Blad 10 meer plaats te vinden. De tijdwinst bedraagt hierdoor zo'n 2 maanden. b) opstellen communicatieplan Een belangrijk onderdeel van het proces (en de startnotitie) is de communicatie. De eventuele aanleg van een nieuwe weg zal de nodige gevolgen hebben. Enerzijds voor direct betrokkenen zoals bewoners op en langs het tracé en gemeenten waar het tracé overheen zou kunnen gaan, anderzijds voor indirect betrokkenen als milieuorganisaties en omliggende gemeenten. Reeds bij de start van het formele proces zal bekend moeten zijn wat wordt gecommuniceerd, hoe dit plaatsvindt en op welke momenten dit het beste kan gebeuren. Daarbij zal onderscheidt gemaakt worden naar verschillende doelgroepen. Uitgangspunt voor de communicatie is dat gewerkt zal worden volgens een open plar.proces. Naast de communicatie die met de feitelij ke aanleg en studie te maken heeft zal veel belangstelling van allerlei overheden en dergelijke zijn naar het proces. Dit omdat het proces (versnelling e.d.), initiatiefnemerschap, samenwerking met private partijen en verdeling van kosten en risico's etcetera een unicum is in Nederland. De resultaten van deze 'pilot' vormen een belangrijke basis voor het al dan niet vaker uitvoeren van werken op de 'Leeuwardense' manier. Ook hier zal in de communicatie apart aandacht moeten worden besteed. c) organisatieschema In een organisatieschema zal duidelijk gemaakt worden hoe de gehele organisatie van de Randweg is opgebouwd en hoe deze in verhouding staat tot de rest van de werkzaamheden in Leeuwarden-Zuid en de relatie met de staande organisatie. Tevens zullen de relaties tussen de verschillende actoren inzichtelijk worden gemaakt en besluitvormingslijnen en besluitvormingsmomenten worden aangegeven. Dit organisatieschema vormt de basis voor het gehele proces, tot en met de eventuele aanleg van een Randweg. Gezien de complexiteit van het geheel zal het opstellen van een organisatiemodel worden uitbesteed aan een specialist op dit gebied. d) risicoanalyse De gemeente en provincie hebben aangegeven de risico's van zowel studie als realisatie op zich zullen nemen. Om inzichtelijk te maken welke risico er exact zijn, hoe groot de risico's zijn, wat de effecten zijn en hoe de risico's beheersbaar gemaakt kunnen worden zal een uitgebreide risicoanalyse gemaakt worden. Deze zal zo spoedig mogelijk opgestart moeten worden. De Blad 11 risicoanalyse zal z.s.m. aan de gemeenteraad worden voorgelegd voor definitieve besluitvorming. e) Opstellen samenwerkingsovereenkomst met provincie Om de mondeling gemaakte afspraken met de provincie vast te leggen zal een samenwerkingsovereenkomst o.i.d. gesloten moeten worden. Dit document regelt de onderlinge verhoudingen en verplichtingen voor de duur van het gehele proces. Uitgangspunten voor de te maken overeenkomst zijn daarbij dat: de gemeente is initiatiefnemer; de gemeente en de provincie dragen ieder 50% van de kosten en het risico van alle verplichtingen die worden aangegaan ten behoeve van de problematiek Rijksweg 31; de gemeente en provincie dragen zelf de apparaatskosten die gemaakt moeten worden. De overeenkomst zal ter goedkeuring aan de gemeenteraad en het college van GS worden voorgelegd. Uitgaande van de verwachting dat een formeel besluit door de ministers in november zal worden genomen, worden de kosten van de hiervoor beschreven voorbereidende werkzaamheden geraamd op f 800.000,- 363.024,-). Dit is inclusief de gemaakte kosten vanaf 19 april jongstleden. Deze kosten maken onderdeel uit van de totale planstudiekosten en worden derhalve in eerste instantie door de gemeente gedekt. Voorgesteld wordt om ook voor deze kosten een aanspraak te doen op SIOF- gelden en het Fonds Stadsregio Leeuwarden. Ook deze kosten zullen bij realisering worden ingebracht in de totale projectkosten. ad 10. Mandatering aan burgemeester en wethouders Voorgesteld wordt om het college van burgemeester en wethouders te mandateren om namens de gemeente als initiatiefnemer op te treden in het kader van de problematiek Rijksweg 31. Dit om interne besluitvormingsprocedures zo snel mogelijk te kunnen doorlopen waardoor maximaal tijdwinst kan worden geboekt. Voorbehoud voor de mandatering is dat binnen de in dit besluit gereserveerde budgetten niet worden overschreden. Om inzicht te houden in de voortgang van het proces en de stand van zaken met betrekken tot financiën zal de gemeenteraad halfjaarlijks op de hoogte worden gehouden middels een halfjaarrapportage. IJkpunten voor de rapportage zijn de maanden juli en december van elk jaar.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 346