Blad 2 vertrouwensbreuk een aanbeveling kan doen tot ontslag; een vergelijkbare positie als die in het benoemingsproces. Een onherstelbare vertrouwensbreuk met de raad is evenwel niet aan de orde, dus ook die optie is niet gevolgd. De derde mogelijkheid is in onderling overleg tot een overeenkomst te komen, waarna de burgemeester ontslag aanvraagt. In bestuurlijke kringen wordt deze weg veelal als de meest wenselijke en menselijke getypeerd. Daarom hebben wij (burgemeester en wethouders) ook uiteindelijk voor deze weg gekozen. De rol van de Commissaris der Koningin als rijksheer in dit proces is die van verlengde hand van de Kroon, namelijk adviseur van de Kroon. Hij constateert in die rol dat de breuk onherstelbaar is, toetst niet inhoudelijk, staat de partijen bij en stuurt de regeling met zijn advies door naar de minister. De positie van de Raad spitst zich in deze optie vervolgens toe op twee elementen: informatie-inwinning (versus informatieplicht van het college) en bekrachtiging van de overeenkomst Op 11 september 2001 heeft overleg plaats gevonden tussen de Commissaris van de Koningin en het voltallige college van burgemeester en wethouders. In dat overleg is van onze kant het onoverbrugbare verschil naar voren gebracht en is, na ampel beraad, van de kant van de gekozen leden van het college geconcludeerd dat zij geen toekomst meer zien in de samenwerking met de burgemeester. De Commissaris van de Koningin heeft vastgesteld dat de breuk onherstelbaar is en heeft ons geadviseerd in gezamenlijk overleg tot een overeenkomst te komen. De Commissaris is intensief en constructief bij het proces betrokken geweest als adviseur van de Kroon en als adviseur van de partijen. Omdat de fractievoorzitters en wij hebben gekozen voor de mogelijkheid om in onderling overleg tot een overeenkomst te komen, die zou leiden tot de ontslagaanvraag van de burgemeester, gingen wij ervan uit dat er geen openbaar raadsdebat zou komen. Overigens heeft het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties zeer onlangs laten weten dat uw Raad de overeenkomst dient te bekrachtigen. Het eerder geconstateerde politieke draagvlak kan nu openbaar worden bekrachtigd. De geheimhoudingsclausule in die overeenkomst is met name stof geweest voor maatschappelijke discussie. Die clausule had de uitdrukkelijke bedoeling zo integer, waardig en zorgvuldig mogelijk met elkaar om te gaan. Om die wens sterk te verankeren, meenden wij er goed aan te doen dit met een vergoedingssom te verstevigen. Er zijn echter veel misverstanden ontstaan over dit onderdeel uit de overeenkomst. Omdat het ons vooral om de intentie gaat stellen wij voor geen gebruik meer te maken van deze clausule r<'

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 82