Blad 6
Gemeenschappelijke Regeling SW Regio De Friese Wouden
statutair worden aangepast en omgezet. Het is de
bedoeling dat de gemeente Leeuwarden toetreedt tot deze
nieuwe Gemeenschappelijke Regeling, die de naam
Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening
Fryslan zal dragen. De concept-statuten van de nieuwe
GR SW Fryslan zijn in de ter inzage gelegde fusiemap
opgenomen achter tab 11;
er komt een uitvoeringsorganisatie in de vorm van een
NV, waarvan de 8 afzonderlijke gemeenten aandeelhouder
zijn. Voor deze NV moet nog een (nieuwe) naam worden
vastgesteld. De statuten en de oprichtingsakte van deze
NV treft in u in de fusiemap aan achter tab. 12;
de NV kent, naast een Raad van Commissarissen, een
statutair directeur/bestuurder en een tweetal centrale
stafdiensten, ook een tweetal BV's ten behoeve van het
ondernemen op de markt van arbeidsreintegratie, resp.
de markt van goederen en diensten. Het bedrijfsplan van
de fusie-organisatie, alsmede de statuten en
oprichtingsaktes van deze BV's, zijn opgenomen onder
tab 9, resp. 13 in de fusiemap. In de NV gaan de
huidige twee uitvoeringsorganisaties van DSW en
Woudengroep met lusten en lasten in op.
de GR zal middels een aanwijzingsbesluit de NV
aanwijzen als uitvoeringsorganisatie in het kader van
de nWSW (zie fusiemap tab 14). Dit betekent dat tussen
de twee hoofdonderdelen van de nieuwe fusieorganisatie
(GR en NV) een contractuele klant-leverancier bestaat,
waarin is opgenomen dat de NV de WSW uitvoert volgens
de overeengekomen eisen die de GR daaraan stelt. Deze
contractuele relatie wordt vastgelegd in een meerjarige
samenwerkingsovereenkomst en een jaarovereenkomst WSW,
waarin de jaarlijkse invulling van afspraken over de
uitvoering en uitvoeringscondities worden gemaakt, (zie
fusiemap tab 15)
In het hierna volgende zullen de bovenstaande hoofdlijnen
nog verder worden toegelicht.
3.1 Organisatorische uitwerking
De uitvoeringsorganisatie, in de vorm van een NV waarvan de
naam nog bepaald moet worden, opereert op twee totaal
verschillende markten, namelijk enerzijds de arbeidsmarkt
(of liever gezegd de 'markt' van degenen die géén werk
hebben) en anderzijds de afzetmarkt van de goederen en
diensten die door de personen die binnen de NV te werk
worden gesteld worden voortgebracht.
Gezien de positionering op deze markten en de dynamiek en
risico's die daarmee samenhangen zullen deze vanuit twee
afzonderlijke BV's worden bediend: een BV voor
reintegratledrensten en een BV voor het werk (productie).
Blad 7
Beide hebben door het verband met de ander concurrentie
voordeel: reintegratiediensten kunnen mede met behulp van
de op de specifieke behoeften van personen aangepaste
'echte' werkplekken worden georganiseerd en voor het
uitvoeren van werk (productie) staan een paar duizend
mensen klaar om te laten zien dat ze wel degelijk een zeer
goed product kunnen voortbrengen.
Kern (minimaal 80%) van de eigen productie heeft betrekking
op SW. Daarmee wordt een voldoende stabiele basis voor
continuïteit gewaarborgd, zowel naar mensen als naar
opdrachtgevers
De huidige productieactiviteiten alsmede de productie
vestigingen blijven gehandhaafd. Wel worden daarbinnen de
typische 'vakafdelingen' samengevoegd, wat voor een beperkt
aantal mensen (1 a 2%) een verandering van standplaats zal
betekenen. In het Sociaal Plan is met de vakbonden
overeengekomen dat dit in het geval van de SW'ers altijd op
vrijwillige basis zal geschieden. In voorkomend geval
zullen betrokkenen ruimschoots voor extra kosten worden
gecompenseerd
Belangrijk uitgangspunt is dat er geen werk vervalt en er
daardoor voor iedereen passend werk blijft. Dit vereen
voudigt het gehele (herplaatsingsproces
SW'ers moeten wettelijk in dienst van de gemeenten blijven.
Aangezien in dit geval de gemeenten die verantwoordelijk
heid hebben georganiseerd in de, voor dit doel, gewijzigde
GR, zullen SW'ers in dienst van de gewijzigde GR blijven
(Woudengroep) of komen (DSW) en van daaruit gedetacheerd
naar de NV.
Wat betreft de huidige ambtenaren is er voor gekozen niet
te tornen aan hun huidige rechtspositie en ze daarom
eveneens in dienst van de gewijzigde GR te laten blijven
(Woudengroep) of komen (DSW)Nieuw personeel zal echter in
dienst van de NV komen, in een rechtspositie die
vergelijkbaar is met die van de SW (moet nog verder
uitgewerkt worden, mede vanuit soortgelijke behoeften bij
andere SW-bedrijven en een landelijk waar te nemen
ontwikkeling)
Ondanks de afspraak dat het hoofdkantoor in Drachten komt,
zullen er slechts weinig mensen van Leeuwarden naar
Drachten verplaatst worden. Dit heeft te maken met het
vacaturebeleid dat de afgelopen jaren door DSW is gevoerd.
Omdat men al enige jaren wist dat men wil gaan fuseren
heeft men vacatures in de centrale staf en leiding niet
meer (vast) opgevuld. Ook voor ambtenaren geldt echter in
geval van een eventuele verplaatsing dezelfde goede
vergoedingsregeling, terzake is met de bonden een sociaal
plan overeengekomen.