Blad 2 taken, bevoegdheden en sturingsmogelijkheden waarover de gemeente beschikt, is aan de analyse hiervan in de nota veel aandacht besteed. Bovendien is het tot nu toe gevoerde beleid beschreven en is de bestaande ^gebouwelijke' situatie geïnventariseerd. Andere hoofdlijnen zijn: de trends en ontwikkelingen die zich op onderwijs inhoudelijk en organisatorisch gebied voordoen - en die doorwerking hebben of zullen gaan hebben voor de huisvesting; de budgettaire ruimte die er is en waarover in de toekomst kan worden beschikt. De uitwerking van onze ambities op het gebied van de onderwijshuisvesting - nu en in de toekomst - is neergelegd in een Meerjarenplanning. Daarbij is het jaar 2010 als tijdshorizon gekozen. Daaruit blijkt dat er in de komende jaren fors geïnvesteerd gaat worden in onderwijshuisvesting. Over de periode 2002 tot en met 2010 denken wij dat voor onderwijshuisvesting voorzieningen moeten worden getroffen waarvoor een bedrag nodig is van ongeveer 62,6 (f 140) miljoen. Ook wordt duidelijk dat er een discrepantie bestaat tussen datgene wat wenselijk wordt geacht en de financiële ruimte waarover binnen de huidige beleidsperiode kan worden beschikt. In de bijgaande stukken is daarom gekozen voor het stellen van prioriteiten en heeft aan de hand van toetsbare criteria een afweging plaatsgevonden. Op basis hiervan stellen wij u voor met name te investeren in: het verbeteren van voorzieningen voor praktijkscholen, scholen voor vmbo en vernieuwbouw van scholen gemeenschappen mede ter verbetering van de kwaliteit van het tweede fase onderwijs (studiehuis); de huisvestingsbehoefte van de buurtscholen, en de onderwijshuisvesting (buurtvoorzieningen) in de wijken die in het kader van de stedelijke vernieuwing worden aangepakt Wij merken hierbij nog nadrukkelijk het volgende op. Voor 2003 en de daarop volgende jaren hebben wij een voorlopige inschatting gemaakt op basis van de door een deel van de schoolbesturen ingediende plannen, gecompleteerd met onze eigen inzichten. Een definitieve prioritering zal -na overleg met de schoolbesturen - jaarlijks plaatsvinden bij de vaststelling van het Programma. Deze werkwijze zal binnen een jaar leiden tot een meerjareninvesteringsprogramma onderwijshuisvesting. Overigens is het zo dat er - ondanks de beperkte financiële mogelijkheden die er zijn binnen de huidige beleidsperiode - via het jaarlijkse Huisvestings Programma een eerste aanzet is gegeven tot het doen van omvangrijke investeringen Blad 3 Reactienota Er is met de ontwerp-kadernota voor gekozen om ruimschoots de tijd te nemen om het veld van betrokkenen (school besturen, onderwijsgevenden, ouders, leerlingen) te informeren over dit beleidskader en aan deze geledingen om reacties te vragen. Daaraan voorafgaand heeft de Commissie Welzijn van uw raad de conceptnota voorlopig vastgesteld. Alle reacties uit het veld en van de commissie zijn samengevat en verwerkt in de bijgaande Reactienota die u samen met de kadernota ter vaststelling wordt aangeboden. Na een inleiding wordt in hoofdstuk twee ingegaan op de opvattingen die tijdens de raadplegingen die hebben plaatsgevonden naar voren zijn gebracht. In dit hoofdstuk wordt ook aangegeven welke gevolgen dit heeft voor de tekst van de kadernota en welke mutaties in de ramingen van het investeringsprogramma dit geeft te zien. Enkele belangrijke thema's zijn het multifunctioneel gebruik van school gebouwen, aandacht voor het voorzieningenniveau in het basisonderwijs en het realiseren van praktijkscholen. In het kader van multifunctioneel gebruik van schoolgebouwen verdient de ontwikkeling in Heechterp- Schieringen de aandacht. Rond de 'Buurtschool' liggen er plannen tot verbouw en uitbreiding van het schoolgebouw aan de Plataanstraat, met als doel de school, de kinderopvang en de peuterspeelzaal in één gebouw onder te brengen. In de Kadernota is in het jaar 2002 naast de beschikbare 0,90 (f 2,0) miljoen reguliere middelen, een bedrag van 0,68 (f 1,5) miljoen gereserveerd. Wij achten het bedrag van totaal 1,59 (f 3,5) miljoen toereikend voor een adequate voorziening. Met de partners zal op korte termijn een plan binnen deze randvoorwaarde worden uitgewerkt. Een voorstel tot beschikbaarstelling van de extra gemeentelijke middelen zal u onmiddellijk daarna worden gedaan. Hoofdstuk drie behandelt de financiële aspecten van de kadernota, zoals de meerjarenraming, beschikbare budgetten, (voorlopige) keuzen op grond van de middelen en inzet van incidentele middelen. In het laatste hoofdstuk hebben wij de door uw raad te nemen beslispunten op een rijtje gezet. Wij verwijzen u kortheidshalve naar de inhoud van de beide nota's Conclusies Met de kadernota Scholen onder dak en de daarbij behorende Reactienota is een belangrijke stap gezet voor de ontwikkeling van het gemeentelijk beleid op het gebied van de onderwijshuisvestingEen bepalend element hierbij is dat de kadernota ook door het onderwijsveld als een zinvol en bruikbaar instrument wordt erkend. De beleidslijnen die we er in ontwikkelen vormen het aangrijpingspunt om - ieder vanuit zijn eigen verantwoordelijkheid - gezamenlijke standpunten in te nemen en oplossingen te vinden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 288