Blad 4
-
In het kader van het Lokaal Sociaal Beleid worden plannen
ontwikkeld gericht op het voorkomen en bestrijden van
achterstanden bij kinderen. Hierbij wordt gekozen voor de
ketenbenadering, waarbij een individueel pakket van
maatregelen garant staat voor het wegnemen van achter
standen. In de keten Jeugd en Onderwijs zal de zogenaamde
sluitende aanpak moeten worden gerealiseerd voor kinderen
en jongeren van 0-23 jaar. In dat kader zal ook kinder
opvang worden ingezet als een voorziening die kan bijdragen
aan de doelstelling van deze keten. Wij verwachten dat de
planontwikkeling in het kader van de sluitende aanpak de
noodzaak met zich meebrengt om extra kinderopvang te
realiseren voor de bedoelde kinderen.
Hierbij wordt aangetekend, dat het dan in het bijzonder
gaat om kinderen, die op sociaal-medische indicatie
kinderopvang nodig hebben. Waarschijnlijk zal daarbij voor
een deel overlap zijn met de doelgroep "ouders met jonge
kinderen die een rexntegratietraject volgen", maar ten dele
zal het kinderen betreffen waarvan de ouder(s) niet op een
traject gaan. Voor deze laatste categorie zal het boven
genoemde budget worden ingezet.
Wij stellen u derhalve voor ons college te mandateren om
bedoeld budget ad f 190.528,- 86.457,84) in te zetten
ten behoeve van de in ontwikkeling zijnde plannen voor de
sluitende aanpak.
Toezicht kwaliteit
Voor extra toezicht op de kwaliteit van de kinderopvang is
zoals vermeld in totaal een budget beschikbaar van
f43.098,- 19.557,02) (f 104,-/€ 47,19 per nieuwe
opvangplaats
De GGD houdt zich in opdracht van de gemeente bezig met het
toezicht op de kwaliteit. Zij voert inspecties uit en
rapporteert hierover naar de gemeente en het betreffende
kinderdagverblijf, waarna zonodig in overleg verbeteringen
worden doorgevoerd.
De toekomstige situatie m.b.t. de kwaliteit en het toezicht
hierop zal er in hoofdlijnen als volgt uit zien (uit:
Hoofdlijnen Wet Basisvoorziening Kinderopvang)Met de WBK
legt het Rijk een wettelijke basis in de kwaliteit die voor
alle instellingen voor kinderopvang geldt. De mogelijkheid
die gemeenten nu nog hebben om daarboven nadere eisen te
stellen wordt beëindigd. De huidige eisen, zoals vastgelegd
in het Tijdelijk besluit kwaliteitsregels kinderopvang (ook
de basis van onze gemeentelijke verordening), zijn het
uitgangspunt voor de nieuwe wet en worden waar nodig
verbeterd of aangevuld. De uitvoering van het toezicht
inclusief de handhaving (ook het zonodig opleggen van
sancties) wordt in handen gelegd van de GGD'en. Daarbij
blijft de gemeente eindverantwoordelijk voor het toezicht
en kan de gemeente de vergunningen verlenen.
Blad 5
De kwaliteit van de inspectie wordt verbeterd en de
inspectie wordt geüniformeerd en transparant gemaakt door
met protocollen te werken. Daarbij dient de financiering
van de inspectie in overeenstemming te zijn met het
(toegenomen) aantal voorzieningen waarop de gemeente(n)
toezicht uitoefenen. Tenslotte wordt opgemerkt, dat er een
vorm van landelijk "toezicht op het toezicht" komt.
In de periode tot 2003 zullen ook in onze gemeente alvast
de nodige stappen moeten worden gezet om klaar te zijn voor
de toekomstige situatie. Het in het kader van de stimule
ringsregeling beschikbare budget ad f 43.098,-
19.557,02) zal hiervoor ingezet kunnen worden.
Onlangs is, met het oog op de toekomstige ontwikkelingen,
van de kant van de GGD een concept-voorstel toezicht
kindercentra opgesteld ten behoeve van alle Friese
gemeenten. Over dit voorstel zal nader overleg worden
gevoerd met de GGD om te komen tot een adequate besteding
van de beschikbare stimuleringsgelden én om, zoals gezegd,
te anticiperen op de toekomstige situatie.
Op grond van de uitkomsten van dit overleg kunnen beslis
singen worden genomen ten aanzien van de besteding van het
budget van f 43.098,- 19.557,02). Wij stellen u voor ons
College hiervoor te mandateren.
Resumé
Resumerend stellen wij u voor de extra middelen in het
kader van de Regeling uitbreiding kinderopvang en
buitenschoolse opvang ad f 570.711,- 258.977,36) als
volgt te besteden:
1. extra uitkering bso-plaatsen 1997 en 1998 ad f 168.025,-
76.246,42) toekennen aan de SKL;
2. bonus voor versnelde uitbreiding opvangcapaciteit ad
f 169.060,- 76.716,08) toekennen aan de SKL;
3. toekenning f 190.528,- 86.457,84) ten behoeve van
15,4 extra opvangplaatsen inzetten in het kader van het
LSB ten behoeve van het realiseren van de sluitende
aanpak 0-23 jarigen;
4. budget ad f 43.098,- 19.557,02) ten behoeve van
toezicht op de kwaliteit te besteden op basis van de
uitkomsten van onderhandelingen met de GGD en ons
college hiervoor te mandateren.