Blad 2 zijn. Bovendien worden deze collectieve faciliteiten betaald met geld van de burgers. Het is niet meer dan logisch dat zij hier ook over mogen beslissen. Bij referenda staan concrete, afzonderlijke onderwerpen op de agenda. Hierover is vaak goed een zakelijk debat op argumenten te voeren, vaak beter dan over de totaal pakketten die de politieke partijen met behulp van verkiezingsprogramma's aanbieden. In een democratie met referenda kunnen burgers concreet participeren in plaats van abstract: vier jaar lang kranten lezen, gevolgd door een druk op een knop. Als burgers een directe stem hebben, wordt het voor hen (weer) zinvol om mee te praten. Het kan immers tot concrete resultaten leiden. Meer directe vormen van democratie betekent een grotere maatschappelijke betrokkenheid van mensen. In een democratie met referendum mogelijkheid blijken mensen meer oog te krijgen voor het feit dat ze samen een maatschappij aan het opbouwen zijn. Ze gaan de collectieve sfeer meer als de hunne ervaren. In een democratie met referendummogelijkheid zal het bestuur de hele bevolking in het openbaar moeten overtuigen. De politiek wordt transparanterPolitici moeten hun beleid eerder en publieker beargumenteren en werken aan draagvlak. Het regelen van een raadsmeerderheid is op zichzelf niet voldoende meer. Invoering van het referendum betekent een verklaring van geloof in de moraliteit en het oordeelsvermogen van de ander. Het betekent ook de erkenning dat de politiek niet altijd een besluit neemt dat gedragen wordt door een meerderheid van de bevolking. 3 Vormen van referenda De meest voorkomende opdeling van referenda is die in raadgevende en raadplegende. Bij raadgevende gaat het initiatief uit van de bevolking bij raadplegende gaat het initiatief uit van het besluitvormend orgaan. In het kader van de Tijdelijke Referendumwet (TRW) die onlangs door de Staten Generaal is aanvaard is het beter een opsplitsing te maken in: - een referendum nadat de raad een besluit heeft genomen (correctief referendum) - een referendum voordat de raad ter zake een besluit heeft genomen 3.1 Het referendum achteraf/het correctief referendum Het correctief referendum is altijd tegen een door het bestuursorgaan genomen besluit gericht. Het initiatief gaat dan ook altijd uit van tegenstanders van dit besluit. De Tijdelijke Referendumwet regelt wanneer en hoe een dergelijk referendum gehouden wordt. Hoewel de TRW in de ogen van de Nieuwe Leeuwarder Partij teveel beperkingen en hoge drempels kent en wij zelf voorstander zijn van het binnen (de grenzen van de TRW) zoeken naar wegen om het Blad 3 instrument meer inhoud te geven voor de bevolking, hebben we na de discussie in de Commissie bestuur en middelen geconstateerd dat er binnen de raad thans onvoldoende draagvlak is voor een voorstel daartoe. 32 Het referendum vooraf De huidige referendumverordening van Leeuwarden is gericht op het zgn. raadplegend referendum en spreekt over een voorgenomen besluit. Deze verordening wordt derhalve niet getroffen door de TRW. In de huidige verordening neemt de raad het initiatief tot zo'n referendum. In de visie van de Nieuwe Leeuwarder Partij moet het mogelijk zijn dat ook burgers het initiatief nemen voor zo'n referendum. Daarbij moet het ook mogelijk zijn dat het een voorstel betreft dat nog geen voorgenomen besluit van de raad is. De fractie van de Nieuwe Leeuwarder Partij heeft na de discussie in de Commissie bestuur en middelen geconstateerd dat er binnen de raad voldoende draagvlak is voor een voorstel daartoe. 4 De uitvoering Het zal duidelijk zijn dat rond het referendum vooraf op verzoek van hetzij de raad hetzij een deel van de bevolking regels moeten worden afgesproken en vastgelegd. De raad moet weten wanneer een besluit eerst voor nader advies door de bevolking moet worden aangehouden. De burger moet weten op welke wijze het de raad een verzoek om zo'n volksraadpleging te houden moet doen. Daarnaast moet de wijze waarop het referendum plaatst vindt en de bepalingen rond geldigheid en uitslag worden vastgesteld dan wel opnieuw worden bezien. Het houden van een referendum brengt kosten met zich mee. Op zichzelf mag democratie best geld kosten, maar ook hier geldt dat de overheid zuinig met de middelen van de burger om moet gaan. Dit betekent dat aan initiatiefnemers van een referendum ook in deze gevallen gevraagd mag worden aan te tonen dat er draagvlak is voor hun initiatief. Gezien de complexiteit van de materie, de dwarsverbanden met de kieswet, de TRW en de huidige verordening hebben we er van afgezien zelf met een concept verordening te komen. De discussie zou dan te zeer gaan over details en wellicht juridische interpretaties. De raad moet thans de beleidslijn vaststellen, welke vervolgens door het college omgezet dient te worden in een concept verordening die vervolgens aan de raad voorgelegd zal worden. 5 Invoeringsdatum Binnen afzienbare termijn staan de raad en de burgers allerlei nieuwe ontwikkelingen te wachten als gevolg van de vernieuwingen lokaal bestuur en de invoering van de TRW.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 60