze fietsparkeer voorzieningen Het pleinbeeld wordt daarmee het minst verstoord. De raadsadviescommissie voor stadsontwikkeling en -beheer, aan wie de herinrichting is gedelegeerd, heeft in haar vergadering van 20 november deze keuze ondersteund. Het bijplaatsen van fietsstallingsbeugels is een maatregel die beoogt het gebruik van de fiets naar de binnenstad aantrekkelijk te houden en aantrekkelijk te maken. In die zin valt de maatregel onder het "flankerend mobiliteits beleid"; beleid dat in dit geval beoogt de autodruk op de binnenstad te verminderen. De kosten annex met deze maatregel kunnen overeenkomstig de criteria voor benutting van de "reserve Parkeren" gedekt worden middels een door u beschikbaar te stellen krediet ten laste van deze reserve. Voor het bijplaatsen van de beugels en standaards is een bedrag geraamd van f 160.000,- 72.605,-). Wij stellen u voor, voor de onderhavige maatregel een krediet tot voornoemd bedrag beschikbaar te stellen ten laste van de reserve Parkeren. Naast het bijplaatsen van fietsparkeervoorzieningen is aan de raadsadviescommissie voorgesteld in de bestaande voorzieningen qua locatie een verandering aan te brengen; namelijk verplaatsing van de fietsenbeugels aan de Nieuwestad-zztussen de Duco Martena Pijp en de Lange Pijp naar de overzijde van de rijbaan tussen de bomen tegen de flaneerzöne aan. Gelet op het feit dat het hier om een aanpassing in de openbare ruimte gaat behoren de kosten hiervan toegerekend te worden aan het project Binnenstad/Nieuwestad en kunnen worden gedekt uit het uitvoeringsprogramma 2001 van dit project. Een maatregel die onder het "flankerend mobiliteitsbeleid" kan worden gerangschikt, betreft de bewaakte fietsenstalling in het pand Ruiterskwartier 35 (voormalig avondwinkel) tegenover de Harmonie. Primair is deze stalling als proef opgezet vanuit het project leefbaarheid en veiligheid in de binnenstad. Het pand is in eigendom van de gemeente en wordt van afdeling Vastgoed gehuurd ten behoeve van het stallen van fietsen op de uitgaansavonden en bij evenementen in de binnenstad overdag. Gelet op de eerste resultaten wordt geopteerd voor een proef van twee jaar. De kosten worden voor dit jaar hoofdzakelijk gedekt uit de leefbaarheid- en veiligheidsgeldenMet een bijdrage uit de begrotingspost Verkeer en een bijdrage van de sector JVZ is er vanuit gegaan dat het negatieve exploitatieresultaat kon worden gedekt. Mede gezien de noodzakelijke aanpassingen van het pand wordt voor dit jaar toch een tekort geraamd van f 15.000,- 6.807,-). Blad 3 In het tweede jaar wordt een ongedekt bedrag geraamd van f 25.000,- 11.345,-), omdat met name de leefbaarheid- en veiligheidsgelden minder ruimte bieden. Voor deze fietsenstalling in de proefperiode stellen wij u voor een krediet beschikbaar te stellen van totaal f 40.000,- 18.152,-) ten laste van de reserve Parkeren. Een maatregel die in verband met de herinrichting van de winkelstraten destijds is genomen, is het aanbieden van gratis stallen van de fiets (na 10.00 uur)voor het winkelend publiek in de fietsenkelder Zaailand. Deze maatregel is verlengd toen bleek dat het doel van een inpandige fietsenstalling nabij het Waagplein niet verwezenlijkt zou worden. Door nu alternatieve stallingvoorzieningen te realiseren wordt het probleem van de fiets niet goed kunnen stallen voor een belangrijk deel opgelost. Hiermee is de argumentatie van destijds voor het gratis stallen van de fiets in de fietsenkelder vervallen. Daar het stallen in de kelder aantrekkelijk moet blijven om niet standaard alsnog teveel fietsen in de openbare ruimte te krijgen gerelateerd aan het aantal fietsstallingsbeugels en -standaards wordt het niet raadzaam geacht het oude tarief als uitgangspunt te nemen. Een kleine drempel wordt gewenst geacht, gelet op de ervaringen met het gratis stallen waarbij meer toezicht wordt gevraagd. Voorgesteld wordt voor het voor een gehele dag stallen van de fiets in de kelder 0,25 te vragen. Gezien het beperkte bedrag behoeft niet met dagdelentarief en urentarief gewerkt te worden. Voor de financiële aspecten zij verwezen naar de onderliggende stukken. Onder mededeling, dat de Commissie Stadsontwikkeling u in haar vergadering van 20 november 2001 heeft geadviseerd met het vorenstaande in te stemmen, stellen wij u voor te besluiten overeenkomstig bijgevoegd ontwerp-besluit Leeuwarden, 6 december 2001. Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, M. de Boer, waarnemend burgemeester, dr. A.J. Hofman, secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 224