Blad 2 centraal de vraag: is er een probleem en zo ja hoe groot is dit, welke mogelijkheden zijn er om dit op te lossen en wat zijn de globale kosten hiervan. Na elke stap, waarin onderzoek steeds gedetailleerder en nauwkeuriger wordt, neemt het Rijk een beslissing of aan de volgende stap mag worden begonnen. Het Rijk heeft bij elk beslismoment de vrijheid om te stoppen met het project. Hieronder is het totale proces schematisch weergegeven. VERKENNINGENFASE beslismoment 1 beslismoment 2 intake-besluit besluit over planstudie PLANSTUDIEFASE planvorming voorbereiding uitvoering beslismoment 3 beslismoment 4 tracé-projectbesluit afronding planstudie REALISATIEFASE beslismoment 5 beslismoment 6 uitvoeringbesluit/ oplevering beschikking Nadat het intake besluit was genomen heeft de minister van V&W aan de directie Noord Nederland van RWS opdracht gegeven een zogenaamde verkenningenstudie uit te voeren. Deze studie is in samenwerking met de gemeente Leeuwarden tot stand gekomen. Het rapport "Verkenningenstudie Rijksweg 31 Leeuwarden" is in september 1999 afgerond. Kernvragen die beantwoord moesten worden waren: Is er sprake van een verkeers- en vervoersprobleem (inclusief verkeersveiligheid) waarvoor het Rijk verantwoordelijk is? Bestaan er reële oplossingen voor dit probleem? Conclusie van het Rijk was dat het probleem slechts ten dele een rijksprobleem is, dat de kosten van oplossingen (alle verondersteld als rijksverantwoordelijkheid) niet in verhouding staan tot de problematiek en bovendien te ingrijpend zijn. Deze conclusie zou betekenen dat het Rijk onvoldoende reden ziet om een planstudie te starten en de aanleg van nieuwe infrastructuur niet mogelijk zou zijn. Blad 3 Om dit te voorkomen is overleg gevoerd tussen minister Netelenbos en burgemeester Van Maaren. Afgesproken is dat V&W en de gemeente Leeuwarden de verkenning gezamenlijk zouden vervolgen en een "verdiepingsslag" aan zouden brengen. In de verdieping is onderzocht of er mogelijkheden zijn voor: andere (goedkopere) oplossingsmogelijkheden; fasering; versobering; alternatieve financieringsmogelijkheden. De resultaten van de verdieping zijn beschreven in het rapport "Verdieping Verkenningenstudie Rijksweg 31 Leeuwarden"Dit rapport is inmiddels aangeboden aan de ministers van V&W en VROM (zie bijlage 1 In hoofdlijnen heeft deze verdieping opgeleverd dat er geer. andere oplossingen dan een Randweg effectief zijn, dat er gefaseerd kan worden aangelegd (eerst het zuidelijk deel van Herr.ri kseir. tot aan de Hendrik Algraweg en vervolgens het resterende deel tot aan Marssum)dat een versobering mogelijk is tot 2x2 autoweg (i.p.v. een autosnelweg) en dat financiering vanuit de regio en PPS-verband een reële mogelijkheid kan zijn. Op basis van deze resultaten en bestuurlijk overleg tussen gemeente, provincie en regionale directie van RWS hebben de gemeente en provincie gezamenlijk op bestuurlijk niveau een principevoorstel aan de minister geformuleerd. Doel hiervan was om als regio een dusdanig aanbod aan de minister te doen dat zij enerzijds binnen de wettelijke kaders en procedures toestemming kan verlenen voor nadere studie c.q. aanleg van de Rijksweg 31 en dat het anderzijds een acceptabel kostenplaatje voor het Rijk opleverde in relatie tot het rijksprobleem. Het principevoorstel dat gemeente en provincie aan de minister hebben gedaan is in hoofdlijnen het volgende: starten van de planstudie voor het gehele tracé onder regie van de gemeente en provincie (gemeente heeft daarbij de voortrekkersrol). Hiermee kan een versnelde aanleg worden gerealiseerd; van de geraamde 240 miljoen gulden voor het zuidelijk deel van de Randweg willen de gemeente Leeuwarden en de provincie 80 miljoen gulden bijdragen en het Rijk 160 miljoen a fonds perdu (b.v. uit de ICES-gelden)Indien één en ander in PPS-verband ontwikkeld kan/mag worden is de regio bereid het risico over te nemen; het noordelijk deel van de Randweg opnemen in het MIT na 2010 maar voor 2015, met de mogelijkheid opnemen dat voorfinanciering door de regio mogelijk is om zo ook het noordelijk deel nog voor 2010 te kunnen realiseren.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 342