Blad 2
kosten en het verwachte beperkte gebruik niet overwogen. Bij het
ontwerp wordt wel rekening gehouden met ruimtereservering voor
een fietsvoorzieningEventuele uitvoering daarvan komt echter
pas aan de orde als de Agraweg een meer locale functie krijgt,
nadat de Haak en de westelijke ontsluitingsweg zijn aangelegd.
Juridische aspecten
Eigendom
De betreffende gronden zijn eigendom van de gemeente Leeuwarden.
Bestemmingsplan
De turborotonde en de brug liggen binnen de begrenzing van het
bestemmingsplan "weg Boksum Goutum" en heeft de bestemming
"Weg"Dit bestemmingsplan is in 1980, dus nog voor de annexatie
van dit gebied, speciaal voor de aanleg van de Algraweg en de
Newtonweg vastgesteld door de gemeente MenaldumadeelDe aanleg
van de brug kan geheel overeenkomstig het geldende
bestemmingsplan plaatsvinden.
Van belang is dat bij de vaststelling van het bestemmingsplan
"weg Boksum Goutum" dus reeds in 1980 een nieuwe wegverbinding
tussen de Newtonweg en de Boksumerdijk in het bestemmingsplan is
opgenomen
Het vastgestelde tracé volgt de schuine kavelstructuur.
Het ligt echter voor de hand een ander, meer rechtlijnig tracé
te volgen. Dit tracé ligt binnen de begrenzing van het
bestemmingsplan "Uitbreidingsplan in hoofdzaak van de gemeente
Menaldumadeel"De regelgeving van dit bestemmingsplan verzet
zich niet tegen de aanleg van een weg. Een
vrijstellingsprocedure is dan ook niet nodig. Daarbij wordt
gesteund op een uitspraak van de Raad van State, die bij de
procedure rond de aanleg van de Algraweg heeft aangegeven dat de
gemeente ten onrechte een vrijstellingsprocedure had gevolgd,
juist omdat het geldende plan zich niet tegen de aanleg van
wegen verzet.
Los van dit formele gegeven zal alvorens tot uitvoering van de
weg wordt overgegaan overleg gevoerd worden met de direct
belanghebbenden. In dit kader zijn er reeds contacten geweest
met de schaatsvereniging van Boksum, vanwege voldoende
doorschaatshoogte en het waterschap. Overleg is of wordt gevoerd
met de betrokken grondgebruikers.
Blad 3
Milieu
Geluid
Bij aanleg van een nieuwe weg of wijzigingen van een bestaande
weg moet nagegaan worden of aan de randvoorwaarden van de Wet
geluidhinder kan worden voldaan. Van belang is dat de effecten
ter plaatse van nabijgelegen woningen in beeld gebracht worden.
Het gebied waarbinnen de geluidseffecten onderzocht moeten
worden is afhankelijk van de breedte van de weg. Voor een weg
met twee rijstroken geldt een onderzoeksgebied van 250 meter
langs beide zijden van de weg.
In de omgeving van de turborotonde zijn geen woningen of andere
geluidgevoelige bestemmingen gelegen. Bij wijzigingen aan deze
rotonde zullen geluidsaspecten dan ook geen rol spelen.
Ook in het onderzoeksgebied langs de nieuw aan te leggen weg
bevinden zich geen woningen of andere geluidsgevoelige
bestemmingen
Een aandachtspunt is de aansluiting op de Boksumerdyk. Op
ongeveer 100 meter ten zuiden van dit punt staan namelijk twee
bedrijfswoningen van Bosmazathe. Indicatief is berekend dat bij
de woningen de voorkeursgrenswaarde voor geluid (zijnde 50
dB(A)pas overschreden wordt als sprake is van een verkeers
intensiteit van 10000 of meer motorvoertuigen per etmaal. De
verkeersintensiteit op dit punt zal veel lager zijn.
Op grond van bovenstaande kan geconcludeerd worden dat er zich
op het gebied van geluidhinder geen problemen voordoen.
Bodem
Voor de nu aan de orde zijnde werken zal bodemonderzoek
plaatsvinden. Er worden in dit agrarische gebied geen problemen
verwacht
MER-toets
Voor het gebied waarin deze werken liggen is een milieu effect
rapport "Woon- en werklocatie Leeuwarden-Zuid" opgesteld. In het
MER wordt de aanleg van het bedrijventerrein Newtonpark 4
voorzien en beschreven.
Voor dit deel van het gebied zijn geen bijzondere natuurwaarden
beschreven. In het MER komen een aantal aanbevelingen voor die
worden gevolgd. Zo is mede om milieuredenen gekozen voor aanleg
van een brug i.p.v. een duiker, waarbij ruimte wordt gehouden
voor doorlopende taluds, zodat het gehele profiel van de vaart
onder de brug door wordt geleid. Tevens wordt rekening gehouden
met een klünpad onder de brug.
De aansluitende weg wordt zodanig vormgegeven dat bij de
realisering van het aanliggende bedrijventerrein brede
bermsloten met ruime taluds gemaakt kunnen worden en er
voldoende waterberging aanwezig zal zijn.
Geconcludeerd wordt dat de uitvoering van het werk niet
conflicteert met het MER.