Blad 2 kosten en het verwachte beperkte gebruik niet overwogen. Bij het ontwerp wordt wel rekening gehouden met ruimtereservering voor een fietsvoorzieningEventuele uitvoering daarvan komt echter pas aan de orde als de Agraweg een meer locale functie krijgt, nadat de Haak en de westelijke ontsluitingsweg zijn aangelegd. Juridische aspecten Eigendom De betreffende gronden zijn eigendom van de gemeente Leeuwarden. Bestemmingsplan De turborotonde en de brug liggen binnen de begrenzing van het bestemmingsplan "weg Boksum Goutum" en heeft de bestemming "Weg"Dit bestemmingsplan is in 1980, dus nog voor de annexatie van dit gebied, speciaal voor de aanleg van de Algraweg en de Newtonweg vastgesteld door de gemeente MenaldumadeelDe aanleg van de brug kan geheel overeenkomstig het geldende bestemmingsplan plaatsvinden. Van belang is dat bij de vaststelling van het bestemmingsplan "weg Boksum Goutum" dus reeds in 1980 een nieuwe wegverbinding tussen de Newtonweg en de Boksumerdijk in het bestemmingsplan is opgenomen Het vastgestelde tracé volgt de schuine kavelstructuur. Het ligt echter voor de hand een ander, meer rechtlijnig tracé te volgen. Dit tracé ligt binnen de begrenzing van het bestemmingsplan "Uitbreidingsplan in hoofdzaak van de gemeente Menaldumadeel"De regelgeving van dit bestemmingsplan verzet zich niet tegen de aanleg van een weg. Een vrijstellingsprocedure is dan ook niet nodig. Daarbij wordt gesteund op een uitspraak van de Raad van State, die bij de procedure rond de aanleg van de Algraweg heeft aangegeven dat de gemeente ten onrechte een vrijstellingsprocedure had gevolgd, juist omdat het geldende plan zich niet tegen de aanleg van wegen verzet. Los van dit formele gegeven zal alvorens tot uitvoering van de weg wordt overgegaan overleg gevoerd worden met de direct belanghebbenden. In dit kader zijn er reeds contacten geweest met de schaatsvereniging van Boksum, vanwege voldoende doorschaatshoogte en het waterschap. Overleg is of wordt gevoerd met de betrokken grondgebruikers. Blad 3 Milieu Geluid Bij aanleg van een nieuwe weg of wijzigingen van een bestaande weg moet nagegaan worden of aan de randvoorwaarden van de Wet geluidhinder kan worden voldaan. Van belang is dat de effecten ter plaatse van nabijgelegen woningen in beeld gebracht worden. Het gebied waarbinnen de geluidseffecten onderzocht moeten worden is afhankelijk van de breedte van de weg. Voor een weg met twee rijstroken geldt een onderzoeksgebied van 250 meter langs beide zijden van de weg. In de omgeving van de turborotonde zijn geen woningen of andere geluidgevoelige bestemmingen gelegen. Bij wijzigingen aan deze rotonde zullen geluidsaspecten dan ook geen rol spelen. Ook in het onderzoeksgebied langs de nieuw aan te leggen weg bevinden zich geen woningen of andere geluidsgevoelige bestemmingen Een aandachtspunt is de aansluiting op de Boksumerdyk. Op ongeveer 100 meter ten zuiden van dit punt staan namelijk twee bedrijfswoningen van Bosmazathe. Indicatief is berekend dat bij de woningen de voorkeursgrenswaarde voor geluid (zijnde 50 dB(A)pas overschreden wordt als sprake is van een verkeers intensiteit van 10000 of meer motorvoertuigen per etmaal. De verkeersintensiteit op dit punt zal veel lager zijn. Op grond van bovenstaande kan geconcludeerd worden dat er zich op het gebied van geluidhinder geen problemen voordoen. Bodem Voor de nu aan de orde zijnde werken zal bodemonderzoek plaatsvinden. Er worden in dit agrarische gebied geen problemen verwacht MER-toets Voor het gebied waarin deze werken liggen is een milieu effect rapport "Woon- en werklocatie Leeuwarden-Zuid" opgesteld. In het MER wordt de aanleg van het bedrijventerrein Newtonpark 4 voorzien en beschreven. Voor dit deel van het gebied zijn geen bijzondere natuurwaarden beschreven. In het MER komen een aantal aanbevelingen voor die worden gevolgd. Zo is mede om milieuredenen gekozen voor aanleg van een brug i.p.v. een duiker, waarbij ruimte wordt gehouden voor doorlopende taluds, zodat het gehele profiel van de vaart onder de brug door wordt geleid. Tevens wordt rekening gehouden met een klünpad onder de brug. De aansluitende weg wordt zodanig vormgegeven dat bij de realisering van het aanliggende bedrijventerrein brede bermsloten met ruime taluds gemaakt kunnen worden en er voldoende waterberging aanwezig zal zijn. Geconcludeerd wordt dat de uitvoering van het werk niet conflicteert met het MER.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 324