1
Blad 10
Acht karspelen
10,04%
Opsterland
7, 70%
Heerenveen
16,62%
Smallingerland
6, 31%
Leeuwarden
22,12%
Tytsjerksteradie
17,08%
Ooststellingwerf
7, 34%
Weststellingwerf
12,79%
Tabel 1. Indicatieve aandelenverhouding (op basis van SW
gegevens per 31 december 2000)
si
3.3 Financiële uitwerking
Met behulp van Deloitte Touche is nauwgezet nagegaan wat
hetfinancieelperspectief van de beide fusiepartners
afzonderlijk voor de komende vier jaren is. Daarin is apart
stilgestaan bij de balansontwikkeling, de ontwikkeling van
het exploitatieresultaat en de gemeentelijke bijdrage.
Hieronder wordt op deze drie aspecten apart ingegaan.
Balans
Geconcludeerd is dat op de fusiedatum de balansposten op
dezelfde manier bij beide fusiepartners gewaardeerd zullen
zijn. Hierdoor kan de nieuwe fusieorganisatie de zaken
'gewoon optellen' en hoeft er geen verrekening plaats te
vinden. Wel is het zo dat op dit moment DSW als
gemeentelijke dienst nog geen eigen vermogen kent.
Afgesproken is dat de gemeente Leeuwarden DSW een eigen
vermogen meegeeft dat naar rato van de toekomstige
aandelenverhouding op hetzelfde niveau zal liggen als bij
Woudengroep op 31 december 2001. Naar verwachting zal het
eigen vermogen van DSW ca. f 0,8 miljoen moeten bedragen.
Exploitatieresultaat
De verwachte ontwikkeling van het exploitatieresultaat laat
zich als volgt weergeven:
2002
2003
2004
2005
gecombineerd bedrijfs
resultaat (afzonderlijk
zonder fusie)
819
675
1.077
278
structurele fusie-effecten
830
1.714
2.197
2. 530
eenmalige fusie-effecten
(met name nieuwe naam)
-1.000
resultaat na fusie bij
ongewijzigd beleid
649
2.389
3.274
2. 808
kosten nieuw beleid (aan
passing sociaal beleid op
ontwikkeling doelgroep SW)
-784
-808
-832
-857
bedrijfsresultaat nieuwe
fusieorganisatie
-135
1.581
2.442
1. 951
Tabel 2. Verwacht exploitatieresultaat fusieorganisatie
(bedragen x fl. 1.000).
Blad 11
Gemeentelijk bijdrage
Bovenstaande resultaten zijn exclusief gemeentelijke
bijdragen. Teneinde de NV daadwerkelijk onafhankelijk te
kunnen laten voortbestaan, wordt het noodzakelijk geacht
een eigen vermogen van minimaal 30% van het balanstotaal
(solvabiliteit) te hebben.
Daarom is overeengekomen de gemeentelijke bijdragen voor
alsnog te handhaven op het niveau zoals dat de Woudengroep-
gemeenten nu kennen. Voor de gemeente Leeuwarden is een
geleidelijke overgang van het huidige begrotingsniveau (dat
overigens ruim boven de werkelijke huidige resultaten ligt)
naar het overeengekomen niveau. Ook van de buitengemeenten
van DSW wordt een dergelijke bijdrage verwacht. In tabel 3
is dit weergegeven, daarin bevatten de regels 'extra
bijdrage' de gemeentelijke bijdrage van de ex-DSW gemeenten
boven de gewone bijdrage van f 1.700,- per Standaard
Eenheid SW
2002
2003
2004
2005
bedrijfsresultaat nieuwe
fusieorganisatie (tabel
2)
-135
1581
2.442
1. 951
gewone gemeentelijke
bijdrage (alle gemeenten)
3.706
3.740
3.757
3.757
extra gemeentelijke
bijdrage Leeuwarden
1.500
900
400
0
extra gemeentelijke
bijdrage buitengemeenten
DSW
255
153
68
0
netto resultaat
fusieorganisatie
5. 326
6.374
6. 667
5. 708
solvabiliteit per 31/12
9%
17%
25%
33%
Tabel 3. Verwachte financiële ontwikkeling incl. gemeentelijke
bijdragen (bedragen x fl. 1.000)
4Gevolgen voor de gemeenten
4.1 Gevolgen gemeenten
Bovenstaande voorstellen hebben voor de gemeenten een
aantal gevolgen.
In de eerste plaats dienen de voorstellen te passen in het
algemeen beleid van de gemeente om regie en uitvoering te
scheiden. Zeker op het terrein van de SW past het om het
ondernemerschap dat nodig is voor een goede exploitatie los
te koppelen van de bestuurlijke opdracht die ligt in de
nieuwe wet sociale werkvoorziening. Daarnaast wordt door
deze voorstellen het mogelijk om de verworven kennis op het
gebied van reïntegratie en de beschikbare infrastructuur
ook voor andere doelgroepen met afstand tot de arbeidsmarkt
dan de SW in te zetten. Als gemeente zijn we niet gebonden
om deze doelgroepen voor zover ze tot de verantwoordelijk-