Blad 4 concurrerende data-infrastructuur. Op dit moment is die data-infrastructuur in Leeuwarden niet concurrerend; er zijn slechts 2 operators actief (KPN en UPC) met een redelijk netwerk en 2 operators (BT Ignite, voorheen Telfort, en Versatel) met enkele korte tracés, tegenover meer dan 15 concurrerende aanbieders in het midden en westen van het land. Dit leidt voor o.a. bedrijven in Leeuwarden tot hoge prijzen en relatief ongunstige contractvoorwaarden Uit onderzoek is verder gebleken dat de ontsluiting van de bedrijventerreinen in Leeuwarden niet goed is. In de nabije toekomst kan dit problemen opleveren voor het data- en telecom-gebruik van de bedrijven. Leeuwarden kent kortom momenteel een sterk gefractioneerd weinig samenhangend en weinig concurrerend netwerk als basis infrastructuur voor de telecommunicatie. Er zijn in samenwerking met het ICT Center Friesland sinds voorjaar 2000 gesprekken gevoerd met verschillende landelijke partijen en operators. Daaruit blijkt dat Leeuwarden voor individuele partijen vooralsnog niet interessant genoeg is om (individueel) één cityring aan te leggen. Wel is men bereid investeringen te overwegen wanneer dit in gezamenlijkheid is zodat de kosten kunnen worden gedeeld. Algemene uitgangspunten voor een goede cityring zijn, dat deze: vrij toegankelijk voor telecomoperators (concurrentie); op strategische punten beschikbaar en toekomstvast is en er nog maar 1 keer per locatie wordt gegraven; optimaal gebruik van e-netwerken =glasvezels randapparatuur etc.) mogelijk wordt; maximale inzet van marktpartijen wordt beoogd. Dit voorstel beperkt zich tot de aanlegfase van de cityring. Voor de beheer- en exploitatiefase zal een apart businessplan worden uitgewerkt, zie ook blad 9. 4Beleidskaders Landelijk. De hoofdlijn van het rijksbeleid sinds het Nationale Actieplan Elektronische Snelwegen (1998) is dat de markt moet zorgen voor de aanleg van ICT-InfrastructuurDe 'markt'de telecomsectorbeperkt zich echter tot enkele zeer kansrijke regio's en de verbindingen daartussen, waardoor grote regionale verschillen in voorzieningen en prijzen ontstaan. Ontwikkelingen en initiatieven op het Blad 5 terrein van ICT/Nieuwe media zullen, zo wijzen voorbeelden in binnen- en buitenland uit, daar plaatsvinden waar de randvoorwaarden optimaal zijn. Hoewel er sinds de 'dip' in de ICT-sector een voorzichtige kentering waarneembaar is in het standpunt van de betrokken ministeries, waarbij wordt erkend dat perifere, economisch 'dunne' gebieden aanmerkelijk minder aantrekkelijk zijn voor de markt en dus achterop zouden kunnen gaan lopen, komt er (vooralsnog) geen financiële ruimte beschikbaar voor de betrokken regio's. Regionaal In 'Kompas voor het Noorden' is geen aandacht besteed aan het belang van goede ICT-infrastructuurterwijl dit kaderprogramma bij uitstek bedoeld is om impulsen te geven voor het inlopen op en voorkomen van de achterstand die de regio heeft t.o.v. de rest van het land. (Overigens heeft Leeuwarden als woordvoerder van de Westergozone tijdens de inspraakprocedure van Kompas expliciet op deze omissie gewezen.) Na signalen van o.a. de gemeente Leeuwarden heeft het Adviescollege voor de Markt een onderzoek laten verrichten naar deze materie. Het resultaat daarvan is neergelegd in het in september 2001 gepresenteerde rapport 'Noord-Nederland in de informatiemaatschappij -Een visie op de behoefte aan en realisatie van een goede ICT-infra- structuur'van de Digitale Denktank Noord-Nederland (3). Hoofdconclusies zijn dat: ICT-infrastructuur beschouwd moet worden als een basisvoorziening als elektriciteit water en riolering en er beleidswijzigingen nodig zijn om een adequaat netwerk in het hele noorden te realiseren, waarbij aangegeven wordt dat een puur op economie gerichte stimulering van ICT niet de verwachte economische groei brengt, omdat het economisch/technologische en het sociaal/culturele in dit verband communicerende vaten zijn geworden. In dit rapport wordt er overigens van uitgegaan dat Leeuwarden al over een cityring beschikt. Lokaal De aanleg van een cityring past binnen de gemeentelijke ambities zoals vastgelegd in LEVI 2030 en het meerjaren Ontwikkeling Programma (MOP) In het in 1999 Vastgestelde 'Startprogramma ICT' is een optimale ICT-infrastructuurd.w.z. een infrastructuur die geschikt is voor breedbandgebruik, opgenomen als een van de 3 Een open advies van Digitale denktank Noord-Nederland in samenwerking met Breedbandgroep Noordelijke kamers van Koophandel in opdracht van het Adviescollege voor de Markt, augustus 2001

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 371