Blad 6 Gemeenschappelijke Regeling SW Regio De Friese Wouden statutair worden aangepast en omgezet. Het is de bedoeling dat de gemeente Leeuwarden toetreedt tot deze nieuwe Gemeenschappelijke Regeling, die de naam Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening Fryslan zal dragen. De concept-statuten van de nieuwe GR SW Fryslan zijn in de ter inzage gelegde fusiemap opgenomen achter tab 11; er komt een uitvoeringsorganisatie in de vorm van een NV, waarvan de 8 afzonderlijke gemeenten aandeelhouder zijn. Voor deze NV moet nog een (nieuwe) naam worden vastgesteld. De statuten en de oprichtingsakte van deze NV treft in u in de fusiemap aan achter tab. 12; de NV kent, naast een Raad van Commissarissen, een statutair directeur/bestuurder en een tweetal centrale stafdiensten, ook een tweetal BV's ten behoeve van het ondernemen op de markt van arbeidsreintegratie, resp. de markt van goederen en diensten. Het bedrijfsplan van de fusie-organisatie, alsmede de statuten en oprichtingsaktes van deze BV's, zijn opgenomen onder tab 9, resp. 13 in de fusiemap. In de NV gaan de huidige twee uitvoeringsorganisaties van DSW en Woudengroep met lusten en lasten in op. de GR zal middels een aanwijzingsbesluit de NV aanwijzen als uitvoeringsorganisatie in het kader van de nWSW (zie fusiemap tab 14). Dit betekent dat tussen de twee hoofdonderdelen van de nieuwe fusieorganisatie (GR en NV) een contractuele klant-leverancier bestaat, waarin is opgenomen dat de NV de WSW uitvoert volgens de overeengekomen eisen die de GR daaraan stelt. Deze contractuele relatie wordt vastgelegd in een meerjarige samenwerkingsovereenkomst en een jaarovereenkomst WSW, waarin de jaarlijkse invulling van afspraken over de uitvoering en uitvoeringscondities worden gemaakt, (zie fusiemap tab 15) In het hierna volgende zullen de bovenstaande hoofdlijnen nog verder worden toegelicht. 3.1 Organisatorische uitwerking De uitvoeringsorganisatie, in de vorm van een NV waarvan de naam nog bepaald moet worden, opereert op twee totaal verschillende markten, namelijk enerzijds de arbeidsmarkt (of liever gezegd de 'markt' van degenen die géén werk hebben) en anderzijds de afzetmarkt van de goederen en diensten die door de personen die binnen de NV te werk worden gesteld worden voortgebracht. Gezien de positionering op deze markten en de dynamiek en risico's die daarmee samenhangen zullen deze vanuit twee afzonderlijke BV's worden bediend: een BV voor reintegratledrensten en een BV voor het werk (productie). Blad 7 Beide hebben door het verband met de ander concurrentie voordeel: reintegratiediensten kunnen mede met behulp van de op de specifieke behoeften van personen aangepaste 'echte' werkplekken worden georganiseerd en voor het uitvoeren van werk (productie) staan een paar duizend mensen klaar om te laten zien dat ze wel degelijk een zeer goed product kunnen voortbrengen. Kern (minimaal 80%) van de eigen productie heeft betrekking op SW. Daarmee wordt een voldoende stabiele basis voor continuïteit gewaarborgd, zowel naar mensen als naar opdrachtgevers De huidige productieactiviteiten alsmede de productie vestigingen blijven gehandhaafd. Wel worden daarbinnen de typische 'vakafdelingen' samengevoegd, wat voor een beperkt aantal mensen (1 a 2%) een verandering van standplaats zal betekenen. In het Sociaal Plan is met de vakbonden overeengekomen dat dit in het geval van de SW'ers altijd op vrijwillige basis zal geschieden. In voorkomend geval zullen betrokkenen ruimschoots voor extra kosten worden gecompenseerd Belangrijk uitgangspunt is dat er geen werk vervalt en er daardoor voor iedereen passend werk blijft. Dit vereen voudigt het gehele (herplaatsingsproces SW'ers moeten wettelijk in dienst van de gemeenten blijven. Aangezien in dit geval de gemeenten die verantwoordelijk heid hebben georganiseerd in de, voor dit doel, gewijzigde GR, zullen SW'ers in dienst van de gewijzigde GR blijven (Woudengroep) of komen (DSW) en van daaruit gedetacheerd naar de NV. Wat betreft de huidige ambtenaren is er voor gekozen niet te tornen aan hun huidige rechtspositie en ze daarom eveneens in dienst van de gewijzigde GR te laten blijven (Woudengroep) of komen (DSW)Nieuw personeel zal echter in dienst van de NV komen, in een rechtspositie die vergelijkbaar is met die van de SW (moet nog verder uitgewerkt worden, mede vanuit soortgelijke behoeften bij andere SW-bedrijven en een landelijk waar te nemen ontwikkeling) Ondanks de afspraak dat het hoofdkantoor in Drachten komt, zullen er slechts weinig mensen van Leeuwarden naar Drachten verplaatst worden. Dit heeft te maken met het vacaturebeleid dat de afgelopen jaren door DSW is gevoerd. Omdat men al enige jaren wist dat men wil gaan fuseren heeft men vacatures in de centrale staf en leiding niet meer (vast) opgevuld. Ook voor ambtenaren geldt echter in geval van een eventuele verplaatsing dezelfde goede vergoedingsregeling, terzake is met de bonden een sociaal plan overeengekomen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 54