Blad 12 Tot slot In voorgaande zijn een groot aantal voorstellen en argumenten beschreven die alle gericht zijn op het realiseren van een oplossing voor de Rijksweg 31 op een zo kort mogelijk termijn. Het moge duidelijk zijn dat de gemeente (en de provincie) veel verantwoordelijkheid, en werk, naar zich toe trekt waar de nodige risico's aan verbonden zijn. Vraag is dan: is al dit extra werk nodig of moeten we dar. toch maar wachten op het Normale' traject met RWSGevolg van het niet nu nemen van initiatief is dat het realiseren van een oplossing voor de problematiek van de Rijksweg 31 van de agenda zal verdwijnen en zeker de eerste 15 jaar niet weer ter discussie zal komen te staan. Het verkeersprobleem is voor het Rijk eenvoudigweg te klein in relatie tot de kosten die het met zich meebrengt. Het gevolg van het niet realiseren van een oplossing voor de verkeersproblematiek is dat de gemeente Leeuwarden-Zuid niet volledig kan ontwikkelen en dus haar woningbouwverplichting niet kan nakomen. De gevolgen daarvan zijn weer dat het inwoneraantal van Leeuwarden blijft steken, de verhouding tussen inwoners en arbeidsplaatsen onveranderd onevenwichtig blijft, de werkloosheid niet verder zal dalen en het draagvlak voor voorzieningen niet zal toenemen. Onder mededeling, dat de Commissie Bestuur en Middelen u in haar vergadering van 28 november 2001 heeft geadviseerd met het bovenstaande in te stemmen, stellen wij u voor te besluiten overeenkomstig bijgevoegd ontwerp-besluit Leeuwarden, 6 december 2001. Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, M. de Boer, waarnemend burgemeester, drA.J. Hofman, secretaris. Nummer 23683 YH/DW DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN; gelezen het voorstel van burgemeester er. werhouders van 6 december 2001 (bijlage r.r184); BESLUIT: 1. het rapport "Verdiepce Verkenningenstudie Rijksweg 31 Leeuwarden" d.d. februari 2001 dat in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en ce gemeente Leeuwarden is opgesteld voor kennisgeving aan te nemen (zie bijlage 1 2. de brief van de minister van Verkeer en Waterstaat en het bijbehorende verslag met betrekking tot de Randweg Leeuwarden ter kennisgeving aan te nemen (zie bijlage 2) 3. om de regierol over te nemen van Rijkswaterstaat waar het gaat om het uitvoeren van de planstudie (Tracé/mer-studiein het kader van de "Rijksweg 31 Leeuwarden" 4in principe akkoord te gaan met de volgende verdeling van de realiseringskosten die, uitgaande van de aanleg van een nieuwe 2x2 zuidelijke Randweg (de oplossing die in de verdiepte verkenningenstudie het meest oplossingsgericht bleek te zijn), in totaal geraamd zijn op 390 miljoen gulden (prijspeil 1999): a) voor het zuidelijk deel van de Randweg (geraamde kosten 240 miljoen gulden) bedraagt de bijdrage van: gemeente 40 miljoen gulden risicodragend (op voorwaarde dat de claim op ICES-gelden gehonoreerd wordt provincie 40 miljoen gulden risicodragend (op voorwaarde dat de claim op ICES-gelden gehonoreerd wordt) Rijk 160 miljoen gulden a fonds perdu (claim op ICES-gelden) b) voor het noordelijk deel van de randweg (geraamde kosten 150 miljoen gulden) geheel voor het Rijk (opname in het MIT na 2010) met de mogelijkheid voor

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 347