7. EVALUATIE EN ACTUALISATIE 8. ORGANISATIEVOORSTEL 8.1 De werkorganisatie Wijkwerkgroepen Projectleider Stadsdeelteam Noordwest Het wijkprogramma beoogt voor de komende drie jaar een goede leidraad te vormen voor het in te zetten beleid en de hieraan verbonden maatregelen. Daarbij is het nadrukkelijk de bedoeling dat het wijkprogramma voldoende flexibiliteit biedt om in voldoende mate gehoor te geven aan nieuwe ideeën en activiteiten van bewoners dan wel de mogelijkheid biedt om tussentijds oplossingen te bieden voor acute problemen. Zowel na drie jaar als tussentijds wordt op basis van monitoring en relevante ontwikkelingen bekeken of en zo ja, welke aanvullende en/of nieuwe acties noodzakelijk zijn tot verdere reductie van de onveiligheid en de verhoging van de leefbaarheid in de wijk. Indien tussentijdse evaluatie uitwijst dat aanvullende maatregelen nodig zijn, zal hierop worden geanticipeerd. Voor het bepalen van het totale effect van de mix van uitgevoerde of nog uit te voeren maatregelen op wijkniveau wordt een evaluatie uitgevoerd. De meetinstrumenten voor deze evaluatie zijn het wijksignaleringssysteem en de GSB rapportage (kwantitatieve informatie), de politiemonitor en de monitoring van de participanten genoemd in het wijkprogramma. Als nulmeting gelden hier het wijksignaleringssysteem 1999 en de GSB rapportage 2000. Vervolgens zal om de 2 jaar een actualisering plaatsvinden. 34 In dit hoofdstuk wordt de werkorganisatie beschreven zoals die gestalte krijgt vanaf de daadwerkelijke start van het project, na goedkeuring door het Leeuwarder gemeentebestuur en het ministerie van Binnenlandse zaken. Bij de inrichting van de organisatie wordt zoveel mogelijk aangesloten bij de ABCD benadering. Tot het eind van het jaar blijft de bestaande structuur (wijkwerkgroepen, ondersteund door het stadsdeelteam Noordwest) verantwoordelijk voor het uitvoeren van noodzakelijke werkzaamheden. Over de rol van de wijkbewoners en de verbanden van bewoners bestaat in de ABCD benadering geen twijfel. De bewoners moeten als producent of eventueel gelijkwaardig partner van instituties kunnen werken aan de versterking van hun wijk. In de werkorganisatie staan dan ook de bewoners centraal. In eerste instantie zijn dit de georganiseerde bewoners, (de beide wijkpanels). De wijkpanels worden gevraagd om de wijkwerkgroepen die samengesteld zijn voor de totstandkoming van onderliggend wijkprogramma in stand te houden voor de projectperiode. De wijkwerkgroepen zullen zich onder andere bezig gaan houden met de invulling van de nieuwe wijkkaart, en het benaderen van andere bewoners voor de invulling van concrete activiteiten en de koppeling met reeds bestaande activiteiten. Daarnaast vormen de wijkwerkgroepen, klankbord, initiator en stimulator van het stadsdeelteam Noordwest. Na de totstandkoming en goedkeuring van het wijkprogramma, vanaf 1 december a.s. zal de gemeente de wijkwerkgroepen ondersteunen door het aanstellen van een projectleider. De wijkpanels zullen gevraagd worden wat zij van een projectleider verwachten. Opdrachtgever is de directeur Welzijn, gemandateerd is de sector manager samenlevingszaken en cultuur. De projectleider is verantwoording verschuldigd aan de gemandateerd opdrachtgever. De projectleider vormt het centrale punt waar een totaal overzicht van alle activiteiten in het gebied aanwezig moet zijn en waar de coördinatie plaatsvindt. Vanuit de dagelijkse betrokkenheid kan de projectleider alert en optimaal reageren op situaties die actief ingrijpen nodig maken. Voor het projectleiderschap zal extra capaciteit bij de dienst welzijn beschikbaar worden gesteld. De kosten van het projectleiderschap worden gefinancierd conform de afspraak met het ministerie uit de beschikbare middelen. Dit betekent dat een bedrag van 5% van de totale begroting komt voor het projectleiderschap voor 3 jaar. De wijkwerkgroepen worden ondersteund en gefaciliteerd door de andere partners in de wijk, in dit geval het stadsdeelteam Noordwest. Daarnaast zullen de wijkwerkgroepen ook moeten samenwerken met het stadsdeelteam. Het stadsdeelteam Noordwest bestaat uit afgevaardigden van diverse organisaties die betrokken zijn bij de Noordrand. Het stadsdeelteam Noordwest zal als ondersteuningsgroep fungeren. Het stadsdeeltam is medeverantwoordelijk voor de inhoudelijke en procesmatige voortgang van het project. Binnen het stadsdeelteam wordt een kernteam geformeerd dat de dagelijkse gang van zaken en de coördinatie van het project mede voor zijn rekening neemt. Het kernteam bestaat uit de projectleider, de wijkmanager, de projectleider stedelijke vernieuwing en de opbouwwerker. 35

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 273