Blad 4
De gemeente en provincie hebben bestuurlijk de
principeafspraak gemaakt zij ieder 50% van de kosten van de
regionale bijdrage zal dekken, en dat ook ieder voor 50% de
risico's zal dragen.
Zowel het college van burgemeester en wethouders (20-3-
2001) als de Commissie Bestuur en Middelen (11-4-2001)
hebben tijdens hun vergadering met het hiervoor geschetste
voorstel ingestemd onder voorbehoud van goedkeuring door de
gemeenteraad. Ook Gedeputeerde Staten van de provincie
Fryslan hebben met dit principevoorstel ingestemd.
Zowel Gijdens het landsdelig overleg Noord Nederland (d.d.
9 april 2001) als in een gesprek tussen de minister, de
gemeente Leeuwarden en provincie Fryslan d.d. 14 juni
2001) is de Rijksweg 31 onderwerp van gesprek geweest.
Basis van de gesprekken was de verdiepte ".•erkenningenstudie
er. het voorstel van de regio dat mondeling aan de minister
is gedaan. Bijgevoegd is ue officiële reactie van ae
minister in de vorm van een brief en het verslag van de
bespreking van donderdag 14 juni 2001 )zie bijlage 2). In
hoofdlijnen geeft de minister hierin aan dat zij zich kan
vinden in voorstellen die door de gemeente en provincie
zijn gedaan, maar tegelijkertijd geen garanties kan geven
omtrent de formele start van de planstudie (hierover dient
VROM nog een standpunt in te nemen) en de financiering
(bevoegdheid van het volgende kabinet) Naast de formele
reactie heeft de minister de regio de suggestie gedaan om
vooruitlopend op de formele besluitvorming alvast te
starten met de voorbereidingen en eventueel de planstudie
om zo extra tijdwinst te kunnen boeken.
Nut, noodzaak en urgentie zuidelijke Randweg
De aanleg van een zuidelijke Randweg is in meerdere
opzichten van belang. Enerzijds verkeerskundig, anderzijds
vanuit de optiek van Ruimtelijke Ordening. Het niet op
korte termijn aanleggen van de Randweg betekent dat de
ontwikkelingen in Leeuwarden-Zuid niet geheel kunnen worden
uitgevoerd. Het niet volledig ontwikkelen van Leeuwarden-
Zuid heeft een aantal gevolgen:
X. De banenmotor van Fryslan komt in gevaar.
De werkgelegenheid is gestegen van 49.750 arbeidsplaatsen
per 01-01-1999 tot 54.300 arbeidsplaatsen per 01-01-2001.
Deze ontwikkeling vraagt om de bouw van ruim 6.000 woningen
in Leeuwarden-Zuid in de periode tot 2015 - 2020. Op die
manier kan de balans tussen arbeidsplaatsen en aantal
inwoners van Leeuwarden enigszins worden gestabiliseerd.
Deze planning is alleen haalbaar indien de Randweg gereed
is in 2006-2007.
II. Bedreiging economische situatie van Leeuwarden
Blad 5
Leeuwarden heeft nog steeds, ondanks de gemaakte
inhaalslag, te maken met een relatief hoge werkloosheid.
Dit wordt mede veroorzaakt door de aantrekkingskracht van
Leeuwarden op werklozen die zich nieuw in de stad vestigen,
in combinatie met het feit dat bewoners van Leeuwarden die
ook in de stad werken, een (grotere) woning buiten de stad
betrekken omdat deze in Leeuwarden niet voorhanden is.
Kortom een constante stroom van werkzoekenden de stad in,
en mensen met een baan de stad uit. Deze tendens
veroorzaakt niet alleen een relatief hoog
werkloosheidscijfer, ook r.et draagvlak voor voorzieningen
komt steeds meer onder druk te staan.
III. De verstedelijking van het platteland neemt toe.
Het niet kunnen bouwen var. de ruim 6.00 0 woningen in
Leeuwarden-Zuid, zal opgevangen moeten worden met
woningbouw op het platteland.
IV. De pendel van en naar Leeuwarden neemt toe.
Doordat de pendel (versneld) zal toenemer. <omt de noodzaak
van een verkeerskundige ingreep in de tijd gezien naar
voren. De pendel, die nu reeds tot verkeersproblemen in de
spitsuren leidt, zal één op één toenemen met de
verstedelijking van het platteland en zal leiden tot het
stagneren van de economische ontwikkeling. Immers,
Leeuwarden wordt onbereikbaar.
V. Vertraging in de aanleg
Het niet realiseren van de Randweg op dit moment betekent
dat de Randweg van de politieke agenda zal verdwijnen. Er
is dan op korte termijn geen zicht op financiering (pas na
2010), dus kan volgens de Tracéwet niet nu gestart worden
met een planstudie maar pas na 2010 (mits de weg in het MIT
wordt opgenomen)De kans dat de weg na 2010 in het MIT
wordt opgenomen is miniem vanwege de gewijzigde normeringen
in het NVVP (dan heeft Leeuwarden geen verkeersprobleem)
dus geen planstudie en dus in ieder geval geen weg op een
termijn van 10 tot 15 jaar.
VI. Minder commitment minister Verkeer en Waterstaat
Een belangrijk argument van de minister om juist nu met de
Randweg bezig te gaan is vanwege het feit dat de gemeente
de rol van initiatiefnemer overneemt (is de eerste keer in
Nederland)Zij ziet dit project ook als een pilot om te
zien of dergelijke constructies bij dragen aan kortere
proceduretijden etc. Deze extra betrokkenheid en dit extra
belang vallen weg wanneer niet doortastend wordt
opgetreden
Toelichting besluiten
Ad 3. Regierol gemeente en provincie