Blad 2 de directeur van de DSW opdracht te geven een verbeteringsplan, met bijbehorende verbeteringsacties op te stellen en uit te voeren, teneinde een eventueel fusieproces sterk en gelijkwaardig te kunnen ingaan. Wij hebben vervolgens in juli 1999 de besturen van de alle vijf Friese SW-bedrijven afzonderlijk uitgenodigd om met ons vrijblijvend van gedachten te wisselen over de mogelijkheden tot samenwerking en wellicht fusie. In het najaar van 1999 hebben hierover met de vijf besturen gesprekken plaatsgevonden. Op basis van die gesprekken hebben wij de conclusie getrokken dat alleen het bestuur van Woudengroep bereid en in de positie was om de meerwaarde van een eventuele fusie met de DSW te onderzoeken. In overleg met de commissie Welzijn is in november 1999 besloten om exclusief met SW Regio "De Friese Wouden"(woudengroep) de vervolgstappen richting fusie te zetten. Ter zake is met het bestuur van de SW Regio De Friese Wouden een overeenkomst gesloten voor het uitvoeren van een zgn. Quick Scan, waarin de voor- en nadelen van een eventuele fusie Woudengroep/DSW in kaart moeten worden gebracht. In de zomer van 2000 was dit onderzoek afgerond. Uit het onderzoek bleek dat een eventuele fusie aanzienlijke voordelen voor beide organisaties zou kunnen betekenen. De uitkomsten van dit onderzoek waren voor ons .college aanleiding om voor te stellen om de fusiebesprekingen met De Fries Wouden te continueren middels een vervolgonderzoek dat moet resulteren in een concreet en definitief fusievoorstel dat aan de diverse betrokken gemeenteraden zal worden voorgelegd. De Commissie Welzijn heeft ons in haar vergadering van 23 november overeenkomstig geadviseerd. Op de inhoud en uitkomsten van de diverse onderzoeken komen wij in het hierna volgende nog nader terug. Het resultaat van het onderzoek en de naar aanleiding daarvan gevoerde onderhandelingen komen tot uiting in de u voorgelegde besluiten. In het vervolg van deze toelichting willen we ingaan op de uitgangssituatie van Woudengroep en die van DSW Leeuwarden. Vervolgens wordt de fasering van het fusieonderzoek besproken en wordt ingegaan op het resultaat van dit onderzoek. Zowel het juridische model als de financiële consequenties en het algemeen onderhande lingsresultaat komen hierbij aan de orde. Tenslotte zal worden ingegaan op de gevolgen voor de gemeenten. 1. Uitgangssituatie 11 Woudengroep De nieuwe wet Sociale werkvoorziening heeft nogal wat consequenties voor SW—bedrijvenMet name de instroom van SW werknemers zal in verhouding verminderen. Daarnaast Blad 3 wordt door de strengere toelatingseisen ook de arbeidsprestatie van de doelgroep door de zwaardere handicap minder. Bedrijfseconomisch heeft dit tot gevolg dat de toegevoegde waarde onder druk komt te staan, terwijl sociaal gesproken er meer begeleiding nodig zal zijn. Dit betekent dat wanneer geen maatregelen genomen worden de kosten voor de gemeenten voor de SW zullen toenemen. Het bestuur van de Woudengroep heeft zich over deze ontwikkeling beraden en heeft daarbij de volgende conclusies getrokken: in de toekomst moet zowel voor de sociale kant als aan de bedrijfseconomische kant voldoende aandacht zijn. Om dat evenwichtig te kunnen garanderen, wordt een onderscheid gemaakt tussen het "Mensbedrijf"en het Werkbedrijf" Tussen de bedrijven is een goede afstemming waardoor beide sterker staan in hun 'markten' kern van Woudengroep is de uitvoering voor de deelnemende gemeenten van de nWsw; ook andere doelgroepen met (grote) afstand tot de arbeidsmarkt zouden van de kwaliteiten van Woudengroep moeten kunnen profiteren. Immers we kunnen mensen goed begeleiden naar reïntegratie (mensbedrijf) en we kunnen (tijdelijk en op de specifieke ontwikkelbehoefte van de persoon aangepast) werk aanbieden werkbedrijf) het profiel van Woudengroep moet dat van een maatschappelijke onderneming zijn. Er moet afscheid genomen worden van het imago van de SW in het algemeen; de structuur van de gemeenschappelijke regeling dient zodanig te zijn dat er sprake is van een vergaande mandatering. Overwogen moet worden of een verdere juridische verzelfstandiging gewenst is. 1.2 Dienst Stedelijke Werkvoorziening Zoals in de inleiding is aangegeven heeft ook Leeuwarden zich beraden over de taak, missie en doelstelling van de DSW. Naast de ontwikkelingen met betrekking tot de nWSW, zijn vooral gewijzigde inzichten met betrekking tot de organisatorische inrichting van het werkveld gesubsidieerde arbeid richtinggevend voor de uitgangspositie van de DSW: de DSW streeft schaalvergroting na middels samenwerking en/of fusie met een ander Fries SW-bedrijf; ook de DSW heeft een visie waarin de dubbele doelstelling van de nWSW is vertaald in te onder scheiden "mensbedrijf"- en "werkbedrijf"-activiteiten; de missie van de DSW kent eveneens, naast de uitvoering van de nWSW, dienstverlening voor andere doelgroepen; de gemeente Leeuwarden heeft als visie dat regie en uitvoering gescheiden dienen te worden. De regie blijft daarbij in handen van de gemeente en de uitvoering dient op afstand te worden gezet (verzelfstandigd/ geprivatiseerd)

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 52