Blad 12
Tot slot
In voorgaande zijn een groot aantal voorstellen en
argumenten beschreven die alle gericht zijn op het
realiseren van een oplossing voor de Rijksweg 31 op een zo
kort mogelijk termijn.
Het moge duidelijk zijn dat de gemeente (en de provincie)
veel verantwoordelijkheid, en werk, naar zich toe trekt
waar de nodige risico's aan verbonden zijn. Vraag is dan:
is al dit extra werk nodig of moeten we dar. toch maar
wachten op het Normale' traject met RWSGevolg van het
niet nu nemen van initiatief is dat het realiseren van een
oplossing voor de problematiek van de Rijksweg 31 van de
agenda zal verdwijnen en zeker de eerste 15 jaar niet weer
ter discussie zal komen te staan. Het verkeersprobleem is
voor het Rijk eenvoudigweg te klein in relatie tot de
kosten die het met zich meebrengt. Het gevolg van het niet
realiseren van een oplossing voor de verkeersproblematiek
is dat de gemeente Leeuwarden-Zuid niet volledig kan
ontwikkelen en dus haar woningbouwverplichting niet kan
nakomen. De gevolgen daarvan zijn weer dat het
inwoneraantal van Leeuwarden blijft steken, de verhouding
tussen inwoners en arbeidsplaatsen onveranderd
onevenwichtig blijft, de werkloosheid niet verder zal dalen
en het draagvlak voor voorzieningen niet zal toenemen.
Onder mededeling, dat de Commissie Bestuur en Middelen u in
haar vergadering van 28 november 2001 heeft geadviseerd met
het bovenstaande in te stemmen, stellen wij u voor te
besluiten overeenkomstig bijgevoegd ontwerp-besluit
Leeuwarden, 6 december 2001.
Burgemeester en wethouders van Leeuwarden,
M. de Boer, waarnemend burgemeester,
drA.J. Hofman, secretaris.
Nummer 23683
YH/DW
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN;
gelezen het voorstel van burgemeester er. werhouders van
6 december 2001 (bijlage r.r184);
BESLUIT:
1. het rapport "Verdiepce Verkenningenstudie Rijksweg 31
Leeuwarden" d.d. februari 2001 dat in opdracht van het
Ministerie van Verkeer en Waterstaat en ce gemeente
Leeuwarden is opgesteld voor kennisgeving aan te nemen
(zie bijlage 1
2. de brief van de minister van Verkeer en Waterstaat en
het bijbehorende verslag met betrekking tot de Randweg
Leeuwarden ter kennisgeving aan te nemen (zie bijlage
2)
3. om de regierol over te nemen van Rijkswaterstaat waar
het gaat om het uitvoeren van de planstudie
(Tracé/mer-studiein het kader van de "Rijksweg 31
Leeuwarden"
4in principe akkoord te gaan met de volgende verdeling
van de realiseringskosten die, uitgaande van de aanleg
van een nieuwe 2x2 zuidelijke Randweg (de oplossing die
in de verdiepte verkenningenstudie het meest
oplossingsgericht bleek te zijn), in totaal geraamd zijn
op 390 miljoen gulden (prijspeil 1999):
a) voor het zuidelijk deel van de Randweg (geraamde
kosten 240 miljoen gulden) bedraagt de bijdrage van:
gemeente 40 miljoen gulden risicodragend (op
voorwaarde dat de claim op ICES-gelden gehonoreerd
wordt
provincie 40 miljoen gulden risicodragend (op
voorwaarde dat de claim op ICES-gelden gehonoreerd
wordt)
Rijk 160 miljoen gulden a fonds perdu (claim op
ICES-gelden)
b) voor het noordelijk deel van de randweg (geraamde
kosten 150 miljoen gulden) geheel voor het Rijk
(opname in het MIT na 2010) met de mogelijkheid voor