Blad 2
De SAOZ heeft in haar rapporten
voor alle bovengenoemde dertien
gevallen het bedrag van de
schade bepaald per geval op f 10.000,- 4.537,80)
Er moet bijgeteld worden een
bedrag voor rentevergoeding van:*) f 1.995,13 905,35)
Totaal f 11.995,13 5.443,15)
Het bedrag van de schadevergoeding f 10.000,-
4.537,80) moet worden verhoogd met de wettelijke
(samengestelde) rente. Op grond van de jurisprudentie dient
de renteberekening in te gaan op de datum dat het verzoek
bij de gemeente is ontvangen, namelijk op 16 maart 1999 (zie
de ter inzage gelegde renteberekening)
Het totaal te betalen bedrag
op grond van deze taxatie van
de SAOZ is dan 12 x f 10.000,-
totale bedrag aan rente
Totaal
f 120. 000,- 54.453, 63)
f 23.941,56 10.864,20)
f 143.941,56 65.317,83)
De inhoud van de SAOZ-adviezen
Volgens artikel 4 9 WRO kent de gemeenteraad voor zover blijkt
dat een belanghebbende ten gevolge van a. de bepalingen van
een bestemmingsplan, b. het besluit omtrent vrijstelling als
bedoeld in artikel 19 WRO schade lijdt of zal lijden, welke
redelijkerwijs niet of niet geheel te zijnen laste behoort te
blijven en waarvan de vergoeding niet of niet voldoende door
aankoop, onteigening of anderszins is verzekerd hem op zijn
verzoek een naar billijkheid te bepalen schadevergoeding toe.
Er is door de SAOZ nagegaan of verzoekers belanghebbenden
zijn. Twaalf verzoekers zijn volgens de SAOZ belanghebbenden.
De huidige bewoners van de Ruyterweg 88 zijn eerst op 15
oktober 1997 eigenaar geworden. De koopovereenkomst is op 12
augustus 1997 gesloten. De planologische mutatie was op 27
maart 1997 onherroepelijk geworden. Dit was derhalve te
voorzien en verzoekers hebben daarom het risico van schade
door de planologische mutatie aanvaard. Deze bewoners zijn
derhalve geen belanghebbenden en komen niet voor
schadevergoeding in aanmerking.
Voor de beoordeling van een verzoek om schadevergoeding op
grond van artikel 4 9 WRO dient te worden nagegaan of er
sprake is van een wijziging van het planologische regime,
waardoor verzoeker in een nadeliger positie is komen te
Blad 3
verkeren, waardoor hij schade lijdt of zal lijden. Daarom
moet de schadeveroorzakende planologische maatregel
(vrijstelling) worden vergeleken met het voordien geldende
planologische regime. Hierbij is voor wat betreft het oude
planologische regime niet de feitelijke situatie van belang,
maar wat op grond van dat regime maximaal kon worden
gerealiseerd, ongeacht de vraag of verwezenlijking
daadwerkelijk heeft plaatsgevonden.
Planologische gegevens met betrekking tot de percelen van
verzoekers en hun omgeving in de oude toestand
Op 29 september 1986 heeft de raad het bestemmingsplan
"Cambuur" vastgesteld. Dit plan is door Gedeputeerde Staten
van Friesland op 24 april 1986 (gedeeltelijk) goedgekeurd en
is na de wettelijke beroepstermijn rechtsgeldig geworden.
De woningen van verzoekers zijn gelegen aan de de Ruyterweg.
Het betreft geschakelde rijenwoningen in twee bouwlagen met
kap. Deze percelen hebben de bestemming "Eengezinshuizen in
maximaal twee bouwlagen, gesloten bebouwing met bijbehorende
erven (E2G)"Achter de woningen zijn bijgebouwen toegestaan
volgens een in het bestemmingsplan aangegeven regeling.
Ten oosten van de woningen aan de de Ruyterweg bevindt zich
het CambuurpleinVolgens het bestemmingsplan "Cambuur"
hebben de gronden, die aan het Cambuurplein liggen, ten
oosten van de woningen van verzoekers (waarop met toepassing
van artikel 19 WRO de winkel-woonbebouwing is gerealiseerd)
de bestemming Meergezinshuizen in twee bouwlagen met
bijbehorende erven (M2)". De afstand van dit bebouwingsvlak
(volgens het bestemmingsplan "Cambuur") tot de achtergrens
van de percelen van verzoekers varieert van 12 m (ter hoogte
van de Ruyterweg 94) aan de noordzijde tot 14 m aan de
zuidzijde (ter hoogte van De Ruyterweg 56)Op een strook ten
westen van het bebouwingsvlak met een breedte van 9,5 m aan
de noordzijde en 11,5 m aan de zuidzijde is op de plankaart
aangegeven dat hier bijgebouwen zijn toegestaan. De afstand
van de bijgebouwen tot de perceelsgrens bedraagt derhalve
2,5 m
Vrijstelling van het bestemmingsplan
Bij besluit van 13 februari 1997 hebben wij - onder het
verlenen van vrijstelling van artikel 5 en 24, eerste lid van
het bestemmingsplan "Cambuur" - vergunning verleend voor het
bouwen van een woongebouw met een winkel-/dienstruimte op een
perceel aan het Cambuurplein, alhier. Dit besluit is op 27
maart 1997 onherroepelijk geworden.
Planologische gegevens met betrekking tot de percelen van
verzoekers en hun omgeving in de nieuwe toestand
Na de verkregen vrijstelling van het geldende bestemmingsplan
is aan de westzijde van het Cambuurplein bedoeld winkel
woongebouw opgericht in drie bouwlagen, dat gericht is op het
plein. Op de begane grond bevinden zich winkels in de vorm