Blad 12 heid van de gemeente behoren verplicht onder te brengen bij de NV. Deze keuze op grond van prijs/prestatie-verhouding blijft bij de gemeente. Zoals hiervoor reeds is aangegeven is ten aanzien van de gemeentelijke bijdrage vastgelegd dat de bijdrage de komende jaren gefixeerd zal worden op f 1700,- per deelnemer, teneinde het eigen vermogen van de op te richten NV op een acceptabel niveau te brengen. Voor de Woudengroep-gemeenten betekent een en ander dat de gemeentelijke bijdrage gelijk blijft, voor Leeuwarden en de andere gemeenten die deelnemers bij de DSW hebben geplaatst, betekent dit een aanzienlijke vermindering van de gemeentelijke bijdrage. Voor Leeuwarden daalt de gemeentelijke bijdrage tot ca. f 0,8 miljin 2005. Ter vergelijking: de huidige begrote bijdrage aan de DSW bedraagt in 2002 ca. f 3 milj Het huidige personeel (zowel ambtelijk als SW van de Dienst Stedelijke Werkvoorziening zal in zijn geheel in dienst komen van de GR SW Fryslan. Ook alle activiteiten en productiemiddelen zullen worden overdragen aan de GR, resp. ingebracht worden in de NV. Hiermee komt een einde aan de zelfstandige uitvoering van de WSW door Leeuwarden, zoals die sinds 1969 middels de DSW heeft plaatsgevonden. Dit impliceert dat de dienst Stedelijke Werkvoorziening per 1 januari 2002 kan worden opgeheven. De organisatie verordening zal in die zin worden aangepast. Tenslotte kan worden geconstateerd dat door de voorgestelde verdeling van taken en verantwoordelijkheden tussen GR en NV, alsmede het private karakter van de NV de financiële en personele risico's voor de gemeenten van de uitvoering van de WSW aanzienlijk zijn verminderd, de structuren helderder zijn geworden en de regierol van de gemeenten beter uit de verf kan komen. 4.2 Gemeentelijke besluitvorming De door de gemeente Leeuwarden te nemen besluiten wijken enigszins af van de besluiten van de Woudengroep-gemeenten, die immers de uitvoering van de WSW al in een GR hebben ondergebracht. Indien de raden positief besluiten op de voorliggende voorstellen zullen de volgende stappen moeten worden ondernomen: de gemeente Leeuwarden verzoekt te mogen toetreden tot de GR SW De Friese Wouden per 01-01-2002; de 7 gemeenten, die deel uitmaken van de Friese Wouden, stemmen in met de toetreding van Leeuwarden; de 8 gemeenten stemmen in met het, per 01-01-2002, wijzigen van de GR, conform de overlegde ontwerpstatuten, in een nieuwe GR SW Fryslan; de 8 gemeenten, die deelnemen in de GR SW Fryslan, besluiten tot de oprichting van een Naamloze Blad 13 Vennootschap per 01-01-2002, conform de overlegde statuten en tot de inbreng van aandelenkapitaal, de gemeente Leeuwarden besluit tot opheffing van de dienst Stedelijke werkvoorziening en de inbreng van alle personeel, activa en passiva in de GR SW Fryslan, per 01-01-2002. 5. Beoordeling fusie resultaat Samenvattend zijn wij van oordeel dat de voorstellen, zoals die zijn neergelegd in de fusiemap een solide basis lijken te zijn voor een kwalitatief goede uitvoering van de van de gemeente opgedragen uitvoering van de nieuwe Wet Sociale Werkvoorziening. Tevens zijn wij van mening dat het voorgelegde bedrijfsplan van de fusie-organisatie ons het vertrouwen geeft dat de NV duurzaam in staat zal zijn haar doelstellingen te realiseren, uitvoering te geven aan de met haar overeengekomen opgedragen taken en in te spelen op de te verwachten ontwikkelingen op het terrein van de sociale werkvoorziening. Ook de gevolgen voor activiteiten en de werkgelegenheid van de Leeuwarder vestiging zijn acceptabel en waarborgen de continuering van een sterke uitvoeringsorganisatie in de gemeente. De vestiging van het Reïntegratiebedrijf in Leeuwarden biedt kansen voor verdere groei van de (ook reguliere) werkgelegenheid. Tevens zijn wij, vanuit ons verantwoordelijkheid als huidige werkgever van zowel het ambtelijk als het SW- personeel, van mening dat middels het bedrijfsplan en het met de vakbonden overeengekomen sociaal plan de rechten van het DSW-personeel afdoende gewaarborgd zijn. Verder constateren wij dat de voorgelegde voorstellen beantwoorden aan de uitgangspunten die de gemeente Leeuwarden in het fusie-proces heeft ingebracht. De voorgestelde taakverdeling maakt het mogelijk dat de gemeenten een onafhankelijker positie innemen ten aanzien van de uitvoeringsorganisatie en zich concentreren op de regiseursfunctieDit maakt het voor de gemeenten mogelijk om een transparante en zakelijke relatie met de uitvoeringsorganisatie te hebben, waarbij vermenging van rollen en posities is voorkomen en afspraken in de vorm van prijsprestatie contracten zijn vormgegeven. Regie, beheer en uitvoering zijn in de voorstellen als afzonderlijke verantwoordelijkheden georganiseerd, waarbij beheer en uitvoering op afstand van de gemeente zijn geplaatst, resp. geprivatiseerd. Ook de financiële en bedrijfseconomische aspecten voldoen aan de uitgangspunten die door Leeuwarden terzake zijn geformuleerd. Kortom, naar onze mening zijn de doelstellingen met betrekking tot de Sociale Werkvoorziening, welke de gemeente in 1997 voor ogen had bij de wijziging van de visie op de organisatorische inrichting van het werkveld gesubsidieerde arbeid, met de voorliggende voorstellen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 57