Blad 4
concurrerende data-infrastructuur. Op dit moment is die
data-infrastructuur in Leeuwarden niet concurrerend; er
zijn slechts 2 operators actief (KPN en UPC) met een
redelijk netwerk en 2 operators (BT Ignite, voorheen
Telfort, en Versatel) met enkele korte tracés, tegenover
meer dan 15 concurrerende aanbieders in het midden en
westen van het land. Dit leidt voor o.a. bedrijven in
Leeuwarden tot hoge prijzen en relatief ongunstige
contractvoorwaarden
Uit onderzoek is verder gebleken dat de ontsluiting van de
bedrijventerreinen in Leeuwarden niet goed is. In de nabije
toekomst kan dit problemen opleveren voor het data- en
telecom-gebruik van de bedrijven.
Leeuwarden kent kortom momenteel een sterk gefractioneerd
weinig samenhangend en weinig concurrerend netwerk als
basis infrastructuur voor de telecommunicatie.
Er zijn in samenwerking met het ICT Center Friesland sinds
voorjaar 2000 gesprekken gevoerd met verschillende
landelijke partijen en operators. Daaruit blijkt dat
Leeuwarden voor individuele partijen vooralsnog niet
interessant genoeg is om (individueel) één cityring aan te
leggen. Wel is men bereid investeringen te overwegen
wanneer dit in gezamenlijkheid is zodat de kosten kunnen
worden gedeeld.
Algemene uitgangspunten voor een goede cityring zijn, dat
deze:
vrij toegankelijk voor telecomoperators (concurrentie);
op strategische punten beschikbaar en
toekomstvast is en
er nog maar 1 keer per locatie wordt gegraven;
optimaal gebruik van e-netwerken =glasvezels
randapparatuur etc.) mogelijk wordt;
maximale inzet van marktpartijen wordt beoogd.
Dit voorstel beperkt zich tot de aanlegfase van de cityring.
Voor de beheer- en exploitatiefase zal een apart
businessplan worden uitgewerkt, zie ook blad 9.
4Beleidskaders
Landelijk.
De hoofdlijn van het rijksbeleid sinds het Nationale
Actieplan Elektronische Snelwegen (1998) is dat de markt
moet zorgen voor de aanleg van ICT-InfrastructuurDe
'markt'de telecomsectorbeperkt zich echter tot enkele
zeer kansrijke regio's en de verbindingen daartussen,
waardoor grote regionale verschillen in voorzieningen en
prijzen ontstaan. Ontwikkelingen en initiatieven op het
Blad 5
terrein van ICT/Nieuwe media zullen, zo wijzen voorbeelden
in binnen- en buitenland uit, daar plaatsvinden waar de
randvoorwaarden optimaal zijn.
Hoewel er sinds de 'dip' in de ICT-sector een voorzichtige
kentering waarneembaar is in het standpunt van de betrokken
ministeries, waarbij wordt erkend dat perifere, economisch
'dunne' gebieden aanmerkelijk minder aantrekkelijk zijn
voor de markt en dus achterop zouden kunnen gaan lopen,
komt er (vooralsnog) geen financiële ruimte beschikbaar
voor de betrokken regio's.
Regionaal
In 'Kompas voor het Noorden' is geen aandacht besteed aan
het belang van goede ICT-infrastructuurterwijl dit
kaderprogramma bij uitstek bedoeld is om impulsen te geven
voor het inlopen op en voorkomen van de achterstand die de
regio heeft t.o.v. de rest van het land. (Overigens heeft
Leeuwarden als woordvoerder van de Westergozone tijdens de
inspraakprocedure van Kompas expliciet op deze omissie
gewezen.) Na signalen van o.a. de gemeente Leeuwarden heeft
het Adviescollege voor de Markt een onderzoek laten
verrichten naar deze materie. Het resultaat daarvan is
neergelegd in het in september 2001 gepresenteerde rapport
'Noord-Nederland in de informatiemaatschappij -Een visie op
de behoefte aan en realisatie van een goede ICT-infra-
structuur'van de Digitale Denktank Noord-Nederland (3).
Hoofdconclusies zijn dat:
ICT-infrastructuur beschouwd moet worden als een
basisvoorziening als elektriciteit water en riolering en
er beleidswijzigingen nodig zijn om een adequaat netwerk
in het hele noorden te realiseren,
waarbij aangegeven wordt dat een puur op economie
gerichte stimulering van ICT niet de verwachte
economische groei brengt, omdat het
economisch/technologische en het sociaal/culturele in
dit verband communicerende vaten zijn geworden.
In dit rapport wordt er overigens van uitgegaan dat
Leeuwarden al over een cityring beschikt.
Lokaal
De aanleg van een cityring past binnen de gemeentelijke
ambities zoals vastgelegd in LEVI 2030 en het meerjaren
Ontwikkeling Programma (MOP)
In het in 1999 Vastgestelde 'Startprogramma ICT' is een
optimale ICT-infrastructuurd.w.z. een infrastructuur die
geschikt is voor breedbandgebruik, opgenomen als een van de
3 Een open advies van Digitale denktank Noord-Nederland in samenwerking
met Breedbandgroep Noordelijke kamers van Koophandel in opdracht van het
Adviescollege voor de Markt, augustus 2001