1 Blad 10 Acht karspelen 10,04% Opsterland 7, 70% Heerenveen 16,62% Smallingerland 6, 31% Leeuwarden 22,12% Tytsjerksteradie 17,08% Ooststellingwerf 7, 34% Weststellingwerf 12,79% Tabel 1. Indicatieve aandelenverhouding (op basis van SW gegevens per 31 december 2000) si 3.3 Financiële uitwerking Met behulp van Deloitte Touche is nauwgezet nagegaan wat hetfinancieelperspectief van de beide fusiepartners afzonderlijk voor de komende vier jaren is. Daarin is apart stilgestaan bij de balansontwikkeling, de ontwikkeling van het exploitatieresultaat en de gemeentelijke bijdrage. Hieronder wordt op deze drie aspecten apart ingegaan. Balans Geconcludeerd is dat op de fusiedatum de balansposten op dezelfde manier bij beide fusiepartners gewaardeerd zullen zijn. Hierdoor kan de nieuwe fusieorganisatie de zaken 'gewoon optellen' en hoeft er geen verrekening plaats te vinden. Wel is het zo dat op dit moment DSW als gemeentelijke dienst nog geen eigen vermogen kent. Afgesproken is dat de gemeente Leeuwarden DSW een eigen vermogen meegeeft dat naar rato van de toekomstige aandelenverhouding op hetzelfde niveau zal liggen als bij Woudengroep op 31 december 2001. Naar verwachting zal het eigen vermogen van DSW ca. f 0,8 miljoen moeten bedragen. Exploitatieresultaat De verwachte ontwikkeling van het exploitatieresultaat laat zich als volgt weergeven: 2002 2003 2004 2005 gecombineerd bedrijfs resultaat (afzonderlijk zonder fusie) 819 675 1.077 278 structurele fusie-effecten 830 1.714 2.197 2. 530 eenmalige fusie-effecten (met name nieuwe naam) -1.000 resultaat na fusie bij ongewijzigd beleid 649 2.389 3.274 2. 808 kosten nieuw beleid (aan passing sociaal beleid op ontwikkeling doelgroep SW) -784 -808 -832 -857 bedrijfsresultaat nieuwe fusieorganisatie -135 1.581 2.442 1. 951 Tabel 2. Verwacht exploitatieresultaat fusieorganisatie (bedragen x fl. 1.000). Blad 11 Gemeentelijk bijdrage Bovenstaande resultaten zijn exclusief gemeentelijke bijdragen. Teneinde de NV daadwerkelijk onafhankelijk te kunnen laten voortbestaan, wordt het noodzakelijk geacht een eigen vermogen van minimaal 30% van het balanstotaal (solvabiliteit) te hebben. Daarom is overeengekomen de gemeentelijke bijdragen voor alsnog te handhaven op het niveau zoals dat de Woudengroep- gemeenten nu kennen. Voor de gemeente Leeuwarden is een geleidelijke overgang van het huidige begrotingsniveau (dat overigens ruim boven de werkelijke huidige resultaten ligt) naar het overeengekomen niveau. Ook van de buitengemeenten van DSW wordt een dergelijke bijdrage verwacht. In tabel 3 is dit weergegeven, daarin bevatten de regels 'extra bijdrage' de gemeentelijke bijdrage van de ex-DSW gemeenten boven de gewone bijdrage van f 1.700,- per Standaard Eenheid SW 2002 2003 2004 2005 bedrijfsresultaat nieuwe fusieorganisatie (tabel 2) -135 1581 2.442 1. 951 gewone gemeentelijke bijdrage (alle gemeenten) 3.706 3.740 3.757 3.757 extra gemeentelijke bijdrage Leeuwarden 1.500 900 400 0 extra gemeentelijke bijdrage buitengemeenten DSW 255 153 68 0 netto resultaat fusieorganisatie 5. 326 6.374 6. 667 5. 708 solvabiliteit per 31/12 9% 17% 25% 33% Tabel 3. Verwachte financiële ontwikkeling incl. gemeentelijke bijdragen (bedragen x fl. 1.000) 4Gevolgen voor de gemeenten 4.1 Gevolgen gemeenten Bovenstaande voorstellen hebben voor de gemeenten een aantal gevolgen. In de eerste plaats dienen de voorstellen te passen in het algemeen beleid van de gemeente om regie en uitvoering te scheiden. Zeker op het terrein van de SW past het om het ondernemerschap dat nodig is voor een goede exploitatie los te koppelen van de bestuurlijke opdracht die ligt in de nieuwe wet sociale werkvoorziening. Daarnaast wordt door deze voorstellen het mogelijk om de verworven kennis op het gebied van reïntegratie en de beschikbare infrastructuur ook voor andere doelgroepen met afstand tot de arbeidsmarkt dan de SW in te zetten. Als gemeente zijn we niet gebonden om deze doelgroepen voor zover ze tot de verantwoordelijk-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 56