Blad 2
HOV c.q. innovatief vervoer op as Werpsterhoek - Station
- FEC; de haalbaarheid daarvan wordt in project
Leeuwarden-Zuid onderzocht;
ruimtelijke ontwikkelingen rond Leeuwarden;
radiale oriëntatie van het openbaar vervoer op de
binnenstad van Leeuwarden als basis; alle buslijnen
rijden in de richting van de binnenstad als centrum van
Leeuwarden;
de Zuiderzeelijn en de aansluiting Heerenveen-Leeuwarden
daarop als variabele;
het onderzoek dient ook te omvatten de volgende mogelijk
te realiseren initiatieven en projecten. Belangrijk
daarbij zijn de wenselijkheid en de haalbaarheid;
rol (regionaal)spoor in lokaal vervoer;
transferia; locaties en vormgeving;
tijdelijk reizen tegen gereduceerd tarief uit
reizigerswervend oogpunt;
Leeuwarden Stiens;
FEC-Binnenstad, MCL-Binnenstad en Centrale-
Binnenstad;
Piektarief (voorstel GPV/SGP/RPF) en Eurodagkaart
(voorstel PAL/Groen Links);
infrastructuur voor OV; busbanen;
nachtnet/TAP;
samenhang met fiets; keten mobiliteit, o.a.
fietshopper
flankerend beleid;
Beschikbaar kwantitatief materiaal als basismateriaal
voor het onderzoek gebruiken;
herkomst- en bestemmingsonderzoek lokaal en regionaal
vervoer (1997
tellingen OV;
herkomst- en bestemmingsgegevens vanuit
verkeersmodellen
Resultaten van het onderzoek zullen moeten zijn;
een visie op stadsgewestelijk openbaar vervoer. Deze
visie dient zowel visionair als realistisch te zijn,
heeft als termijn 2010-2015 en dient door zowel de
gemeente als de provincie gedragen te worden;
een voorstel voor te ondernemen
acties/stappen/maatregelen om de visie te realiseren.
Het voorstel dient zowel korte, middellange als lange
termijn acties te bevatten. Verder dienen de
voorgestelde acties toekomstvast te zijn;
inzicht in de benodigde middelen en randvoorwaarden om
de visie te realiseren;
inzicht in de 'toekomstwaarde' van de bestaande openbaar
vervoer-initiatieven binnen het stadsgewest;
ontwikkelingsrichtingen voor de bestaande en eventuele
nieuwe initiatieven binnen het stadsgewest;
Blad 3
een rapportage o.i.d. die prettig leesbaar, wervend en
illustratief is. De doelgroepen voor deze rapportage
zijn bestuurders en beleidsambtenaren;
in de rapportage dient te zijn opgenomen een heldere
samenvatting
De globale aanpak en organisatie van het onderzoek
zullen naar verwachting zijn:
bestuurlijke instemming met plan van aanpak (eind
november 2001);
instellen projectorganisatie (eind november 2001)
ambtelijke projectgroep; provincie, gemeente en
adviseur;
stuurgroep; provincie en gemeente;
uitvoeren onderzoek (eind november 2001-eind januari
2002)
Mogelijke stappen daarbij zijn:
vergelijking reizigersstromen in het stadsgewest en
openbaar vervoernet;
inventarisatie van ontwikkelingen en initiatieven en
de ruimte die de huidige kaders bieden;
analyse van ontwikkelingen en initiatieven;
schets gezamenlijke visie;
voorstellen voor korte, middel- en lange termijn
acties;
alternatieven en afweging;
bestuurlijke presentatie eindproduct (begin februari
2002)
presentatie aan gemeenten in het stadsgewest begin 2002
(er zal nog nader gedefinieerd worden in welk gremium en
om hoeveel gemeenten het gaat gaat);
besluitvorming (februari 2002)
voorbereiding implementatie (maart - mei 2002);
implementatie (zomer 2002)
De principeafspraken met de provincie zijn om de
initiatief- en trekkersrol bij de gemeente neer te leggen
en de kosten voor het onderzoek op 50/50 basis te verdelen.
Het onderzoeksbudget bedraagt 80.000 gulden inclusief BTW.