eeuwarden Nummer 21057 JK/DW DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN; gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 1 november 2001 (bijlage nr. 136); BESLUIT: de volgende totaalkredieten ter beschikking te stellen voor routine- en vervangingsinvesteringen: Dienst Algemene Zaken 605.000 Dienst Welzijn 109.400 Dienst Stadsontwikkeling 1256.500 Dienst Brandweer 199.000 Totaal 2169.900 Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van voorzitter secretaris Overeenkomst in verband met de ontslagaanvraag van mevrouw L.B.M. van Maaren-van Balen als Burgemeester van de gemeente Leeuwarden Bijlage nr. 137 Aan de gemeenteraad. Wij hadden de uitdrukkelijke wens, en hebben die nog steeds, om op een integere wijze om te gaan met de scheiding tussen de burgemeester en (het dagelijks bestuur van) de gemeenteraad. Het door ons beoogde zorgvuldige en waardige proces heeft echter contraproductief gewerkt. Er is een beeld ontstaan van achterkamertjes- en doofpotpolitiekLuisterend en kijkend naar de reacties in de gemeente, de provincie en het land, en deze reacties nog eens goed analyserend, moeten wij tot de conclusie komen dat wij het proces verkeerd hebben ingeschat. Hoe moeilijk het ook is als partij van enige afstand naar dat proces te kijken, wij kunnen nu, vooral gezien de inhoud van de reacties uit de samenleving, begrijpen dat wordt gedacht dat er wel zeer ernstige zaken aan de hand moeten zijn als er een geheime overeenkomst is die zelfs een geheimhoudingsclausule met vergoedingsclausule bevat. Wij zien het daarom als een plicht uit te leggen wat onze bedoelingen waren en zijn, en hoe het proces verlopen is. In deze raadsbrief over de overeenkomst duiden we het proces globaal, tijdens de raadsvergadering zullen we daarop nadere toelichting geven. Zowel de burgemeester als de gekozen bestuurders hebben de afgelopen jaar de nodige tijd en energie gestoken in het zo passend mogelijk maken van de werkrelatie. Wij hebben uiteindelijk moeten vaststellen dat er een onoverbrugbaar verschil van inzicht bestaat over de werkwijze van het dagelijks bestuur van Leeuwarden, de gemeentelijke organisatie en de bestuurscultuur. Ook op dit punt zullen wij tijdens het raadsdebat nader ingaan. Er zijn verschillende scenario's mogelijk om met deze constatering om te gaan. Een eerste optie is het volgen van het conflictmodel. Daarmee bedoelen we een proces waarin in het openbaar in een vaak escalerende nietes-wellesgoed- slecht, zwart-wit discussie terecht wordt gekomen. Een dergelijk, veelal langslepend proces richt veel maatschappelijke schade aan, mede omdat besluitvormingsprocessen daardoor worden vertraagd met een reële kans op beschadiging van mensen. Wij hebben dan ook nadrukkelijk niet het conflictmodel willen hanteren. Sinds 1 augustus jl. is er een tweede mogelijkheid waarbij de gemeenteraad in geval van een onherstelbare Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rünom bart - It aide spegelet him yn wat de takomst hat - Piter Terpstra

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 81