emeente Jee u ward en üafl Nummer 23682 HD/DW DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN; gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 6 december 2001 (bijlage nr. 183); BESLUIT: aan de Jeu de Boules Vereniging Le Biberon", gevestigd te Leeuwarden 1. te verlenen het zakelijk recht van opstal om in, op of boven het nabij de Hobbemastraat te Leeuwarden liggend, op de bij dit besluit behorende tekening G 2844 met een arcering aangegeven perceel grond -waarop is gesticht de houten opstal (voormalig posthuis, thans bij de vereniging in huur als clubgebouw), plaatselijk bekend Hobbemastraat 71- uitmakend een ter plaatse nader aangegeven/nog aan te geven gedeelte ter grootte van ongeveer 482 centiare van het perceel, kadastraal bekend gemeente Huizum, sectie A, nummer 3592, gebouwen en/of werken en/of beplantingen in eigendom te hebben of te verkrijgen; 2. ingevolge het hiervoor onder 1. bedoelde opstalrecht te verkopen de eigendom van de hiervoor onder 1. omschreven opstal Hobbemastraat 71; een en ander onder de eveneens bij dit besluit behorende, door de vereniging voor gezien en akkoord verklaarde voorwaarden Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van voorzitter, secretaris Oldehoofsterkerkhof 2 Postbus 21000 8900 JA Leeuwarden Telefoon 0S8 233 88 33 Randweg Leeuwarden (Haak.) Bijlage nr. 184 Aan de gemeenteraad. Inleiding De afgelopen maanden zi~,n er een aantal ontwikkelingen geweest met betrekking rot de verkeersproblematiek Rijksweg 31. Zo is het rapport "Verdieping Verkenningenstudie Rijksweg 31" aangeboden aan de ministers van Verkeer en Waterstaat en VROM, en hebben diverse gesprekken met de Minister van Verkeer en Waterstaat plaatsgevonden. In deze gesprekken hebben de gemeente Leeuwarder, en de provincie Fryslan een aanbod aan de minister gedaan met betrekking tot de financiering van een Randweg (Haak) en de uitvoering van de planstudie (Tracé/mer-studie Concrete resultaat is dat de minister een brief heeft gestuurd (zie bijlage 2) waarin zij aangeeft de problematiek te onderkennen, de weg als een prioritair project voor Noord Nederland te beschouwen, er tevens mee instemt dat de regio (gemeente en provincie) het voortouw neemt voor de te uit te voeren planstudie en er een claim op de ICES-gelden wordt gelegd. Voorliggend raadsvoorstel is enerzijds bedoeld om te toetsen of de door burgemeester en wethouders ingezette weg ook door de raad wordt gesteund, en anderzijds om de raad concrete besluiten te laten nemen. Voordat de besluiten zoals die verwoord zijn in het raadsbesluit worden toegelicht, is in het kort nogmaals beschreven wat vooraf gegaan is. Tevens is puntsgewijs het nut, de noodzaak en de urgentie om de problematiek van de Rijksweg 31 op te lossen beschreven. Historie De gemeente Leeuwarden spant zich al jaren in om de politiek in Den Haag te overtuigen van het feit dat Leeuwarden een Randweg (Haak) nodig heeft. Reden hiervoor is dat deze Randweg wordt gezien als een belangrijke randvoorwaarde voor de bereikbaarheid van de stad en de regio. Daarnaast is de weg een belangrijke randvoorwaarde om het stadsdeel Leeuwarden-Zuid volledig te kunnen ontwikkelen Teneinde daadwerkelijk realisering mogelijk te maken dient de zogenaamde MIT-procedure (Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport) te worden doorlopen, dit in het kader van de Tracéwet. In essentie is deze procedure er op gericht om het Rijk stapsgewijs beslissingen te laten nemen. Bij de start van de procedure staat met name Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rünom bart - It aide spegelet him yn wat de takomst hat - Piter Terpstra 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 341