Blad 4 De gemeente en provincie hebben bestuurlijk de principeafspraak gemaakt zij ieder 50% van de kosten van de regionale bijdrage zal dekken, en dat ook ieder voor 50% de risico's zal dragen. Zowel het college van burgemeester en wethouders (20-3- 2001) als de Commissie Bestuur en Middelen (11-4-2001) hebben tijdens hun vergadering met het hiervoor geschetste voorstel ingestemd onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad. Ook Gedeputeerde Staten van de provincie Fryslan hebben met dit principevoorstel ingestemd. Zowel Gijdens het landsdelig overleg Noord Nederland (d.d. 9 april 2001) als in een gesprek tussen de minister, de gemeente Leeuwarden en provincie Fryslan d.d. 14 juni 2001) is de Rijksweg 31 onderwerp van gesprek geweest. Basis van de gesprekken was de verdiepte ".•erkenningenstudie er. het voorstel van de regio dat mondeling aan de minister is gedaan. Bijgevoegd is ue officiële reactie van ae minister in de vorm van een brief en het verslag van de bespreking van donderdag 14 juni 2001 )zie bijlage 2). In hoofdlijnen geeft de minister hierin aan dat zij zich kan vinden in voorstellen die door de gemeente en provincie zijn gedaan, maar tegelijkertijd geen garanties kan geven omtrent de formele start van de planstudie (hierover dient VROM nog een standpunt in te nemen) en de financiering (bevoegdheid van het volgende kabinet) Naast de formele reactie heeft de minister de regio de suggestie gedaan om vooruitlopend op de formele besluitvorming alvast te starten met de voorbereidingen en eventueel de planstudie om zo extra tijdwinst te kunnen boeken. Nut, noodzaak en urgentie zuidelijke Randweg De aanleg van een zuidelijke Randweg is in meerdere opzichten van belang. Enerzijds verkeerskundig, anderzijds vanuit de optiek van Ruimtelijke Ordening. Het niet op korte termijn aanleggen van de Randweg betekent dat de ontwikkelingen in Leeuwarden-Zuid niet geheel kunnen worden uitgevoerd. Het niet volledig ontwikkelen van Leeuwarden- Zuid heeft een aantal gevolgen: X. De banenmotor van Fryslan komt in gevaar. De werkgelegenheid is gestegen van 49.750 arbeidsplaatsen per 01-01-1999 tot 54.300 arbeidsplaatsen per 01-01-2001. Deze ontwikkeling vraagt om de bouw van ruim 6.000 woningen in Leeuwarden-Zuid in de periode tot 2015 - 2020. Op die manier kan de balans tussen arbeidsplaatsen en aantal inwoners van Leeuwarden enigszins worden gestabiliseerd. Deze planning is alleen haalbaar indien de Randweg gereed is in 2006-2007. II. Bedreiging economische situatie van Leeuwarden Blad 5 Leeuwarden heeft nog steeds, ondanks de gemaakte inhaalslag, te maken met een relatief hoge werkloosheid. Dit wordt mede veroorzaakt door de aantrekkingskracht van Leeuwarden op werklozen die zich nieuw in de stad vestigen, in combinatie met het feit dat bewoners van Leeuwarden die ook in de stad werken, een (grotere) woning buiten de stad betrekken omdat deze in Leeuwarden niet voorhanden is. Kortom een constante stroom van werkzoekenden de stad in, en mensen met een baan de stad uit. Deze tendens veroorzaakt niet alleen een relatief hoog werkloosheidscijfer, ook r.et draagvlak voor voorzieningen komt steeds meer onder druk te staan. III. De verstedelijking van het platteland neemt toe. Het niet kunnen bouwen var. de ruim 6.00 0 woningen in Leeuwarden-Zuid, zal opgevangen moeten worden met woningbouw op het platteland. IV. De pendel van en naar Leeuwarden neemt toe. Doordat de pendel (versneld) zal toenemer. <omt de noodzaak van een verkeerskundige ingreep in de tijd gezien naar voren. De pendel, die nu reeds tot verkeersproblemen in de spitsuren leidt, zal één op één toenemen met de verstedelijking van het platteland en zal leiden tot het stagneren van de economische ontwikkeling. Immers, Leeuwarden wordt onbereikbaar. V. Vertraging in de aanleg Het niet realiseren van de Randweg op dit moment betekent dat de Randweg van de politieke agenda zal verdwijnen. Er is dan op korte termijn geen zicht op financiering (pas na 2010), dus kan volgens de Tracéwet niet nu gestart worden met een planstudie maar pas na 2010 (mits de weg in het MIT wordt opgenomen)De kans dat de weg na 2010 in het MIT wordt opgenomen is miniem vanwege de gewijzigde normeringen in het NVVP (dan heeft Leeuwarden geen verkeersprobleem) dus geen planstudie en dus in ieder geval geen weg op een termijn van 10 tot 15 jaar. VI. Minder commitment minister Verkeer en Waterstaat Een belangrijk argument van de minister om juist nu met de Randweg bezig te gaan is vanwege het feit dat de gemeente de rol van initiatiefnemer overneemt (is de eerste keer in Nederland)Zij ziet dit project ook als een pilot om te zien of dergelijke constructies bij dragen aan kortere proceduretijden etc. Deze extra betrokkenheid en dit extra belang vallen weg wanneer niet doortastend wordt opgetreden Toelichting besluiten Ad 3. Regierol gemeente en provincie

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 343