Blad 2 HOV c.q. innovatief vervoer op as Werpsterhoek - Station - FEC; de haalbaarheid daarvan wordt in project Leeuwarden-Zuid onderzocht; ruimtelijke ontwikkelingen rond Leeuwarden; radiale oriëntatie van het openbaar vervoer op de binnenstad van Leeuwarden als basis; alle buslijnen rijden in de richting van de binnenstad als centrum van Leeuwarden; de Zuiderzeelijn en de aansluiting Heerenveen-Leeuwarden daarop als variabele; het onderzoek dient ook te omvatten de volgende mogelijk te realiseren initiatieven en projecten. Belangrijk daarbij zijn de wenselijkheid en de haalbaarheid; rol (regionaal)spoor in lokaal vervoer; transferia; locaties en vormgeving; tijdelijk reizen tegen gereduceerd tarief uit reizigerswervend oogpunt; Leeuwarden Stiens; FEC-Binnenstad, MCL-Binnenstad en Centrale- Binnenstad; Piektarief (voorstel GPV/SGP/RPF) en Eurodagkaart (voorstel PAL/Groen Links); infrastructuur voor OV; busbanen; nachtnet/TAP; samenhang met fiets; keten mobiliteit, o.a. fietshopper flankerend beleid; Beschikbaar kwantitatief materiaal als basismateriaal voor het onderzoek gebruiken; herkomst- en bestemmingsonderzoek lokaal en regionaal vervoer (1997 tellingen OV; herkomst- en bestemmingsgegevens vanuit verkeersmodellen Resultaten van het onderzoek zullen moeten zijn; een visie op stadsgewestelijk openbaar vervoer. Deze visie dient zowel visionair als realistisch te zijn, heeft als termijn 2010-2015 en dient door zowel de gemeente als de provincie gedragen te worden; een voorstel voor te ondernemen acties/stappen/maatregelen om de visie te realiseren. Het voorstel dient zowel korte, middellange als lange termijn acties te bevatten. Verder dienen de voorgestelde acties toekomstvast te zijn; inzicht in de benodigde middelen en randvoorwaarden om de visie te realiseren; inzicht in de 'toekomstwaarde' van de bestaande openbaar vervoer-initiatieven binnen het stadsgewest; ontwikkelingsrichtingen voor de bestaande en eventuele nieuwe initiatieven binnen het stadsgewest; Blad 3 een rapportage o.i.d. die prettig leesbaar, wervend en illustratief is. De doelgroepen voor deze rapportage zijn bestuurders en beleidsambtenaren; in de rapportage dient te zijn opgenomen een heldere samenvatting De globale aanpak en organisatie van het onderzoek zullen naar verwachting zijn: bestuurlijke instemming met plan van aanpak (eind november 2001); instellen projectorganisatie (eind november 2001) ambtelijke projectgroep; provincie, gemeente en adviseur; stuurgroep; provincie en gemeente; uitvoeren onderzoek (eind november 2001-eind januari 2002) Mogelijke stappen daarbij zijn: vergelijking reizigersstromen in het stadsgewest en openbaar vervoernet; inventarisatie van ontwikkelingen en initiatieven en de ruimte die de huidige kaders bieden; analyse van ontwikkelingen en initiatieven; schets gezamenlijke visie; voorstellen voor korte, middel- en lange termijn acties; alternatieven en afweging; bestuurlijke presentatie eindproduct (begin februari 2002) presentatie aan gemeenten in het stadsgewest begin 2002 (er zal nog nader gedefinieerd worden in welk gremium en om hoeveel gemeenten het gaat gaat); besluitvorming (februari 2002) voorbereiding implementatie (maart - mei 2002); implementatie (zomer 2002) De principeafspraken met de provincie zijn om de initiatief- en trekkersrol bij de gemeente neer te leggen en de kosten voor het onderzoek op 50/50 basis te verdelen. Het onderzoeksbudget bedraagt 80.000 gulden inclusief BTW.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 331