3.2. Probleemanalyse 3.2.1. Ruimtelijke omgeving 3.2.2. Institutionele omgeving De onderstaande probleemanalyse moet nog verder verfijnd worden door gesprekken met werkers en bewoners in de beide wijken. Conform de ABCD benadering zal onderstaande analyse, welke uitsluitend de problemen en knelpunten vermeldt, aangevuld moeten worden met een beeld van de aanwezige capaciteiten en vaardigheden van bewoners in de Noordrand. De analyse is beperkt tot een beschrijving van de knelpunten. In bijlage 1 staan de feitelijke onderliggende gegevens. Herstructurering In de Vrijheidswijk is gestart met de herstructurering van de wijk. In een later stadium zal de stedelijke vernieuwing ook starten in Bilgaard. Het gevolg hiervan is dat nieuwe kansen maar ook bedreigingen ontstaan. Door de herstructurering in de Vrijheidswijk verwachten wij in eerste instantie een grotere druk op Bilgaard. Wij achten het van groot belang dat de fysieke maatregelen, die inherent zijn aan stedelijke vernieuwing, gepaard gaan met een objectieve analyse van kansen en belemmeringen en sociale voorzieningen in de betreffende wijk en in dit geval de aangrenzende wijk. Gevoelens van onveiligheid Het onveiligheidsgevoel in de eigen buurt is volgens de GSB- enquête 2000 in Bilgaard en de Vrijheidswijk hoger dan gemiddeld in de stad. Voor de Vrijheidswijk geldt daarnaast in de tijd, tussen 1998 en 2000 een lichte verslechtering. Eind 2000 voelt 43% van de bewoners in die buurt zich wel eens onveilig in de eigen buurt. In 1998 was dit nog 42%. In geheel Leeuwarden is het percentage mensen dat zich wel eens onveilig voelt in de eigen buurt gedaald van 22% in 1998 naar 21% in 2000. In Bilgaard is sprake van een daling van 28% naar 23%, maar ook in deze wijk is het veiligheidsgevoel in Leeuwarder perspectief gezien nog 'onder de maat'. De gevoelens van onveiligheid worden onder andere bepaald door rondhangende jongeren in het gebied. Het zijn voornamelijk jongeren in de leeftijd tussen 10 en 18 jaar. Hieruit ontstaat groepsvorming wat leidt tot ongewenst gedrag. Verloedering De bewoners in het gebied de Noordrand kennen nogal wat ergernissen. Op een aantal punten zoals rondslingerend vuil, hondenpoep en verlichting is de ergernis van de bewoners ten opzichte van het gemiddelde in Leeuwarden het grootst. Op de overige punten wijkt het beeld niet sterk af van het gemiddelde van Leeuwarden. Het zijn met name de verloederingsaspecten die de beleving van de veiligheid in de Noordrand verstoren. Hierin gaat een combinatie schuil van pure fysieke aspecten, zoals rondslingerend vuil, stankoverlast, te volle prullenbakken en overlastgevend gedrag van bewoners. Onder andere jongeren die rondhangen en drugsoverlast veroorzaken. Deze aspecten vinden voor een groot deel hun oorzaak in: gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel bij sommige bewoners tekort aan containerbewaarplaatsen verschil in opvatting van normen en waarden bijvoorbeeld met betrekking tot de netheid van de eigen woonomgeving. Winkelcentra Het winkelcentrum in de Vrijheidswijk vertoont een negatieve ontwikkeling. Een combinatie van fysieke en sociale aspecten zijn hiervan de oorzaak. Als knelpunten worden onder meer genoemd: te volle containers, duistere plekken binnen het winkelgebied, plekken uit het zicht en het gemis van een centrale containeropslagruimte. Er is geen of nauwelijks saamhorigheid tussen winkeliers, onzekerheid over het bestaansrecht van het winkelcentrum in de toekomst, rondhangende jongeren, drugsgebruik en dealen van drugs. Ook het winkelcentrum in Bilgaard kent een aantal knelpunten. Deze zijn echter niet van een dergelijke zorgelijke aard dan in de Vrijheidswijk. De knelpunten die nadere aandacht en zorg behoeven zijn de afval problematiek, de brandveiligheid, toegankelijkheid van het winkelcentrum, communicatie en informatie en de buitenkant van het winkelcentrum. In Bilgaard is een actieve winkeliersvereniging. Binnenkort worden er mede in samenwerking met het wijkpanel een aantal camera's in het winkelcentrum geplaatst. 12 Ruimtelijke voorzieningen De bewoners zijn in het algemeen positief over het aanbod van voorzieningen in het gebied. Wel wordt er nadrukkelijk aandacht gevraagd voor speel-, sport- en ontmoetingsplekken voor de kinderen en jeugd tot 17 jaar. Gevolg is verveling dat op haar beurt weer kan leiden tot ongewenst "overlastgevend" gedrag. De vraag is of de beide wijken voldoende uitdagingen biedt aan de opgroeiende jeugd. De toekomstige ontwikkeling van een multifunctioneel centrum in de Noordrand zal bijdragen aan verbetering van het aanwezige voorzieningenniveau. Afhankelijk van de wijk kunnen de volgende voorzieningen in een mfc worden ondergebracht: de buurtschool (basisschool, peuterspeelzaalwerk, kinderopvang, sociaal cultureel werk voor jongeren, educatie voor volwassen) het buurthuis (ontmoeting, organisatie en vergadering) het gezondheidscentrum (huisarts, paramedici, apotheek, thuiszorg, teams intensieve verzorging en verpleging) binnen- en buitenruimte voor (breedte)sport en spel winkelcentrum voor detailhandel, woondiensten en gemaksdiensten. Onveilige en overlast-Zcriminaliteitsqevoeliae plekken. Een belangrijk aspect van de fysieke woonomgeving dat van invloed is op de veiligheidsbeleving van bewoners in de brede zin van het woord betreft de aanwezigheid van "onveilige' plekken in bepaalde opzichten ook wel "enge plekken" genoemd. Kenmerken van dergelijke plekken kunnen onder andere zijn: weinig tot geen sociale controle door afwezigheid bewoners en ondernemers, weinig bedrijvigheid, slechte verlichting, evenals een verloederde indruk door bijvoorbeeld graffiti en zwerfvuil. Enge plekken worden met name als onprettig ervaren wanneer het donker is. De wijze van inrichting en 'toerusting" van de openbare ruimte kan naast het opwekken van een onveilig gevoel eveneens bepaalde vormen van (verkeers)overlast en criminaliteit in de hand werken. Na de herstructurering van de Vrijheidswijk verwachten wij dat de sociale veiligheid in die wijk zal verbeteren. Bij de aanpak en het voorkomen van onveilige plekken, mede in relatie tot de criminaliteit en overlast kan het politie keurmerk veilig wonen als belangrijk hulpinstrument worden gebruikt. Afstemming en coördinatie Als mensen overlast ervaren of een klacht dan wel vraag hebben op een andersoortig terrein dan verwachten zij van de daartoe geëigende organisaties dat zij in ieder geval met een reactie op en liefst een oplossing voor het probleem komen. In de praktijk is echter vaak sprake van een teleurstelling; het gewenste resultaat blijft uit en er ontstaat een gevoel van ongenoegen. De redenen hiervoor zijn divers en liggen niet altijd bij de organisatie zelf. Toch is het van belang dat er, in dit kader zowel op de fysieke als sociale aspecten, een betere afstemming plaatsvindt tussen de in de wijk werkzame organisaties, waardoor maatregelen beter op elkaar afgestemd kunnen worden. Hierdoor kan effectiviteitswinst worden behaald en wordt het vertrouwen van bewoners in instanties vergroot. Communicatie en informatie De gemeente en andere partners in de wijk proberen op allerlei wijze met bewoners in gesprek te komen en te blijven. Bijvoorbeeld door middel van het beheeroverleg, het wijkpanel, informatie-/voorlichtingsbijeenkomsten en debatten via het internet. Deze ontwikkeling wordt op zich zelf door veel bewoners als positief gewaardeerd. Uit de reacties van bewoners komt echter ook naar voren dat er een onheldere communicatie vanuit verschillende partners in de wijk naar bewoners plaatsvindt. Met name de communicatie naar de wijkbewoners in relatie tot de stedelijke vernieuwing behoeft de nodige verbetering. Gelet op de complexiteit van dit onderwerp is het niet goed mogelijk om aan te geven welke strategie in deze moet worden gevolgd. Dit kan per situatie verschillen en verdient dan ook maatwerk. Het is in ieder geval van belang om duidelijkheid te creëren naar bewoners toe. Wellicht dat hier ook een relatie gelegd kan worden naar de verschillende wijkbladen die door wijkverenigingen uitgebracht worden en een belangrijke informatiebron voor bewoners zijn. Ook weten veel bewoners niet dat er een wijkpanel actief is en wat de functie van een dergelijk wijkpanel is. Een betere profilering van het wijkpanel door actieve bewoners in het wijkpanel is dan ook noodzakelijk. 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 262