Blad 2
De projecten en maatregelen die in de genoemde periode tot
uitvoering komen (f 90.000,-, 40.840,22), worden geclaimd
uit de middelen van het Fonds Stadsregio Leeuwarden (FSL)
In het programma van de werkgroep bereikbaarheid (BOSL)
wordt de FEC citybus beschouwd als hét voorbeeld voor de
verbetering van de bereikbaarheid van Leeuwarden in het
gezamenlijk, regionaal belang.
Vanuit deze bijdrage van het BOSL dient nog 50%
gefinancierd te worden voor de eerste verlenging van de
proef met de FEC city snelbus, zoals in de nota van 14 juni
nr. 12897 is beschreven.
De huidige pendelbus slaat goed aan bij het winkelend
publiek. Dit blijkt uit het aantal ritten (heen en weer)
dat per dag gemaakt wordt.
In onderstaande tabel is een overzicht opgenomen van de
reeds bekende aantallen reizigers.
Datum
Aantal
1 sept.
549
8 sept
814
15 sept.
1018
22 sept
702
29 sept.
653
Datum
Aantal
6 okt
956
13 okt.
481
20 okt.
694
27 okt.
550
Dit is een gemiddelde van 713 passagiers. De telling vanuit
de vorige verlenging gaf een gemiddelde van 485 passagiers.
Deze cijfers zijn dusdanig positief dat het voor de hand
ligt om de proef voor de tweede keer te verlengen, tot
uiterlijk 1 januari 2003. Dit vooruitlopend op een besluit
over het al dan niet structureel inpassen van dit
initiatief in het openbaar vervoer aanbod van Leeuwarden.
Om zicht te kunnen bieden op de wenselijkheid en de
haalbaarheid van het omzetten van deze proef in nieuw
beleid is een ruimere evaluatie nodig. Naast de reizigers
aantallen zijn ook de organisatorische, financiële en
strategische aspecten van belang. In het kader van een
onderzoek naar Stadsgewestelijk Openbaar Vervoer, dat de
gemeente tezamen met de provincie uit gaat voeren, zal
worden bekeken of, en zo ja op welke wijze, deze FEC-
citybus past in de toekomstvisie van de gemeente. Dat
onderzoek zal begin 2002 worden afgerond en de resultaten
daarvan zullen dan deels in de zomer van 2002 kunnen worden
geïmplementeerd, en deels in de jaren daarna.
Bij een eventuele continuering van de FEC-citybus zijn van
belang de inpassing van deze dienst in het reguliere aanbod
van openbaar vervoer, het introduceren van een eigen
bijdrage van de reizigers voor de dienstverlening en het
verkrijgen van de Rijksbijdrage over openbaar vervoer-
inkomsten (zogenoemde suppletie).
Blad 3
Tussen het aflopen van de huidige proef en het eventuele
opstarten van een structurele financiële oplossing zit een
periode van 8 a 10 maanden waarin dan geen pendeldienst zou
zijn aangeboden. Gezien het succes van de huidige proef is
dit een onwenselijke situatie. Het is van belang in ieder
geval de huidige gebruikers vast te houden en het positieve
imago verder uit te bouwen. Als een "gat" valt is het
risico groot dat de herstart zeer moeizaam zal zijn; men is
de gewoonte om de pendel te gebruiken kwijt en parkeert
gewoon weer in de stad zelf.
De exploitatiekosten over het jaar 2002 bedragen
f 145.000,- 65.798,13) inclusief BTW.
Overzicht kosten/dekking.
periode
kosten
dekking
24/03
1/6 '01
le aanzet
proe f
f 88.500,-
f 44.250,- centrummanagement
f 44.250,- reserve parkeren
1/6
1/1 '02
le
verlenging
f 100.000,-
f 55.000,- reserve parkeren
f 45.000,- bijdrage BOSL
1/1 '02
1/1 '03
2*
verlenging
f 145.000,-
f 100.000,- egalisatiereserve OV
f 45.000,- bijdrage BOSL
totaal
f 333.500,-
f 100.000,- egalisatiereserve OV
f 99.250,- reserve parkeren
f 134.250,- bijdrage CM en BOSL
periode
kosten
dekking
24/03
1/6 '01
le aanzet
proef
40.159,55
20.079,77 centrummanagement
20.079,77 reserve parkeren
1/6
1/1 '02
le
verlenging
e 45.378,02
24.957,91 reserve parkeren
20.420,11 bijdrage BOSL
1/1 '02
1/1 '03
2e
verlenging
65.798,13
45.378,02 egalisatiereserve OV
20.420,11 bijdrage BOSL
totaal
151.335,70
45.378,02 egalisatiereserve OV
45.037,69 reserve parkeren
60.919,99 bijdrage CM en BOSL