Huidige capaciteit Berekende benodigde capaciteit (uitbreiding ten opzichte van huidige capaciteit) Toelichting Risico's Milieu 4.3 fte f856.600,-- 4 fte f 700.000,- Om de negatieve consequenties voor het verschil tussen de benodigde en de beschikbare capaciteit zo veel als mogelijk te beperken wordt alleen gecontroleerd bij de zwaardere categorie van bedrijven (3 en 4)(totaal ongeveer 270 bedrijven) en minder dan volgens de norm. Bij categorie 4 de zwaarste categorie bedrijven) wordt slechts 1 maal per jaar gecontroleerd in plaats van de volgens de kengetallen gewenste frequentie van 2 keer. Om de categorie 4 bedrijven twee keer per jaar te kunnen controleren is 1 fp extra noodzakelijk. Bij de lichtere bedrijven (categorie 1 en 2 (totaal ongeveer 1800) wordt alleen in geval van klachten gecontroleerd. Om deze bedrijven volgens de VOGM criteria te controleren zijn 3 extra formatieplaatsen nodig Juridische en Veiliqheidszaken 0,33 fte veiligheid f 35.000,-- Juridische zaken Bezwaarschriften Politie 0,33 fte f 40.000,- 1 fte f 100.000,- f 50.000,- Tussen de benodigde capaciteit en de beschikbare zit een verschil. In de vastgestelde handhavingarrangementen voor het prostitutiebeleid en het coffeeshopbeleid en bij drugsoverlast uit woningen zijn afspraken gemaakt tussen gemeente, politie en Openbaar Ministerie. Afstemming vindt plaats in het Driehoeksoverleg. In de arrangementen zijn concrete afspraken vastgelegd om te komen tot een gezamenlijke beleid en is per overtreding aangegeven wat het sanctiebeleid is. Vanuit het cluster veiligheid wordt e.e.a. gecoördineerd. Binnen de uren van de senior beleidsmedewerkers kan deze taak voldoende worden uitgevoerd. Het urenprobleem zit hem in de juridische vervolgacties. Er is nl. onvoldoende juridische capaciteit om het toenemend aantal handhavingzaken bij te houden. Met name de procedures volgend op de aanschrijving/zienswijzegesprek vergen veel tijd. Het kan ook niet planmatig worden opgepakt omdat de handhaving van de bijzondere weten direct verband houdt met verstoring van de openbare orde c.q. ernstige aantasting van het woon- en leefmilieu. Er is soms geen tijd te verliezen. Daar staat tegenover het economische belang van de ondernemers. Er wordt in 9 van de 10 gevallen dan ook een voorlopige 10

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 97