Blad 2
taken, bevoegdheden en sturingsmogelijkheden waarover de
gemeente beschikt, is aan de analyse hiervan in de nota
veel aandacht besteed. Bovendien is het tot nu toe gevoerde
beleid beschreven en is de bestaande ^gebouwelijke'
situatie geïnventariseerd. Andere hoofdlijnen zijn:
de trends en ontwikkelingen die zich op onderwijs
inhoudelijk en organisatorisch gebied voordoen - en die
doorwerking hebben of zullen gaan hebben voor de
huisvesting;
de budgettaire ruimte die er is en waarover in de
toekomst kan worden beschikt.
De uitwerking van onze ambities op het gebied van de
onderwijshuisvesting - nu en in de toekomst - is neergelegd
in een Meerjarenplanning. Daarbij is het jaar 2010 als
tijdshorizon gekozen.
Daaruit blijkt dat er in de komende jaren fors geïnvesteerd
gaat worden in onderwijshuisvesting. Over de periode 2002
tot en met 2010 denken wij dat voor onderwijshuisvesting
voorzieningen moeten worden getroffen waarvoor een bedrag
nodig is van ongeveer 62,6 (f 140) miljoen.
Ook wordt duidelijk dat er een discrepantie bestaat tussen
datgene wat wenselijk wordt geacht en de financiële ruimte
waarover binnen de huidige beleidsperiode kan worden
beschikt. In de bijgaande stukken is daarom gekozen voor
het stellen van prioriteiten en heeft aan de hand van
toetsbare criteria een afweging plaatsgevonden. Op basis
hiervan stellen wij u voor met name te investeren in:
het verbeteren van voorzieningen voor praktijkscholen,
scholen voor vmbo en vernieuwbouw van scholen
gemeenschappen mede ter verbetering van de kwaliteit van
het tweede fase onderwijs (studiehuis);
de huisvestingsbehoefte van de buurtscholen, en de
onderwijshuisvesting (buurtvoorzieningen) in de wijken
die in het kader van de stedelijke vernieuwing worden
aangepakt
Wij merken hierbij nog nadrukkelijk het volgende op. Voor
2003 en de daarop volgende jaren hebben wij een voorlopige
inschatting gemaakt op basis van de door een deel van de
schoolbesturen ingediende plannen, gecompleteerd met onze
eigen inzichten. Een definitieve prioritering zal -na
overleg met de schoolbesturen - jaarlijks plaatsvinden bij
de vaststelling van het Programma.
Deze werkwijze zal binnen een jaar leiden tot een
meerjareninvesteringsprogramma onderwijshuisvesting.
Overigens is het zo dat er - ondanks de beperkte financiële
mogelijkheden die er zijn binnen de huidige beleidsperiode
- via het jaarlijkse Huisvestings Programma een eerste
aanzet is gegeven tot het doen van omvangrijke
investeringen
Blad 3
Reactienota
Er is met de ontwerp-kadernota voor gekozen om ruimschoots
de tijd te nemen om het veld van betrokkenen (school
besturen, onderwijsgevenden, ouders, leerlingen) te
informeren over dit beleidskader en aan deze geledingen om
reacties te vragen. Daaraan voorafgaand heeft de Commissie
Welzijn van uw raad de conceptnota voorlopig vastgesteld.
Alle reacties uit het veld en van de commissie zijn
samengevat en verwerkt in de bijgaande Reactienota die u
samen met de kadernota ter vaststelling wordt aangeboden.
Na een inleiding wordt in hoofdstuk twee ingegaan op de
opvattingen die tijdens de raadplegingen die hebben
plaatsgevonden naar voren zijn gebracht. In dit hoofdstuk
wordt ook aangegeven welke gevolgen dit heeft voor de tekst
van de kadernota en welke mutaties in de ramingen van het
investeringsprogramma dit geeft te zien. Enkele belangrijke
thema's zijn het multifunctioneel gebruik van school
gebouwen, aandacht voor het voorzieningenniveau in het
basisonderwijs en het realiseren van praktijkscholen.
In het kader van multifunctioneel gebruik van
schoolgebouwen verdient de ontwikkeling in Heechterp-
Schieringen de aandacht. Rond de 'Buurtschool' liggen er
plannen tot verbouw en uitbreiding van het schoolgebouw aan
de Plataanstraat, met als doel de school, de kinderopvang
en de peuterspeelzaal in één gebouw onder te brengen. In de
Kadernota is in het jaar 2002 naast de beschikbare 0,90
(f 2,0) miljoen reguliere middelen, een bedrag van 0,68
(f 1,5) miljoen gereserveerd. Wij achten het bedrag van
totaal 1,59 (f 3,5) miljoen toereikend voor een adequate
voorziening. Met de partners zal op korte termijn een plan
binnen deze randvoorwaarde worden uitgewerkt. Een voorstel
tot beschikbaarstelling van de extra gemeentelijke middelen
zal u onmiddellijk daarna worden gedaan.
Hoofdstuk drie behandelt de financiële aspecten van de
kadernota, zoals de meerjarenraming, beschikbare budgetten,
(voorlopige) keuzen op grond van de middelen en inzet van
incidentele middelen. In het laatste hoofdstuk hebben wij
de door uw raad te nemen beslispunten op een rijtje gezet.
Wij verwijzen u kortheidshalve naar de inhoud van de beide
nota's
Conclusies
Met de kadernota Scholen onder dak en de daarbij behorende
Reactienota is een belangrijke stap gezet voor de
ontwikkeling van het gemeentelijk beleid op het gebied van
de onderwijshuisvestingEen bepalend element hierbij is
dat de kadernota ook door het onderwijsveld als een zinvol
en bruikbaar instrument wordt erkend. De beleidslijnen die
we er in ontwikkelen vormen het aangrijpingspunt om - ieder
vanuit zijn eigen verantwoordelijkheid - gezamenlijke
standpunten in te nemen en oplossingen te vinden.