Blad 18
- toe te lichten hoe het verzoek past binnen het
ambitieniveau voor duurzaam bouwen uit het Ontwikke
lingsplan en concrete informatie te geven over de
wijze waarop de ophoging plaats gaat vinden.
Bijgevoegd treft u het toetsingsadvies van de commissie
voor de m.e.r. aan (bijlage 10). Tevens treft u het
document 'Antwoordnota toetsingsadvies MER Leeuwarden-Zuid'
aan. Bij de besluitvorming omtrent het Ontwikkelingsplan
Leeuwarden-Zuid, is het aan uw Raad om te beoordelen of het
MER voldoende informatie bevat om tot vaststelling over te
gaan
Bij dit oordeel dient u het toetsingsadvies van de
Commissie voor de m.e.r. en de reactie daarop te betrekken,
met uitzondering van het deel dat specifiek betrekking
heeft op het vrijstellingsverzoek planfase Techum. Dat deel
van het toetsingsadvies en de reactie daarop dat betrekking
heeft op het vrijstellingsverzoek planfase Techum wordt
door ons college betrokken bij de oordeelsvorming omtrent
het vrijstellingsverzoek
Wij zijn met de Commissie voor de m.e.r. van mening, dat de
informatie uit het MER als basis kan dienen voor de verdere
uitwerking van deelplannen voor het gebied Leeuwarden-Zuid
alsmede dat in het MER de essentiële informatie aanwezig
is, om het milieubelang volwaardig mee te kunnen laten
wegen bij bedoeld vrijstellingsbesluit (planfase Techum),
en wij stellen u voor dit standpunt over te nemen.
5 5 Conclusies inspraakoverleg en toetsing
Zoals u heeft kunnen lezen hebben wij het Ontwikkelings
plan, het MER en het vrijstellingsverzoek op een zorg
vuldige en transparante wijze in de inspraak gebracht.
Tevens heeft u kunnen lezen op welke wijze met de
inspraakreacties, de reacties van het overleg ex art. 10
BRO en het toetsingsadvies van de Commissie voor de m.e.r.
is omgegaan.
Het voert te ver om de inspraakreacties, het overleg en het
toetsingsadvies uitgebreid te behandelen in deze nota. Om
die reden treft u een aantal bijlagen aan. Deze zijn al
eerder genoemd, maar voor de duidelijkheid staan ze hier
onder nog eens vermeld:
a. De inspraakreacties (bijlage 6) en de bijbehorende
'Antwoordnota Leeuwarden-Zuid' inclusief het verslag van
de hoorzitting (bijlage 7)
b. De reacties in het kader van het overleg ex artikel 10
BRO (bijlage 8) en de daarbij behorende 'Antwoordnota
overlegreactie Leeuwarden-Zuid' (bijlage 9).
Blad 19
c. Het toetsingsadvies van de Commissie voor de m.e.r.
(bijlage 10) en de daarbij behorende 'Antwoordnota
toetsingsadvies MER Leeuwarden-Zuid' (bijlage 11)
Wij stellen u voor om gelezen en overwegende het milieu
effectrapport de ingekomen inspraakreacties, de overleg-
reacties, het toetsingsadvies, en de respectievelijke
Antwoordnota's (één en ander als hierboven opgesomd onder a
t/m c)het Ontwikkelingsplan Leeuwarden-Zuid vast te
stellen, inclusief de bijlagen 'Mobiliteitsplan Leeuwarden-
Zuid' en 'Masterplan Waterhuishouding Leeuwarden-Zuid'.
6 VERVOLGSTAPPEN
Indien u besluit tot vaststelling van het Ontwikkelings
plan, dan is daarmee de procedure met betrekking tot het
Ontwikkelingsplan afgerond. Tegen de vaststelling van het
Ontwikkelingsplan bestaat geen bezwaar- of beroepsmogelijk
heid open.
Bezwaar- of beroepsmogelijkheden bestaan uiteraard wel voor
burgers op het moment dat het Ontwikkelingsplan uitwerking
krijgt in juridisch bindende planvormen, zoals bijvoorbeeld
de vrijstellingsprocedure planfase Techum en nog op te
stellen bestemmingsplannen en (andere) vrijstellings
procedures
De wettelijke procedure rondom het milieu-effectrapport is
hiermee feitelijk afgerond. Dit neemt niet weg dat bij de
vaststelling van elk ruimtelijk plan dat in de mogelijke
bouw/aanleg voorziet, het milieu-effectrapport functioneert
als 'onderlegger' en op die manier dient te worden betrok
ken bij de besluitvorming. Tevens zal bij de betreffende
plannen telkens het oordeel van de Commissie voor de m.e.r.
dienen te worden gevraagd.
Het Ontwikkelingsplan Leeuwarden-Zuid dient uitgewerkt te
worden in juridische planvormen voor de deelgebieden.
Daarbij moet een keuze worden gemaakt voor de meest
geëigende wettelijke planvorm.