emeente Jee u ward en
üafl
Nummer 23682
HD/DW
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van
6 december 2001 (bijlage nr. 183);
BESLUIT:
aan de Jeu de Boules Vereniging Le Biberon", gevestigd te
Leeuwarden
1. te verlenen het zakelijk recht van opstal om in, op of
boven het nabij de Hobbemastraat te Leeuwarden liggend,
op de bij dit besluit behorende tekening G 2844 met een
arcering aangegeven perceel grond -waarop is gesticht
de houten opstal (voormalig posthuis, thans bij de
vereniging in huur als clubgebouw), plaatselijk bekend
Hobbemastraat 71- uitmakend een ter plaatse nader
aangegeven/nog aan te geven gedeelte ter grootte van
ongeveer 482 centiare van het perceel, kadastraal
bekend gemeente Huizum, sectie A, nummer 3592, gebouwen
en/of werken en/of beplantingen in eigendom te hebben
of te verkrijgen;
2. ingevolge het hiervoor onder 1. bedoelde opstalrecht te
verkopen de eigendom van de hiervoor onder 1.
omschreven opstal Hobbemastraat 71;
een en ander onder de eveneens bij dit besluit behorende,
door de vereniging voor gezien en akkoord verklaarde
voorwaarden
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
voorzitter,
secretaris
Oldehoofsterkerkhof 2
Postbus 21000
8900 JA Leeuwarden
Telefoon 0S8 233 88 33
Randweg Leeuwarden (Haak.)
Bijlage nr. 184
Aan de gemeenteraad.
Inleiding
De afgelopen maanden zi~,n er een aantal ontwikkelingen
geweest met betrekking rot de verkeersproblematiek Rijksweg
31. Zo is het rapport "Verdieping Verkenningenstudie
Rijksweg 31" aangeboden aan de ministers van Verkeer en
Waterstaat en VROM, en hebben diverse gesprekken met de
Minister van Verkeer en Waterstaat plaatsgevonden. In deze
gesprekken hebben de gemeente Leeuwarder, en de provincie
Fryslan een aanbod aan de minister gedaan met betrekking
tot de financiering van een Randweg (Haak) en de uitvoering
van de planstudie (Tracé/mer-studie Concrete resultaat
is dat de minister een brief heeft gestuurd (zie bijlage 2)
waarin zij aangeeft de problematiek te onderkennen, de weg
als een prioritair project voor Noord Nederland te
beschouwen, er tevens mee instemt dat de regio (gemeente en
provincie) het voortouw neemt voor de te uit te voeren
planstudie en er een claim op de ICES-gelden wordt gelegd.
Voorliggend raadsvoorstel is enerzijds bedoeld om te
toetsen of de door burgemeester en wethouders ingezette weg
ook door de raad wordt gesteund, en anderzijds om de raad
concrete besluiten te laten nemen.
Voordat de besluiten zoals die verwoord zijn in het
raadsbesluit worden toegelicht, is in het kort nogmaals
beschreven wat vooraf gegaan is. Tevens is puntsgewijs het
nut, de noodzaak en de urgentie om de problematiek van de
Rijksweg 31 op te lossen beschreven.
Historie
De gemeente Leeuwarden spant zich al jaren in om de
politiek in Den Haag te overtuigen van het feit dat
Leeuwarden een Randweg (Haak) nodig heeft. Reden hiervoor
is dat deze Randweg wordt gezien als een belangrijke
randvoorwaarde voor de bereikbaarheid van de stad en de
regio. Daarnaast is de weg een belangrijke randvoorwaarde
om het stadsdeel Leeuwarden-Zuid volledig te kunnen
ontwikkelen
Teneinde daadwerkelijk realisering mogelijk te maken dient
de zogenaamde MIT-procedure (Meerjarenprogramma
Infrastructuur en Transport) te worden doorlopen, dit in
het kader van de Tracéwet. In essentie is deze procedure er
op gericht om het Rijk stapsgewijs beslissingen te laten
nemen. Bij de start van de procedure staat met name
Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rünom bart - It aide spegelet him yn wat de takomst hat - Piter Terpstra
13