Blad 4 In het kader van het Lokaal Sociaal Beleid worden plannen ontwikkeld gericht op het voorkomen en bestrijden van achterstanden bij kinderen. Hierbij wordt gekozen voor de ketenbenadering, waarbij een individueel pakket van maatregelen garant staat voor het wegnemen van achter standen. In de keten Jeugd en Onderwijs zal de zogenaamde sluitende aanpak moeten worden gerealiseerd voor kinderen en jongeren van 0-23 jaar. In dat kader zal ook kinder opvang worden ingezet als een voorziening die kan bijdragen aan de doelstelling van deze keten. Wij verwachten dat de planontwikkeling in het kader van de sluitende aanpak de noodzaak met zich meebrengt om extra kinderopvang te realiseren voor de bedoelde kinderen. Hierbij wordt aangetekend, dat het dan in het bijzonder gaat om kinderen, die op sociaal-medische indicatie kinderopvang nodig hebben. Waarschijnlijk zal daarbij voor een deel overlap zijn met de doelgroep "ouders met jonge kinderen die een reintegratietrajeet volgen", maar ten dele zal het kinderen betreffen waarvan de ouder(s) niet op een traject gaan. Voor deze laatste categorie zal het boven genoemde budget worden ingezet. Wij stellen u derhalve voor ons college te mandateren om bedoeld budget ad f 190.528,- 86.457,84) in te zetten ten behoeve van de in ontwikkeling zijnde plannen voor de sluitende aanpak. Toezicht kwaliteit Voor extra toezicht op de kwaliteit van de kinderopvang is zoals vermeld in totaal een budget beschikbaar van f43.098,- 19.557,02) (f 104,-/€ 47,19 per nieuwe opvangplaats) De GGD houdt zich in opdracht van de gemeente bezig met het toezicht op de kwaliteit. Zij voert inspecties uit en rapporteert hierover naar de gemeente en het betreffende kinderdagverblijf, waarna zonodig in overleg verbeteringen worden doorgevoerd. De toekomstige situatie m.b.t. de kwaliteit en het toezicht hierop zal er in hoofdlijnen als volgt uit zien (uit: Hoofdlijnen Wet Basisvoorziening Kinderopvang)Met de WBK legt het Rijk een wettelijke basis in de kwaliteit die voor alle instellingen voor kinderopvang geldt. De mogelijkheid die gemeenten nu nog hebben om daarboven nadere eisen te stellen wordt beëindigd. De huidige eisen, zoals vastgelegd in het Tijdelijk besluit kwaliteitsregels kinderopvang (ook de basis van onze gemeentelijke verordening), zijn het uitgangspunt voor de nieuwe wet en worden waar nodig verbeterd of aangevuld. De uitvoering van het toezicht inclusief de handhaving (ook het zonodig opleggen van sancties) wordt in handen gelegd van de GGD'enDaarbij blijft de gemeente eindverantwoordelijk voor het toezicht en kan de gemeente de vergunningen verlenen. Blad 5 De kwaliteit van de inspectie wordt verbeterd en de inspectie wordt geüniformeerd en transparant gemaakt door met protocollen te werken. Daarbij dient de financiering van de inspectie in overeenstemming te zijn met het (toegenomen) aantal voorzieningen waarop de gemeente(n) toezicht uitoefenen. Tenslotte wordt opgemerkt, dat er een vorm van landelijk "toezicht op het toezicht" komt. In de periode tot 2003 zullen ook in onze gemeente alvast de nodige stappen moeten worden gezet om klaar te zijn voor de toekomstige situatie. Het in 'het kader van de stimule ringsregeling beschikbare budget ad f 43.098,- 19.557,02) zal hiervoor ingezet kunnen worden. Onlangs is, met het oog op de toekomstige ontwikkelingen, van de kant van de GGD een concept-voorstel toezicht kindercentra opgesteld ten behoeve van alle Friese gemeenten. Over dit voorstel zal nader overleg worden gevoerd met de GGD om te komen tot een adequate besteding van de beschikbare stimuleringsgelden én om, zoals gezegd, te anticiperen op de toekomstige situatie. Op grond van de uitkomsten van dit overleg kunnen beslis singen worden genomen ten aanzien van de besteding van het budget van f 43.098,- 19.557,02). Wij stellen u voor ons College hiervoor te mandateren. Resumé Resumerend stellen wij u voor de extra middelen in het kader van de Regeling uitbreiding kinderopvang en buitenschoolse opvang ad f 570.711,- 258.977,36) als volgt te besteden: 1. extra uitkering bso-plaatsen 1997 en 1998 ad f 168.025,- 76.246,42) toekennen aan de SKL; 2. bonus voor versnelde uitbreiding opvangcapaciteit ad f 169.060,- 76.716,08) toekennen aan de SKL; 3. toekenning f 190.528,- 86.457,84) ten behoeve van 15,4 extra opvangplaatsen inzetten in het kader van het LSB ten behoeve van het realiseren van de sluitende aanpak 0-23 jarigen; 4. budget ad f 43.098,- 19.557,02) ten behoeve van toezicht op de kwaliteit te besteden op basis van de uitkomsten van onderhandelingen met de GGD en ons college hiervoor te mandateren.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 45