Blad 4
3.2 Begraafrechten
Buiten de incidentele lasten ten behoeve van de uitbreiding
van de capaciteit Noorderbegraafplaats en de uitbreiding
voorzieningen urnenhof op dezelfde begraafplaats voor een
totaalbedrag van 304.000, stijgen de exploitatielasten in
2002 met 47.200 ten opzichte van de raming bij de
tarievenberekening 2001. Om het begrote exploitatieresultaat
op basis van de conceptbegroting 2002 te kunnen realiseren,
dient deze lastenstijging 41.800 door verhoging van baten
gedekt te worden. Ir. de genoemde begroting is reeds rekening
gehouden met een toename van het aantal begravingen voor een
oedrag van 13.000. Op grond van de resultaten over 2000 en
die over het eerste halfjaar 2001 is deze bijstelling
gerechtvaardigd. De rest van de lastenstijging 41.800 -/-
13.000 28.900 kan gedekt worden door de tarieven
gemiddeld te verhogen met het percentage var, de gestegen
loon- en prijsstijgingspercentage.
3.3 Bruggelden
Sinds 1998 is het tarief voor de passage van 5 bruggen in
de doorgaande route via Leeuwarden niet meer verhoogd. Dit
tarief bedraagt 5,67. Na verhoging van dit tarief met de
loon- en prijsstijgingspercentage van 5,85% resulteert dit
voor 2002 in een tarief van 6,00.
3.4 Havengelden
3.4.1. Beroepsvaart
Met uitzondering van de tarieven voor 'minimumrecht' en
'minimaal 3 dagen'worden alle overige tarieven aangepast
met het loon- en prijsstijgingspercentage van 5,85%. Door de
noodzakelijke afronding op hele centen bedraagt de stijging
voor de tarieven '7 dagen' en '14 dagen' gemiddeld 9%. Bij
de tariefsvoorstellen 2003 moet hiermee rekening worden
gehouden evenals met het niet verhogen van de tarieven
'minimum recht' en 'minimaal 3 dagen'Minimale verhoging in
verband met afronding van de laatstgenoemde 2 tarieven zou
een stijging met 12,5% hebben betekend.
3.4.2 Pleziervaart
De tarieven zijn over de gehele linie verhoogd met het loon-
en prijsstijgingspercentage van 5,85%. Bij alle klassen is
de heffingsmaatstaf '25 meter' toegevoegd. Dit vanwege het
feit dat steeds grotere schepen (bruine vaart) in Leeuwarden
aanmeren. Hiervoor zijn overeenkomstig de gebruikelijke
systematiek nieuwe tarieven berekend. Verder zijn de
abonnementstarieven voor zomer- en winterseizoen een maand
langer en is het winterseizoen een maand korter geworden.
Aangezien de abonnementstarieven voor het zomerseizoen twee
keer zo hoog zijn als die voor het winterseizoen, betekent
Blad 5
dit voor de abonnementhouders zomerseizoen een extra
tariefsverhoging. Ditzelfde geldt ook voor de
abonnementhouders die een vol jaar een ligplaats innemen,
aangezien dit tarief het product is van de som van de
tarieven voor zomer- en winterseizoen. Hoewel in de
Prinsentuin maar een beperkt aantal stroompalen aanwezig is,
is bij klasse 1 een tarief voor het gebruik van de
stroompaal ingevoerd 1,00 per dag)
3.4.3 Woonschepen
De tarieven zijn over de gehele linie verhoogd met het loon-
en prijsstijgingspercentage van 5,85%. Dit met uitzondering
van de tarieven van de door de gemeente beschikbaar gestelde
aansluitingspunten voor de levering van water en
elektriciteit. Deze tarieven zijn gebaseerd op de
oorspronkelijke investeringen c.q. kapitaaisiasten
3.5 Hondenbelasting
Ha
In verband met het gewijzigde hondenbeleid is er een
structureel tekort van ca. 85.310.
Het streven is een relatie te leggen tussen de opbrengst en
de kosten en dus de hondenbelasting meer als
bestemmingsbelasting te beschouwen.
De kosten door gewijzigd beleid en het streven deze kosten
zo veel mogelijk te dekken door de opbrengst van de
hondenbelasting resulteert in een stijging van 16,79 op de
eerste hond.
eerste hond
tweede hond
iedere volgende hond
kennel
3.6 Leges
2001
52,82
76,50
105,64
126,60
2002
72,95
80,15
110,70
132,65
Nagenoeg alle tarieven zijn gestegen met het loon- en
prijsstijgingspercentage van 5,85% en zijn naar beneden
afgrond.
Hieronder worden onderdelen uit de tarieventabel genoemd
die meer wijzigen dan alleen het tarief met het genoemde
percentage
2.8.1 Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en
koninkrijksrelaties heeft een brief met de dagtekening 1
augustus 2001 gestuurd naar de gemeenten. In verband met de
implementatie van de Europese privacyrichtlijn zijn enkele
wijzigingen doorgevoerd in de Nederlandse wetgeving
ondermeer de wijzigingen in de Wet gemeentelijke
basisadministratie en de Wet bescherming persoonsgegevens.