Blad 2
sectoren en ondernemers in de wijk. Het wijkprogramma is
bij gevoegd
Er is voor gekozen het wijkprogramma zodanig op te stellen
dat er voldoende flexibiliteit wordt geboden om bij de
nadere uitwerking bewoners actief te betrekken.
In het wijkprogramma komt het volgende aan de orde:
visie en uitgangspunten
een typering van de Noordrand
een verkenning van de ervaren problematiek
strategie en doelstellingen
gewenste activiteiten en maatregelen
communicatie, evaluatie, organisatie en financiën
Visie en uitgangspunten
Bij het aanpakken van de onveiligheid en het verhogen van
de leefbaarheid in de Noordrand hanteert de gemeente
Leeuwarden de volgende uitgangspunten:
Zij bevordert de zelfredzaamheid, betrokkenheid en
participatie van bewoners en instellingen.
Zij benadert de veiligheids- en leefbaarheidsproblematiek
integraal
Zij stelt het terugdringen van gevoelens van onveiligheid
bij bewoners centraal.
Daarnaast wil de gemeente Leeuwarden bij de uitwerking van
de investeringsimpuls verder gaan dan gewoonlijk en de
bewoners in staat stellen zelf maatregelen te bedenken en
uit te voeren. De ABCD (Asset-Based Community Development)
benadering van de heer John McKnight wordt daarbij als
uitgangspunt genomen.
Ervaren problematiek
Uit het wij ksignaleringssysteem de GSB monitor, politie
cij fersevenals uit overleg met de bewoners van Bilgaard
en de Vrijheidswijk zijn verschillende onderwerpen naar
voren gekomen die op dit moment van invloed zijn op de
leefbaarheid en veiligheid in de Noordrand.
De probleemanalyse in het onderliggende wijkprogramma moet
nog verder verfijnd worden door gesprekken met werkers en
bewoners in de beide wijken. Conform de ABCD benadering zal
de analyse, welke uitsluitend de problemen en knelpunten
vermeldt, aangevuld worden met een beeld van de aanwezige
capaciteiten en vaardigheden van bewoners in de Noordrand.
In bijgevoegde bijlage 1 staan de feitelijke onderliggende
gegevens
De ruimtelijke omgeving
Zaken in relatie tot het fysieke beheer van de openbare
ruimte die een negatieve invloed hebben op de
beeldkwaliteit van de Vrijheidswijk en Bilgaard;
Blad 3
verloedering door rondslingerend vuil, afval, hondenpoep
in zijn algemeenheid en specifiek gerelateerd aan
rondhangende jongeren en drugsoverlast;
negatieve ontwikkeling van het winkelcentrum in de
Vrijheidswij k;
vernielingen door vandalisme;
de aanwezigheid van plekken die sociale overlast en/of
gevoelens van onveiligheid in de hand werken.
De institutionele omgeving
Een te geringe communicatie van de kant van gemeente
naar de bewoners op het terrein van leefbaarheid en
veiligheid
Een ontoereikende afstemming tussen de in wijk werkzame
instanties waardoor maatregelen zowel op fysiek als
sociaal terrein niet goed op elkaar worden afgestemd.
De sociale omgeving
Geringe sociale samenhang op buurtniveau, een lage
participatiegraad van bewoners en weinig betrokkenheid bij
de buurt. De sociale samenhang in Bilgaard is hoger dan in
de Vrijheidswijk, maar kent ook punten van aandacht.
Punt van aandacht voor beide wijken is de overlast
veroorzaakt door samenscholende jongeren.
De criminele omgeving
Vandalisme: bewoners in de Noordrand worden vaak met
vernielingen en baldadigheid geconfronteerd
(slachtofferschap)
Daarnaast heeft de Vrijheidswijk te maken met vormen van
drugsoverlast
Gewenste activiteiten en maatregelen (op hoofdlijnen)
Voor een totaal overzicht van de activiteiten en
maatregelen wordt verwezen naar hoofdstuk 5 van het
wijkprogrammaIn hoofdlijnen zijn er 12 thema's
onderscheiden waarvoor bewoners suggesties en ideeën hebben
aangeleverd die de leefbaarheid en veiligheid in de
Noordrand verhogen. Deze thema's zijn:
Thuis op straat
Communicatie en informatie
Leren omgaan met verschillen
Samenwerking tussen bewoners en instanties
Een veilige wijk
Profilering van de Noordrand
Jong zijn in de wijk
Schone, heel woon- en leefomgeving
Oud zijn in de wijk
Stijgende Criminaliteit
Beeldkwaliteit van de aanwezige winkelcentra
Fysieke infrastructuur