Blad 12
heid van de gemeente behoren verplicht onder te brengen bij
de NV. Deze keuze op grond van prijs/prestatie-verhouding
blijft bij de gemeente.
Zoals hiervoor reeds is aangegeven is ten aanzien van de
gemeentelijke bijdrage vastgelegd dat de bijdrage de
komende jaren gefixeerd zal worden op f 1700,- per
deelnemer, teneinde het eigen vermogen van de op te richten
NV op een acceptabel niveau te brengen. Voor de
Woudengroep-gemeenten betekent een en ander dat de
gemeentelijke bijdrage gelijk blijft, voor Leeuwarden en de
andere gemeenten die deelnemers bij de DSW hebben
geplaatst, betekent dit een aanzienlijke vermindering van
de gemeentelijke bijdrage. Voor Leeuwarden daalt de
gemeentelijke bijdrage tot ca. f 0,8 miljin 2005. Ter
vergelijking: de huidige begrote bijdrage aan de DSW
bedraagt in 2002 ca. f 3 milj
Het huidige personeel (zowel ambtelijk als SW van de
Dienst Stedelijke Werkvoorziening zal in zijn geheel in
dienst komen van de GR SW Fryslan. Ook alle activiteiten en
productiemiddelen zullen worden overdragen aan de GR, resp.
ingebracht worden in de NV. Hiermee komt een einde aan de
zelfstandige uitvoering van de WSW door Leeuwarden, zoals
die sinds 1969 middels de DSW heeft plaatsgevonden. Dit
impliceert dat de dienst Stedelijke Werkvoorziening per 1
januari 2002 kan worden opgeheven. De organisatie
verordening zal in die zin worden aangepast.
Tenslotte kan worden geconstateerd dat door de voorgestelde
verdeling van taken en verantwoordelijkheden tussen GR en
NV, alsmede het private karakter van de NV de financiële en
personele risico's voor de gemeenten van de uitvoering van
de WSW aanzienlijk zijn verminderd, de structuren helderder
zijn geworden en de regierol van de gemeenten beter uit de
verf kan komen.
4.2 Gemeentelijke besluitvorming
De door de gemeente Leeuwarden te nemen besluiten wijken
enigszins af van de besluiten van de Woudengroep-gemeenten,
die immers de uitvoering van de WSW al in een GR hebben
ondergebracht. Indien de raden positief besluiten op de
voorliggende voorstellen zullen de volgende stappen moeten
worden ondernomen:
de gemeente Leeuwarden verzoekt te mogen toetreden tot
de GR SW De Friese Wouden per 01-01-2002;
de 7 gemeenten, die deel uitmaken van de Friese Wouden,
stemmen in met de toetreding van Leeuwarden;
de 8 gemeenten stemmen in met het, per 01-01-2002,
wijzigen van de GR, conform de overlegde
ontwerpstatuten, in een nieuwe GR SW Fryslan;
de 8 gemeenten, die deelnemen in de GR SW Fryslan,
besluiten tot de oprichting van een Naamloze
Blad 13
Vennootschap per 01-01-2002, conform de overlegde
statuten en tot de inbreng van aandelenkapitaal,
de gemeente Leeuwarden besluit tot opheffing van de
dienst Stedelijke werkvoorziening en de inbreng van
alle personeel, activa en passiva in de GR SW Fryslan,
per 01-01-2002.
5. Beoordeling fusie resultaat
Samenvattend zijn wij van oordeel dat de voorstellen, zoals
die zijn neergelegd in de fusiemap een solide basis lijken
te zijn voor een kwalitatief goede uitvoering van de van de
gemeente opgedragen uitvoering van de nieuwe Wet Sociale
Werkvoorziening. Tevens zijn wij van mening dat het
voorgelegde bedrijfsplan van de fusie-organisatie ons het
vertrouwen geeft dat de NV duurzaam in staat zal zijn haar
doelstellingen te realiseren, uitvoering te geven aan de
met haar overeengekomen opgedragen taken en in te spelen op
de te verwachten ontwikkelingen op het terrein van de
sociale werkvoorziening. Ook de gevolgen voor activiteiten
en de werkgelegenheid van de Leeuwarder vestiging zijn
acceptabel en waarborgen de continuering van een sterke
uitvoeringsorganisatie in de gemeente. De vestiging van het
Reïntegratiebedrijf in Leeuwarden biedt kansen voor verdere
groei van de (ook reguliere) werkgelegenheid.
Tevens zijn wij, vanuit ons verantwoordelijkheid als
huidige werkgever van zowel het ambtelijk als het SW-
personeel, van mening dat middels het bedrijfsplan en het
met de vakbonden overeengekomen sociaal plan de rechten van
het DSW-personeel afdoende gewaarborgd zijn.
Verder constateren wij dat de voorgelegde voorstellen
beantwoorden aan de uitgangspunten die de gemeente
Leeuwarden in het fusie-proces heeft ingebracht. De
voorgestelde taakverdeling maakt het mogelijk dat de
gemeenten een onafhankelijker positie innemen ten aanzien
van de uitvoeringsorganisatie en zich concentreren op de
regiseursfunctieDit maakt het voor de gemeenten mogelijk
om een transparante en zakelijke relatie met de
uitvoeringsorganisatie te hebben, waarbij vermenging van
rollen en posities is voorkomen en afspraken in de vorm van
prijsprestatie contracten zijn vormgegeven. Regie, beheer
en uitvoering zijn in de voorstellen als afzonderlijke
verantwoordelijkheden georganiseerd, waarbij beheer en
uitvoering op afstand van de gemeente zijn geplaatst, resp.
geprivatiseerd. Ook de financiële en bedrijfseconomische
aspecten voldoen aan de uitgangspunten die door Leeuwarden
terzake zijn geformuleerd.
Kortom, naar onze mening zijn de doelstellingen met
betrekking tot de Sociale Werkvoorziening, welke de
gemeente in 1997 voor ogen had bij de wijziging van de
visie op de organisatorische inrichting van het werkveld
gesubsidieerde arbeid, met de voorliggende voorstellen