Blad 2 De projecten en maatregelen die in de genoemde periode tot uitvoering komen (f 90.000,-, 40.840,22), worden geclaimd uit de middelen van het Fonds Stadsregio Leeuwarden (FSL) In het programma van de werkgroep bereikbaarheid (BOSL) wordt de FEC citybus beschouwd als hét voorbeeld voor de verbetering van de bereikbaarheid van Leeuwarden in het gezamenlijk, regionaal belang. Vanuit deze bijdrage van het BOSL dient nog 50% gefinancierd te worden voor de eerste verlenging van de proef met de FEC city snelbus, zoals in de nota van 14 juni nr. 12897 is beschreven. De huidige pendelbus slaat goed aan bij het winkelend publiek. Dit blijkt uit het aantal ritten (heen en weer) dat per dag gemaakt wordt. In onderstaande tabel is een overzicht opgenomen van de reeds bekende aantallen reizigers. Datum Aantal 1 sept. 549 8 sept 814 15 sept. 1018 22 sept 702 29 sept. 653 Datum Aantal 6 okt 956 13 okt. 481 20 okt. 694 27 okt. 550 Dit is een gemiddelde van 713 passagiers. De telling vanuit de vorige verlenging gaf een gemiddelde van 485 passagiers. Deze cijfers zijn dusdanig positief dat het voor de hand ligt om de proef voor de tweede keer te verlengen, tot uiterlijk 1 januari 2003. Dit vooruitlopend op een besluit over het al dan niet structureel inpassen van dit initiatief in het openbaar vervoer aanbod van Leeuwarden. Om zicht te kunnen bieden op de wenselijkheid en de haalbaarheid van het omzetten van deze proef in nieuw beleid is een ruimere evaluatie nodig. Naast de reizigers aantallen zijn ook de organisatorische, financiële en strategische aspecten van belang. In het kader van een onderzoek naar Stadsgewestelijk Openbaar Vervoer, dat de gemeente tezamen met de provincie uit gaat voeren, zal worden bekeken of, en zo ja op welke wijze, deze FEC- citybus past in de toekomstvisie van de gemeente. Dat onderzoek zal begin 2002 worden afgerond en de resultaten daarvan zullen dan deels in de zomer van 2002 kunnen worden geïmplementeerd, en deels in de jaren daarna. Bij een eventuele continuering van de FEC-citybus zijn van belang de inpassing van deze dienst in het reguliere aanbod van openbaar vervoer, het introduceren van een eigen bijdrage van de reizigers voor de dienstverlening en het verkrijgen van de Rijksbijdrage over openbaar vervoer- inkomsten (zogenoemde suppletie). Blad 3 Tussen het aflopen van de huidige proef en het eventuele opstarten van een structurele financiële oplossing zit een periode van 8 a 10 maanden waarin dan geen pendeldienst zou zijn aangeboden. Gezien het succes van de huidige proef is dit een onwenselijke situatie. Het is van belang in ieder geval de huidige gebruikers vast te houden en het positieve imago verder uit te bouwen. Als een "gat" valt is het risico groot dat de herstart zeer moeizaam zal zijn; men is de gewoonte om de pendel te gebruiken kwijt en parkeert gewoon weer in de stad zelf. De exploitatiekosten over het jaar 2002 bedragen f 145.000,- 65.798,13) inclusief BTW. Overzicht kosten/dekking. periode kosten dekking 24/03 1/6 '01 le aanzet proe f f 88.500,- f 44.250,- centrummanagement f 44.250,- reserve parkeren 1/6 1/1 '02 le verlenging f 100.000,- f 55.000,- reserve parkeren f 45.000,- bijdrage BOSL 1/1 '02 1/1 '03 2* verlenging f 145.000,- f 100.000,- egalisatiereserve OV f 45.000,- bijdrage BOSL totaal f 333.500,- f 100.000,- egalisatiereserve OV f 99.250,- reserve parkeren f 134.250,- bijdrage CM en BOSL periode kosten dekking 24/03 1/6 '01 le aanzet proef 40.159,55 20.079,77 centrummanagement 20.079,77 reserve parkeren 1/6 1/1 '02 le verlenging e 45.378,02 24.957,91 reserve parkeren 20.420,11 bijdrage BOSL 1/1 '02 1/1 '03 2e verlenging 65.798,13 45.378,02 egalisatiereserve OV 20.420,11 bijdrage BOSL totaal 151.335,70 45.378,02 egalisatiereserve OV 45.037,69 reserve parkeren 60.919,99 bijdrage CM en BOSL

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 328