Huidige capaciteit
Berekende benodigde capaciteit
(uitbreiding ten opzichte van huidige
capaciteit)
Toelichting
Risico's
Milieu
4.3 fte f856.600,--
4 fte f 700.000,-
Om de negatieve consequenties voor het verschil tussen de
benodigde en de beschikbare capaciteit zo veel als mogelijk
te beperken wordt alleen gecontroleerd bij de zwaardere
categorie van bedrijven (3 en 4)(totaal ongeveer 270
bedrijven) en minder dan volgens de norm. Bij categorie 4
de zwaarste categorie bedrijven) wordt slechts 1 maal per
jaar gecontroleerd in plaats van de volgens de kengetallen
gewenste frequentie van 2 keer. Om de categorie 4
bedrijven twee keer per jaar te kunnen controleren is 1 fp
extra noodzakelijk.
Bij de lichtere bedrijven (categorie 1 en 2 (totaal ongeveer
1800) wordt alleen in geval van klachten gecontroleerd. Om
deze bedrijven volgens de VOGM criteria te controleren zijn
3 extra formatieplaatsen nodig
Juridische en Veiliqheidszaken
0,33 fte veiligheid f 35.000,--
Juridische zaken
Bezwaarschriften
Politie
0,33 fte f 40.000,-
1 fte f 100.000,-
f 50.000,-
Tussen de benodigde capaciteit en de beschikbare zit een
verschil. In de vastgestelde handhavingarrangementen voor
het prostitutiebeleid en het coffeeshopbeleid en bij
drugsoverlast uit woningen zijn afspraken gemaakt tussen
gemeente, politie en Openbaar Ministerie. Afstemming vindt
plaats in het Driehoeksoverleg. In de arrangementen zijn
concrete afspraken vastgelegd om te komen tot een
gezamenlijke beleid en is per overtreding aangegeven wat het
sanctiebeleid is. Vanuit het cluster veiligheid wordt e.e.a.
gecoördineerd. Binnen de uren van de senior
beleidsmedewerkers kan deze taak voldoende worden
uitgevoerd. Het urenprobleem zit hem in de juridische
vervolgacties. Er is nl. onvoldoende juridische capaciteit om
het toenemend aantal handhavingzaken bij te houden. Met
name de procedures volgend op de
aanschrijving/zienswijzegesprek vergen veel tijd. Het kan ook
niet planmatig worden opgepakt omdat de handhaving van
de bijzondere weten direct verband houdt met verstoring van
de openbare orde c.q. ernstige aantasting van het woon- en
leefmilieu. Er is soms geen tijd te verliezen. Daar staat
tegenover het economische belang van de ondernemers. Er
wordt in 9 van de 10 gevallen dan ook een voorlopige
10