Blad 2
centraal de vraag: is er een probleem en zo ja hoe groot is
dit, welke mogelijkheden zijn er om dit op te lossen en wat
zijn de globale kosten hiervan. Na elke stap, waarin
onderzoek steeds gedetailleerder en nauwkeuriger wordt,
neemt het Rijk een beslissing of aan de volgende stap mag
worden begonnen. Het Rijk heeft bij elk beslismoment de
vrijheid om te stoppen met het project. Hieronder is het
totale proces schematisch weergegeven.
VERKENNINGENFASE
beslismoment 1 beslismoment 2
intake-besluit besluit over planstudie
PLANSTUDIEFASE
planvorming voorbereiding uitvoering
beslismoment 3 beslismoment 4
tracé-projectbesluit afronding planstudie
REALISATIEFASE
beslismoment 5
beslismoment 6
uitvoeringbesluit/
oplevering
beschikking
Nadat het intake besluit was genomen heeft de minister van
V&W aan de directie Noord Nederland van RWS opdracht
gegeven een zogenaamde verkenningenstudie uit te voeren.
Deze studie is in samenwerking met de gemeente Leeuwarden
tot stand gekomen. Het rapport "Verkenningenstudie Rijksweg
31 Leeuwarden" is in september 1999 afgerond. Kernvragen
die beantwoord moesten worden waren:
Is er sprake van een verkeers- en vervoersprobleem
(inclusief verkeersveiligheid) waarvoor het Rijk
verantwoordelijk is?
Bestaan er reële oplossingen voor dit probleem?
Conclusie van het Rijk was dat het probleem slechts ten
dele een rijksprobleem is, dat de kosten van oplossingen
(alle verondersteld als rijksverantwoordelijkheid) niet in
verhouding staan tot de problematiek en bovendien te
ingrijpend zijn. Deze conclusie zou betekenen dat het Rijk
onvoldoende reden ziet om een planstudie te starten en de
aanleg van nieuwe infrastructuur niet mogelijk zou zijn.
Blad 3
Om dit te voorkomen is overleg gevoerd tussen minister
Netelenbos en burgemeester Van Maaren. Afgesproken is dat
V&W en de gemeente Leeuwarden de verkenning gezamenlijk
zouden vervolgen en een "verdiepingsslag" aan zouden
brengen. In de verdieping is onderzocht of er mogelijkheden
zijn voor:
andere (goedkopere) oplossingsmogelijkheden;
fasering;
versobering;
alternatieve financieringsmogelijkheden.
De resultaten van de verdieping zijn beschreven in het
rapport "Verdieping Verkenningenstudie Rijksweg 31
Leeuwarden"Dit rapport is inmiddels aangeboden aan de
ministers van V&W en VROM (zie bijlage 1 In hoofdlijnen
heeft deze verdieping opgeleverd dat er geer. andere
oplossingen dan een Randweg effectief zijn, dat er
gefaseerd kan worden aangelegd (eerst het zuidelijk deel
van Herr.ri kseir. tot aan de Hendrik Algraweg en vervolgens
het resterende deel tot aan Marssum)dat een versobering
mogelijk is tot 2x2 autoweg (i.p.v. een autosnelweg) en dat
financiering vanuit de regio en PPS-verband een reële
mogelijkheid kan zijn.
Op basis van deze resultaten en bestuurlijk overleg tussen
gemeente, provincie en regionale directie van RWS hebben de
gemeente en provincie gezamenlijk op bestuurlijk niveau een
principevoorstel aan de minister geformuleerd. Doel hiervan
was om als regio een dusdanig aanbod aan de minister te
doen dat zij enerzijds binnen de wettelijke kaders en
procedures toestemming kan verlenen voor nadere studie c.q.
aanleg van de Rijksweg 31 en dat het anderzijds een
acceptabel kostenplaatje voor het Rijk opleverde in relatie
tot het rijksprobleem. Het principevoorstel dat gemeente en
provincie aan de minister hebben gedaan is in hoofdlijnen
het volgende:
starten van de planstudie voor het gehele tracé onder
regie van de gemeente en provincie (gemeente heeft
daarbij de voortrekkersrol). Hiermee kan een versnelde
aanleg worden gerealiseerd;
van de geraamde 240 miljoen gulden voor het zuidelijk
deel van de Randweg willen de gemeente Leeuwarden en de
provincie 80 miljoen gulden bijdragen en het Rijk 160
miljoen a fonds perdu (b.v. uit de ICES-gelden)Indien
één en ander in PPS-verband ontwikkeld kan/mag worden is
de regio bereid het risico over te nemen;
het noordelijk deel van de Randweg opnemen in het MIT na
2010 maar voor 2015, met de mogelijkheid opnemen dat
voorfinanciering door de regio mogelijk is om zo ook het
noordelijk deel nog voor 2010 te kunnen realiseren.